• didis

Tantvarning för 7:e gången

Bara tittar in o meddelar att jag hittat nya tråden.

Ska på examinationsföreläsning efter lunch och då ska vi presentera våra föreläsningar för varandra så vi inte säger samma sak 20 gånger men missar något annat.

Ha´et!

• didis

jag är rädd att det snabbt går inflation i magfläsk...

Själv har jag lite att bidra med (och så en dubbelhaka men det kanske det inte är så stor efterfrågan på??).

Presentationen idag gick bra, det var inte den riktiga kursen utan genomgång inför den. Lite kompletteringar har jag att jobba med i kväll (sitter kvar på jobbet nu). Skönt att ha riktig föreläsningsrävar som kommer med tips om förbättringar.

Och så har det varit en ny examination i huset. Ångesten kryper lite närmre inpå varje gång, trots att jag har 2,5 år kvar...

Fjällbruttan skrev 2010-01-12 17:37:06 följande:
    Hmmm... har suttit och klurat en stund....Kan vi inte försöka var med alla som inte är riktigt nöjda med sig själva i ett stort projekt, ni vet typ företaget Gråterskor AB??Fast vi byter kroppsdelar med varann??Frulle kan få mitt mag-fläsk att fylla bysten med osv... och det som blir över skänker vi till bättre behövande så allt blir gratis för oss??*Trallar på  ska vi, ska vi byta grejor, ska vi byta grejor med varann....*Jag tror för övrigt att jag fortfarande är en aning full....
  • didis

Hemma-a-a-a-a-a!

Sitter och äter nyponsoppa med mandelbiskvier, det måste varit flera år sedan - varför?? Är så himla gott!

Maken har blivit erbjuden en chefstjänst igen och jag tror han tar den, han känner sig "klar" som projektledare och tycker inte det är utmanande längre. Men jag sitter här och ojar mig över att det blir för mycket för honom när inte jag är hemma och stryker hans skjortor... (nu hävdar maken visserligen att det inte är så stor skillnad när jag itne är hemma - de är ändå han som städar och skjortorna har han alltid strukit själv )

Men som ni vet vid det här laget har jag konstant dåligt samvete över att ha flyttat hemifrån och det känns faktiskt rätt kass att inte kunna stödja honom i detta eftersom han har ställt upp 100% både när jag startade eget och nu när jag veckopendlar (och tex måste lyssna på mina (för honom)helt obegripliga röntgenföreläsningar )

• didis

Soldemor: vad har jag missat?? Ska du bli kändis?

Klart vi måste titta och heja på per distans! Du klarar det säkert utmärkt, bara du inte blir för nervös så du blir blockerad (det skulle jag bli i tv, tror jag!).

• didis

Diz - välkommen tillbaka!
    Jag bara tittar in en snabbis och vad får jag se - ett tandläkarämne!!

Jag antar att han fått Dormicum eller Stesolid och i vilket fall gör det att man kan manipulera minnet. Så tala om för honom vad bra att han tog ut tanden (man behvöer ju inte ljuga och säga att allt gick kanon fast det inte gjorde det). Han kommer då att minnas att det faktiskt var rätt ok och blir inte rädd i fortsättningen.

En period var jag miniremissinstans för ungar som skulle sederas eller få lustgas men mest har jag jobbat med vuxna. Även om det krävs tålamod med barn så är vuxentandvården mycket mer omväxlande och rolig.

Å så snabbt tillbaka till jobbet...

• didis

Har bara skummat tråden och skickar en hård kram till alla som behöver det!

Diz: låt hålet vara så mycket som möjligt, det behöver inte borstas rent utan sköter sig själv bäst. Klart han saknar tanden i början men det ordnar sig, som tur är kommer det en ny tand så småningom!

Nu är det freeeedag igen! Huvva så snabbt veckan går! Ha det bra, nu måste jag rusa igen!

• didis

Halloj, jag bara tittar in så jag inte glöms bort alldeles...

Jag hinner inte med så mycket mer än att jobba och sova just nu eftersom jag helst vill ha helgerna fria till familjen.

Men en liten glad nyhet slänger jag in - min syster ska ha barn! De har kämpat länge och nu är hon gravid efter någon form av assistans. Tyvärr är de jätteoroliga och syrran ser alldeles tärd ut, men hon har en liten go rund mage som känns när man kramas! De vill inte tala om det för så många så jag har inte så många jag kan diskutera det med men det är så myysigt!

Nähä, nu är det fika och ytterligare röntgenbilder att granska och skriva utlåtande om!(Och om jag hinner behöver jag läsa in mig på nästäppor och bihålebesvär - snart ska jag börja skriva på näsa o svalg) Ha det bra!

• didis

Hallåååå!!

Nu är jag tillbaka! Idag var äntligen föreläsningarna för tandhygienisterna och det gick faktiskt bra (och tacka sjutton för det så mycket som jag förberett mig!). Resten av veckan är det grupparbeten men det har jag redan föreberett så det känns lugnt.

Puh! Nu tar jag paus i kväll, sedan är det full fart mot ST-projektet. Min nitiska handledare vill att jag skriver en artikel som ska publiceras... Nåja, den dagen den sorgen!

Någon som vill uppdatera mig på vad som hänt i tråden??

• didis

Sonja: didis tandläkare till din tjänst!! Alltid trevligt att vara efterlängtad!

Tills barnen kan skriva vackert dvs har bra finmotorik ska man hjälpa till med tandborstningen.

Vita fläckar på utsidan låter som om hon fick ett slag mot mjölktänderna som yngre som tryckte upp mot de nya (medan de ännu var mjuka o geléiga) - då brukar det bli vita fläckar.

Om ni har egen brunn och inte har kollat fluorhalten kan det vara fluorskador men idag ska alla få erbjudande om att kolla fluorhalten i vattnet.

Om hon hade någon rejäl infektion runt säg 1-2årsåldern när permanenta tänderna bildas kan mineraliseringen störas, då syns det antagligen även på sexårständerna eftersom de mineraliseras ungefär samtidigt.

Tja, det var allt jag kunde komma på.

Sonja68 skrev 2010-02-01 19:14:15 följande:
    BTW, låter kanske löjligt att jag borstar tänderna på henne, men tandläkaren sa faktiskt att man bör hjälpa dem till de är nästan 10?! Hon får prova själv en stund, men jag kör ändå ett varv, ordentligt som jag brukar.
  • didis

Sonja, karies tror jag inte det är, det är väldigt ovanligt att man har på utsidan av tänderna (såvida man inte är en riktig kariesgris med hål överallt).

Cantaton: ja, det är det jag menar ofta har man inte för tunn emalj (då blir det snarare gulare) utan emalj som har för lågt mineralinnehåll. Eller så har man samma mineralinnehåll men med annan struktur så ljuset bryts annorlunda = fläckar.

Fluorskador av tandkräm kan man inte få såvida inte småbarn sätter isig flera tuber vuxentandkräm - fast då kräks de antagligen. (om småbarn äter stora mängder tandkräm - ge mjölk, det binder fluoret).

Fläckarna kommer vara kvar hela livet, ev syns de inte lika tydligt senare i livet. Om de fortfarande stör när hon är vuxen kan man bleka tänderna, då blir inte kontrasten mot omgivande tandytor lika stor. Men tyvärr är det inte så mycket att göra med fläckarna i sig. Förutom det estetiska innebär de sällan något problem.

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången