Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Tips & tricks

Ja, här fortsätter vi att skriva och komma med tips till olika resmål, oavsett om det gäller en helg i en liten by utanför Sundsvall eller till en exotisk plats i Asien.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Tips & tricks
  • Lapinette

Det vi avhandlade i senaste tråden var Bryssel, tips bå barnvänliga skidorter i Sverige och New York.

• Lapinette

I dagens SvD står det lite om "äventyrskryddade resor". Bara så ni ska komma lite i "mood".

Apollo - Sri Lanka som lockar med spännande ehistoria, rik kultur och djungelturer.

Ving - Vietnam/Kambodja, en rundresa med historiska förtecken samt soldränkta stränder. Besök bl a vid FNL-gerillans tunnlar, en tur på Mekong-floden, Phnom Phen och Ankor.

Fritidsresor - Egypten från Almaza Bay på kusten går tvådagarsutflykter till Siwaoasen - en grönskande by i Sahara. Besök i lokal hem, Kleopatras källa och tempelruiner.

Tema - Kanada med start i september till Vancouver och vildmarken omkring. På schemat står bland annat björn- och valsafari, besök i nationalparker och tågresa med Rocky Mountaineer.

Jambo - Södra Afrika, en utmaning inte minst för att man reser runt i stora truckar och sover på madrass i tält. Under 26 dagar hinner man med fyra länder och får se unik vildmark, rikt djur- och växtliv och även ta del av lokal kultur.

Världens resor - Nord- och Sydkorea, där man får se monumentala byggnader och statyer i norr, häftigt marknadsliv och nöjesutbud i söder.

Äventyrsresor - Tanzania, vandra genom alla zoner från regnskog till arktiskt hed och glaciär uppför 5 895 meter höga Kilimanjaro. Med på turen är en kock, flera bärare och en erfaren bergsguide. Ta antingen en lättare rutt och bo i enkla stugor eller en vackrare mer krävande rutt där tält gäller.

Vet att ni, liksom vi, för det mesta bokar era resor själva och inte via någon resebyrå men lite inspiration får man ju ändå?!

• Lapinette

Tinga - vi bokade hotell i London för vår resa med svärmor + makens bror + fru idag. Så nu är flygbiljett och hotell bokat. Som vanligt när vi åker med den släkten så lägger jag mig inte i så fasligt mycket. Ska ge maken tipsen jag fick för NY så han kan börja boka där också. Åker ju bara några dagar efter Londonhelgen.

• Lapinette

Har idag, en så där 6 månader i förväg, tittat på en weekendresa med maken på hans födelsedag. Detta då vi i helgen pratade om städer vi gärna vill besöka. Jag hade på min topplista New York, Rom och Barcelona och snart har jag uppfyllt två av dessa (har Rom kvar). Sa att jag ska lägga till nya destinationer varav Budapest och Istanbul är tänkbara kandidater. Maken ville lägga till Sydney men det tycker jag är en hel kontinent och inte ett weekend alternativ så när han tänkte vidare blev det Edingburgh, Wien och Riga. Har därför suttit och tittat på dessa alternativ och faktiskt fastnat för Riga dels priset och dels för att det verkar så vackert. Någon som varit där?

• Lapinette

Anne - om du har varit både i Vilinius och Riga? Så undrar jag vilken av städerna du föredrar och varför?

E11a - riktigt god choklad sitter aldrig fel ... mmm....!!!

• Lapinette

Tror det får bli Riga då vi kommer att åka i början på augusti. Har både hittat billigt flyg och fint hotell.

• Lapinette

e11a - tar gärna emot lite tips på restauranger och annat trevligt i London. Ja, självfallet ställer jag denna fråga till er andra också.

• Lapinette

Kan man åka dit över dagen ... för att slippa byta hotell? Hur långt tid tar det? Räknar med att vi har 3 dagar där. Det kanske räcker med 2 för att utforska staden och så en dag till stranden?

• Lapinette

Anne - Melanders har catering. Vi beställde deras nyårsmeny och blev mycket nöjda.

Svar på tråden Tips & tricks