• Sonja68

Tantvarning för 7:e gången

Fjällbruttan: Blev de' nå' paltkoma igår

• Sonja68
    Cantaton skrev 2010-01-28 16:01:38 följande:
    Ja, jag frågade mormor om man fick extra points om man tränade men det hade hon inte koll på. Men det får man alltså?
    Jajjamensan! Ju "tyngre" man är, ju mer points "gör man av med" eller "jobbar ihop" kanske är rättare sagt, när man sportar, så hur många bonuspoints man "får" för en aktivitet beror på
    1) Hur mycket man väger
    2) Vilken aktivitet (hög, medel, intensiv, de är indelade i grupper)
    3) Hur länge du håller på.

Jag tycker det är ett bra sätt att "lockas" till träning och aktivitet!
  • Sonja68
    MittiPrickBrud skrev 2010-01-29 13:22:58 följande:
    Är lite låg idag...
    Har det hänt nåt speciellt eller är det bara allmän "låghet"?
    Här får du lite kramar och hoppas du får en fin helg.
  • Sonja68

Vinkeli-vink!
    Jättestressad Sonja tittar in...
    Vi hade -26 i fredags men nu är det mildare.
    Tack och lov

MittiPrickan: kram på dig! Kämpa på, låt dig inte dras ner i nåt dike... Du är så begåvad så det är värt att kämpa för det du tror på

Bobou; det där med munnen låter antingen som allergi eller stressrelaterat.

Aleta; hoppas Lill-skruttan kryar på sig. Inge kul med så hög feber

Fjällbruttan; hur gick begravningen? Kramar i massor.

Och alla ni andra underbara tanter och tantfans får förstås också en kram vardera innan jag rusar vidare.

Bilskrället är på verkstan, väntar med bävan på vad de hittar och vad det kommer att KOSTA...
    Nu hänger min lilla Golf väääääldigt löst kan jag meddela.

• Sonja68

Vi har alltid minst 20000 varje månad med alla försäkringar, bilar, huslån, pellets, el, bensin etc etc. Det är groteskt!!

• Sonja68

De ringde från verkstan. Kamremsbyte 2400 kr, läggs nu till på listan över vad vi lagt ner på rishögen !

• Sonja68

Passion: klart du är värd en semla! Bra att du tog tag i det där med CV:n.
    Jag har gjort nån CV när jag sökt jobb. Men de jobb jag har haft har jag faktiskt aldrig behövt skicka nåt brev eller nån CV, de har kontaktat mig för att de vet vem jag är. Nu när jag tänker efter.

Didis!!!! Äntligen!! Jag har saknat dig. Ville fråga dig ang såna där vita fläckar på tänderna. Min sjuåring... helt plötsligt har hon fått vita fläckar på sina nya, "riktiga" framtänder upptill.
    De verkar ha kommit rätt plötsligt, för helt plötsligt en morgon såg jag dem bara ! Det är jag som borstar tänderna på henne både morgon o kväll och jag har faktiskt inte sett dem tidigare.
    Vad är det för nånting, och varför får man dem?
    Jag har frågat henne och hon har inte slagit tänderna eller munnen på något vis.

• Sonja68

BTW, låter kanske löjligt att jag borstar tänderna på henne, men tandläkaren sa faktiskt att man bör hjälpa dem till de är nästan 10?! Hon får prova själv en stund, men jag kör ändå ett varv, ordentligt som jag brukar.

• Sonja68
    didis skrev 2010-02-01 19:26:56 följande:
    Sonja: didis tandläkare till din tjänst!! Alltid trevligt att vara efterlängtad! Tills barnen kan skriva vackert dvs har bra finmotorik ska man hjälpa till med tandborstningen.Vita fläckar på utsidan låter som om hon fick ett slag mot mjölktänderna som yngre som tryckte upp mot de nya (medan de ännu var mjuka o geléiga) - då brukar det bli vita fläckar. Om ni har egen brunn och inte har kollat fluorhalten kan det vara fluorskador men idag ska alla få erbjudande om att kolla fluorhalten i vattnet.Om hon hade någon rejäl infektion runt säg 1-2årsåldern när permanenta tänderna bildas kan mineraliseringen störas, då syns det antagligen även på sexårständerna eftersom de mineraliseras ungefär samtidigt.Tja, det var allt jag kunde komma på.
    Okej, fluorskador, betyder det att det är för mycket fluor? Tror inte vi har det i vattnet. Men kan dom få det om man använder för mycket tandkräm med fluor, eller?
    Är det farligt, går det bort eller sitter det i hela livet?
    Kommer inte ihåg att hon slagit tänderna som liten, men hon har ju flugit och farit och ramlat och haft sig jämt och ständigt, så jag kan ha förträngt. Hål i huvudet ett par gånger, ja, men tänderna...? En flisa slog hon bort på en av mjölkisarna där framme dock.
Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången