• ängeln24

    Vart drar man gränsen?

    Jag och sambon håller på och planerar för våran stora dag. Men det finns ett moln på himmlen och det är: vart ska man dra gränsen för hur många man ska bjuda?
    Lokalen vi vill ha tar ca 65-75 trodde damen som har hans om uthyrningar. På vår lista idag har vi mellan 70-85 personer. Flest personer som vi "plockat" bort är på min sida. Vi ska gifta oss där han kommer ifrån så alla därifrån lär ju komma... Hur länge ska man hålla på och fundera på detta? Det borde vara vi som ska bestämma men jag blir så osäker på om folk tycker att man är "dum" som inte bjuder vissa.... Hjälp!

  • Svar på tråden Vart drar man gränsen?
  • Nordiskbrud

    Ja, folk kommer att tycka att ni är "dumma" som inte bjuder vissa Tror tyvärr att det är oundvikligt särskilt om man väljer fritt att ta med vissa kusiner och inte andra tex. MEN det är ändå upp till er att göra valet efter lokal och budget! Känn efter vad som känns rätt och bestäm vart ni drar er gräns så känns det nog inte heller svårt att motivera ert val OM ni ifrågasätts.
    (Finns det möjlighet att dra gränsen vid tex alla äldre släktingar och skippa alla kusiner? Dra gräns för hur mycket ni umgås med vissa kompisar? etc Ni hittar säkert er gräns. Det enda som väl skulle vara tabu är ju att inte bjuda alla äldre släktingar, som mostrar, farbröder etc om en del bjuds.)

  • ängeln24

    Ett exempel som är väldigt jobbigt ät min morbror. Han har funnits i mitt liv fram tills för typ 4 år sen då han och mamma blev osams. Min bror träffar honom ibland (är hans gudfar) mamma har träffat honom någon enstaka gång men inte jag. Det känns lite fel att bjuda och det känns fel att inte bjuda... Sen har han 4 barn som är mina kusiner... Suck. De yngsta är 13... känns lite ungt på ett vuxen-bröllop.

  • Lyckliga013bruden

    Vill du ha din morbror på bröllopet?
    tank bort att han är osams med din mamma och att ni inte haft så mycket kontakt etc, å se vad du får för svar på frågan. Blir det ett ja, du vill ha honom på bröllopet så bjud honom annars inte.

    Jag har inte bjudit alla farbröder, morbröder, fastrar och mostrar utan bara de jag tycker om oavsett om mina föräldrar tycker om dem eller inte.

  • Nordiskbrud

    Jag förstår dig fullt ut!!!! Men jag skulle bjudit honom. Din mamma har ju tex träffat honom efter bråket och detta kan ju hjälpa er att lösa en ev tvist samt undvika att den tar en ytterligare negativ vändning. Bjud honom så får han chans att ta ställning själv, annars är det ju en väldigt stor markering som ni bör tänka över.
    Ang kusiner så har jag inget bra svar mer än hur vi gjorde. Vi valde att bjuda alla kusiner vilket innebär att mina "små-kussar" (11 och 13 år gamla) får komma och de är överlyckliga Planerar klänningar och skor för fullt. De är ändå så stora att de varit med på likande fester innan och om ni inte planerar ett stort sjöslag så lider de nog inte av att vara med, tror jag. (Vi funderade först på att inte bjuda dem men det kändes fel i hjärtat att inte bjuda dem. Hade varit en helt annan sak om de varit typ 4-5 år).

  • Majbrud2011

    Jag vet det är skitsvårt!

    vi hade turen att hitta en tillräckligt stor lokal för att kunna bjuda hela släkten. i vårt fall är det lite alla eller ingen eftersom vi är en släkt som umgås mycket(trots att jag har 8 morbröder/mostrar med barn och barnbarn osv) vi plockade bort alla småbarn, 11 st gör ju lite skillnad.

    svårast för oss var vilka kompisar man ska ta. eftersom min släkt är så stor fick i första hand min fästmans kompisgäng komma, jag känner ju dem lika bra som han vid det här laget. vissa i gänget umgås vi inte så ofta med på tu man hand men de är ändå alltid med när hela gänget träffas så då ska de vara med här också. nu är jag mammaledig och har kommit så många andra mammor väldigt nära på bara några månader och känner att man kanske borde bjuda någon av dom... men alla eller ingen och då blir det ingen!

    vet inte hur vi skulle kunna skära ner mer, det hade väl fått bli minibröllop med bara närmsta familjen då för att inte trampa folk på tårna...

