Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Tips & tricks

Här är listan över de huvudstäder som fått minst antal sökningar på flygresor.se under första kvartalet 2010:

1. Tbilisi, Georgien
    2. Bratislava, Slovakien
    3. Baku, Azerbajdzjan
    4. Minsk, Vitryssland
    5. Tirana, Albanien
    6. Ljubljana, Slovenien
    7. Luxemburg
    8. Vilnius, Litauen
    9. Podgorica, Montenegro
    10. Valetta, Malta

Har faktiskt bara besökt en (men det flera gånger) och ytterligare en ska ju besöka i augusti!

• Lapinette

Mitt är inte så originellt då jag har varit i Luxembourg och ska till Ljubljana i sommar.

• Lapinette

Hade några nya vänner över på middag för några veckor sedan som har rest och bott mycket utomlands och jag bad dem välja favoritresemål. Det blev Argentina och Mongoliet.

• Lapinette

Min ena kollega har precis kommit hem efter 3 veckor i Sydafrika. Jösses, vad jag blir sugen på att åka ned igen! Tankarna på Namibia kom även upp igen ... nästan så jag har lust att strunta i sommarsemestern och dra till Namibia i oktober istället. Vet dock inte vad maken tycker om det resonemanget ... eller rättare sagt, jag tror jag vet vad han kommer att säga.

• Lapinette

Förresten länge sen man såg E11a och gosnosen här inne. Hallå, var är ni??

• Lapinette

Ab fab - ja, läste om att flygplatserna i London var avstängda. Vet ni när de öppnas igen?

• Lapinette

Hmmmm.. Namibia eller Argentina nästa vår??!! Satt precis och läste igenom E11a's inlägg om deras Namibia resa.

• Lapinette

E11a - måste återkomma gällande Champagne men vi bodde i det minder Epernay när vi var där och var jättenöjda. Vi hade bil så vi kunde åka runt till de olika Champagneleverantörerna ... det går inte att gå mellan dem.

Lech låter trevligt och är inte alls långt ifrån där vi brukar åka. Kan även rekommendera Klosters ... vi spenderade vår sista skiddag där och det var otroligt härliga backar och nästan inget folk. Det enda som talar emot är priserna ... betydligt billigare i Österrike.

Trist att maken blev fast i Zurich. Här blev det lillördag (eftersom vi ska bort på lördag) med chevre chaud och sedan röding med romsås och till det en Sancerre.

• Lapinette

Ab fab - det verkar inte gå någon nöd på dig! Så det blir hyrbil istället?! Oj, det blir ju lite längre resa än beräknat men jag hoppas du har ttevligt sällskap, so why not?

E11a - här bodde vi i Epernay och var mycket nöjda (blev uppgraderade så vi fick ett enormt rum) .. www.villa-eugene.com/accueil_uk.htm. Sedan måste jag slå ett slag för ett besök hos otrolig trevliga Diebolt Vallois. Talar du om att du är från Sverige blir ni nog extra välkomna (det blev vi) www.diebolt-vallois.com. Att de sedan har underbar champagne gör ju inget. Vi hade provat den på F12 och även nere i Epernay på en restaurang. Däremot hittar ni inga flaskor till försäljning i butikerna däromkring. De säljer bara till "bättre" restauranger.

• Lapinette

Så en röst för Namibia och en för Argentina ... och så blev jag sugen på Japan då Tinga ska åka dit med sitt jobb (blev inte lite avis).

E11a - ett annat tips - köp Richard Juhlins Champagnebok!!!! Vi köpte den i Reims, på engelska i storpocketformat. Där finns det både hotelltips, restaurangtips och självfallet MASSOR med champagnetips. Träffade honom förreste in person förra fredagen på hans champagnebar och provade då 5 olika champagner.

• Lapinette

Och jag igen ... de bästa restauranger (om ni vill ha Michelinstjärnor) ligger i Reims medan Epernay är mer i mitten av Champagne för att besöka producenterna.

• Lapinette

Piggelin - ha det så härligt i Oslo. Har inte heller varit där på en herrans massa år men det var en period i mitt liv då jag åkte dit med jämna mellanrum (för att träna).

Tinga - vad härligt med PM i helgen!

E11a - hur kommer din make hem?

• Lapinette

Ab fab - välkommen hem! Idag när vi var ute en tur så såg jag helt plötsligt en holländskregistrerad bil, framför stod en från något annat Europeiskt land (minns inte vilket) och sen ytterligar 4-5 tyskregistrerade ... tills jag insåg att det var ett biluthyrningsställe . Alla som hyrt bil någonstans i Europa och sen kört hem.

• Lapinette

E11a - låter himla förnuftigt! Bättre att njuta av platsen man befinner sig på.

Svar på tråden Tips & tricks