Tips & tricks
Anne - tack för tipsen! Ska spara och titta närmare. Du som verkar gilla historia och kultur har du varit på Sicilien? Där kryllar det av historia, stora grekiska tempel, fantastiska romerska palats etc.
Anne - tack för tipsen! Ska spara och titta närmare. Du som verkar gilla historia och kultur har du varit på Sicilien? Där kryllar det av historia, stora grekiska tempel, fantastiska romerska palats etc.
Anne - vill du ha Sicilientips så har jag massor. Nu är det några år sedan jag var där senast men de gamla templen och underbara stränderna ligger nog kvar .
Ab fab - har inte varit på Mallorca sen jag var liten men hotellet ser jättefint ut. Hur länge ska ni vara där, weekend eller vecka?
Ab fab - skulle vara trevligt att se Mallorca utanför turiststråken någon gång. Hmmm... vi får sen när det ska klämmas in i reseplanerna.
Då skulle maken bli glad, mountainbike, och jag skräckslagen ... eftersom jag cyklar så jäkla sällan.
Jag ser berg, stenar och buskar framför mig när det gäller mountainbike.
Anne - här kommer lite tips gällande Sicilien.
Om ni åker till Sicilien rekommenderar jag att hyra bil och åka runt ön. Om vi startar vid Palermo, där jag känner mig mest hemma och åker runt österut. Häng med.
Öster om Palermo, lite mindre än en timma bort, ligger Cefalù. En gammal fiskeby med en stor katedral mitt i byn. Här har tiden stått stilla. Går man i de små gränderna sitter gummorna på sina stolar och pratar. På morgonen går man och köper sitt nybakta bröd helst då med prosciutto och tomater inbakade i brödet. Cefalù har även en strand som ligger i direkt anknytning till staden men har man bil så kan man åka till finare stränder utmed kusten österut.
En bit öster om Cefalù så finns en känd kyrka, Tindari. Om ni åker dit lär ni få höra legenden om den svarta madonnan i kyrkan och om varför sanbanken utanför i havet har samma form som en madonna.
Fortsätter man sedan över på andra sidan ön kommer man till den mest kända och turisttäta stället på Sicilien, Taormina. Förstår varför då staden är otroligt vacker. Den ligger högt ovanför havet och har en massa ringlande gränder. I ena änden av staden ligger en amfiteater. Sitter man i teatern ser man ut över havet och Etna. För att komma ned till havet kan man gå (jobbigt) eller åka en linbana. Det finns ett gäng mysiga restauranger nere vid havet. Har själv suttit där och ätit skaldjur och blickat ut över havet och Isola bella, en halvö som ligger precis utanför.
Ett besök på Etna kan alltid vara intressant. Själv var jag där året innan vulkanen hade ett av sina senaste utbrott. Det är som att gå på månen (kan jag tänka mig). Dött och svart men jorden är bördig nedanför Etna och det är här som Siciliens berömda apelsiner odlas.
Söder om Taormina finner du Siciliens näst största stad, Catania. Catania kan vara trevligt att besöka en kväll och se alla upplysta monument men man behöver inte lägga mer tid än så på staden. Ännu längre söderut ligger Siracusa. Staden ska innehålla en massa vackra monument men är faktiskt ett av de få ställen på Sicilien som jag inte har besökt. Så vi åker vidare?
?nästa stopp Piazza Armerina, som ligger nästan mitt på ön. Det var en romersk kur- och turistort och där ligger Maximus stora palats med golv i mosaik. Mosaikgolven talar om vilken lyx de levde i och vad de olika rummen var ämnade för. Åker ni till Sicilien en varm årstid höjer jag en varningens finger. Det är hot, hot, hot i Piazza Armerina.
Fortsätt ned sydväst, här ligger Agrigento. På våren blommar mandelträden men det som staden främst är känt för är sina grekiska tempel, valli dei templi, tempeldalen. De ligger tre stycken på rad uppe på en klippa. På natten är de upplysta och det ser ut som de svävar. Jag skulle säga att ett besök i Agrigento är ett måste. Man behöver inte stanna mer än en eftermiddag och natt. Från Agrigento utmed kusten upp mot Mazara ligger flera grekiska tempelområden t ex Selinunte. Det är otroligt vackert.
Nästa anhalt, Erice, en gammal bergsby som känns lite som ett örnnäste. Medeltidsstad med ringlande gränder, borg och vacker utsikt. Kan vara en dagsutflykt från Palermo där man besöker byn ett par timmar och sen åker ned till den vackra stranden San Vito lo Capo som ligger nedanför. Om ni åker off season kan ni ha den långa vita sandstranden helt för er själva!
Sicilanarna själva säger att just denna kustremsa på Sicilien har de vackraste stränderna (väster om Palermo och bort till San Vito). Det är dock inga turistorter som ligger här så det är bara att njuta av smultornställena som finns utmed Castelmare di golfo. Själv har jag varit nere och badat från stenbryggor och simmat ut till ?raukar? i kristallklart vatten, Faraglioni, eller legat på stenstränder så som Scopello. Förutom vackra stränder så är det mellan Erice och Palermo som öns vin produceras.
Sist men störst så har ni huvudstaden på Sicilien, Palermo. Stökig, bökig, massor med trafik, folk som tutar. Det sägs att endast Neapel och Bangkok låter värre och har värre trafik än Palermo. Vad vet jag som mestadels har susat omkring där bak på en motorcykel? Staden har massor med gamla och vackra monument. Strax utanför staden ligger Monreale som har en vacker kyrka och vill man besöka en strand så är Mondello ett populärt ställe. Dit åker Palermoborna själva när de vill få svalka eller för att äta fisk och skaldjur. Det finns en sandstrand eller så åker man lite längre ut åt höger och där finns det stenblock att ligga och sola på, populärt bland Palermos ungdomar. Mondello har även underbara fiskerestauranger, den vi alltid gick på heter Da Calogero, där du äter det som fångats precis. Har ätit sjöborrar där i massor, ricci på italienska.
Förutom vackra stränder och historia så hittar ni otroligt god mat på Sicilien. Ni bara måste äta deras sötsaker!! Köp flera små olika sorter att mumsa på efter en dag på stranden. Cannoli är en utav dessa, fyllda med ricotta. Annars är det främst cassatan som Sicilien är känt för. Något som man också bör prova som är mycket nyttigare är att äta kaktus. Det brukar stå män på gatorna, vid typiskt utsmyckade sicilianska stånd och sälja dem per kg. De mäter upp, tar bort skalet och sen är det bara att äta. Gott och läskande. I övrigt på matsidan så är det självfallet fisk man ska äta när man är där, pizzan är helt underbar och så äter de auberginer på längden, bredden och tvären, melzane heter det på italienska. Man hittar melzane på pizzan, i pastan eller bara gratinerad som den är. Ahhh?och så glassen så klart. Det som är lite speciellt på Sicilien är att man kan äta glassen i ett bröd istället för att ta en strut. Himla mäktigt!
Sitter här efter en härlig Sancerre och funderar på om vi inte kan åka både till Slovenien och Korsika i år. Varför ska det ena utesluta det andra .
Anne - är det mera vårlikt där än här? Vet att det i Frankrike har varit snöstorm (inåt landet, kusten har jag ingen koll på).
Ab fab - det låter helt ljuvligt! Tittar ut genom fönstret och ser snön ligga på taken och istappar som hänger i stuprännorna. Maken åker till Barcelona på söndag. I år ska jag inte följa med .
Jösses, är det så kallt i Götet. Måste titta ut på vår termometer. Minus 7 grader är det på vår balkong och grått, grått, grått. Nej, nu får det bli vår.