  • ängeln24

    Tack för alla svar och inputs... Jag verkar inte vara den enda som har funderingar kring detta... Vi har ju också tagit bort alla barn, alltså vänners barn och kunsin-barn som jag har en hel hög av...
    Familjen är ju viktig men vännerna känns också viktiga. Vi kommer nog ha några hetsiga diskussioner om detta tror jag =)

  • Ciinderella

    Vi sitter i samma sits.. Från början hade vi inga planer alls på att ha ett stort bröllop men nu är gästlistan uppe 90 pers! Det har vi inte alls någon budget för och måste verkligen skära ner. Det är verkligen svårt att veta vilka man ska plocka bort. Mina kusiner är fortfarande "små" och hans är vuxna med egna familjer. Mina fastrar och farbröder är alltid med på kalas och sånt, så de är en självklarhet för mig att bjuda. Bjuder man då hans fastrar och farbröder utan att bjuda kusinerna så kanske vissa blir sura.. etc, etc..

    Så det är verkligen en svår fråga hur man ska göra. Förhoppningsvis får vi ner antalet till runt 50...

  • ängeln24

    Oj Ciinderella, då har ni lite att stå i... Vi hoppas att kunna få bort ungefär 15 pers. Sen har vi några utav han kusiner som i dagsläget inte har några flickvänner... om det kommer in senare i år så blir dom inte bjudna för det finns ingen plats. Allt känns lite jobbigt och framför allt känsligt!

  • Moirie

    Min erfarenhet är att man har en ganska bra magkänsla själv för vilka man borde bjuda. I de fall vi bjudit personer av något sorts principskäl (tex alla kusiner eller alla i föreningen) så är det ju ändå nästan bara de som vi tänkt bjuda från början som tackat ja. Personer man knappt umgås med annars vill oftast inte lägga tid och pengar på att gå på bröllop, särskilt inte om de måste krångla med resa och boende. Man kan ju vara lite slug också, och ha en b-lista med personer som man skickar inbjudan till allt eftersom andra tackar nej.

  • Majbrud2011

    jag tycker inte ni ska tänka på att det kanske finns respektive i framtiden men inte nu. vi bjuder med sambos och de som har pojk och flickvänner sen länge. några av mina kusiner är i åldrarna där det är mycket "av och på" och inte tänker jag ringa runt och försäkra mig om läget när det är dags för inbjudningar. tror jag ingen förväntar sig heller.

    jag försöker tänka efter hur jag själv känt om det var ombytta roller. hade jag blivit besviken om jag inte var bjuden till deras bröllop? hade jag reagerat på att min dotter inte var bjuden, eller brorsans nyfunna flickvän? hon är bjuden till oss men hade kusinerna inte bjudit henne nu hade ingen reagerat över det, inte säkert de vet att hon finns liksom.

  • KatjaB

    vi bjuder dem som vi känner att vi inte vill vara utan. Att bjuda någon avlägsen släkting man inte haft någon kontakt med på evigheter bara för att de kansek skulle tänkas bli glada går ju inte, då blir det helt omöjligt att kunna få till ett bröllop till vår budget.

  • sun moon

    vi har valt att bjuda föräldrar, syskon med respektive och deras barn + kompisar. Det blir 50-60 personer. Mest från min BMs sida för jag har inte så stor släkt eller vänner. Känns tråkigt.. men men..

  • ängeln24

    Det värsta med vår lista är att alla känns så självkara... Jag som är näst yngst på pappas sida har varit med på alla mina kusiners bröllop och då känns det kul att bjuda tillbaks... Dessutom ungås vi en del med släkt också. Det blir bara svårare och svårare ju mer man tänker på det.

  • KatjaB

    har ni råd med ett så strot bröllop då ifall ni skulle se er om efter en större lokal? OM det inte blir så mycket dyrare så kanske det löser en hel del av era problem?

  • Sebastiána

    Vi kommer att ha 50 gäster, vi bjuder släktingarna på pappas sida + våra respektive föräldrar, syskon och deras respektive = totalt 18 släktingar inklusive respektive. Resten blir vänner.

  • ängeln24

    Det vore ju bra för budgeten om vi kunde vara i denna lokal då vi inte har tänkt att lägga ner massor på pengar på bröllopet. För oss är det viktiga att vi gifter oss än hur många som är med på festen. Sen har sambon valt lokalen för den betyder något för honom.

Svar på tråden Vart drar man gränsen?