Inlägg från: Vännerfan |Visa alla inlägg
  • Vännerfan

Vi fortsätter blanda och ge

EA, Vilka fina bakverk!!!
    Om det var du som undrade om creme brulee så skrev jag om en som vi brukar göra. Inlägget skrevs igår vid 11-tiden om du vill kolla.

Sushin blev god igår och jag fick förtroendet att göra större arbetet med riset! Många moment. Det ska sköljas en massa gånger, sen ligga i blöt, sen vägas, sen kokas, sen fläktas, sen hällas i vinäger, socker och salt osv.

Mugglan, Jag tror just att ni har så mycket barnvaktshjälp har gjort att ert liv inte blivit så drastiskt förändrat. Vi skulle vilja komma ut mycket mer, men måste jobba på att få fler än en vi kan be om hjälp. Möjlighet till barnvakt plus vilken önskan man har för sitt liv såklart. Träffade 2 andra blivande andragångsmammor på föräldrautbildningen i måndags. De hade inte riktigt den inställningen att deras liv var så mycket värt längre. "Bästa filmen jag sett, tja, jag har inte varit på bio på evigheter och inte läst någon bok heller." *pillar lite på den noppiga bruna knäpptröjan* (Vi fick lite ämnen att samtala omkring för att lära känna varann.) Gud, sådana trista personer! Kände direkt att jag antog utmaningen att visa att ens eget liv inte på nåt sätt var slut bara för att man fått barn, för att inte alla de stackars tillpiffade förstagångsmammorna skulle bli avskräckta! Men men. Skenet kanske bedrog, så de ska få både en och sju chanser till innan jag avskriver dem som "kontakter värda att ha under ledigheten". Jag kanske kan visa att man visst kan ha vissa intressen kvar och tycka att det inte bara är barnet i en familj som är viktig.

Oj, nu ringde dagis. Prinsen har lite feber.
    Tjing!

• Vännerfan

Har hämtat en mycket ledsen pojke på dagis. Han klagar över ont i öronen, men vet inte om han verkligen har det. Han går ju runt och säger att han har ont i ryggen bara för att jag säger det t.ex. Sedan ett bra tag tillbaka ligger han och sover iaf.

Koko, Skönt att det inte var värre med Connys hand!

Muggles, Vad gäller jämställdhet så har ju jag det som du (ja, bortsett från att ingen av oss städar, utan städfirman gör det ) och egen tid får jag- jag tränar ju 2 ggr/vecka t.ex. och så fort nåt är på gång är det klart jag kan åka iväg. Men jag saknar att inte kunna göra mer saker ihop. Jag kan gå på bio med grannen, men ibland vill jag ju gå med maken. Och det kan ju ordnas. Men inte det plus middagar ute plus weekender på gårdshotell etc... Man måste hela tiden prioritera så mycket. Och det är lite synd. Men jag har iaf ambitionen och viljan att göra det. De andra mammorna jag berättade om verkar inte ens ha viljan!? Faktiskt hade jag inga riktigt bra föräldrabilder innan min brorsa fick barn. Hade bara sådana som helt lät barnen styra allt i tillvaron. Sa då t.o.m. till maken att det där med barn inte var nåt för mig! Men sen när brorsan fick barn och han och hans fru verkligen var ärliga med vad de saknade, men sa att det ändå var värt det, så blev jag sugen!

Prinsen trotsar mer mot mig och jag är ?snällare? än maken! Så det stämmer ju med Moas reaktioner.
    De vet så väl vem de kan linda kring fingret...

För övrigt är jag ockå jättenyfiken på vad som ska komma upp av alla lökar jag stack ner i jorden!

PB, Bra synpunkt till Ore! Är själv så dålig på att leva i nuet...

• Vännerfan

Sweet,

You've got a point! Att jag inte tänkte på det!

Men som sagt, skenet kanske bedrar!? De kanske är värsta partyprinsessorna! Nejdå, jag ska absolut inte döma någon. De är snälla och så länge de är nöjda med tillvaron så är jag nöjd. Men jag hade själv aldrig kunnat sitta och säga att jag inte haft tid att läsa en bok eller se en film pga att jag har barn. Hur det än är så sover faktiskt barn mer än vuxna. Sen vad man gör med den tiden, det är ju upp till var och en och ens situation.

• Vännerfan

Stort lycka till imorgon Vickan! Kommer tänka på dig då!!
    Gällande skriken så hörde jag massor av sådana när jag gick runt med sånt där gåbord under öppningsskedet och det var ju ungefär det sista man ville höra då. När vi var på ultraljudet på förlossningen här i stan den här graviditeten kommenterade jag att de verkade ha en lugn dag. ?Nej, det är fullt upp, men vi har isolerat, fick jag till svar. Något alla sjukhus borde ta efter... Själv skrek jag visst inte alls enligt maken. Jag profylaxandades eller höll andan och krystade för kung och fosterland och det värkstimulerande för mig innebar att det ÄNTLIGEN blev lite fart på grejerna. Annars kan jag inget om igångsättning. Kan inte komma på någon som blivit det.

Grattis Parnassia!! Du undrade hur det kändes nu och jag känner mig lite lugnare än för bara en dryg vecka sen. När jag var sjuk hann jag repetera lite av förra föräldrautbildningen och profylaxen och vi vet nu i vilken ordning vi ska ringa hit folk när det sätter igång, jag har skrivit upp vad som ska med till bb, handlat lite småsaker och tagit ner bebiskläderna från vinden. Samt funderat mer på namnförslag. Inget av detta var gjort innan så jag blev lite stressad när alla hela tiden sa att det ser ut som att bebisen kommer komma när som helst och jag inte alls var redo. Annars är det tungt och jag är väldigt täppt i näsan och kissnödig så nätterna är ingen höjdare. Ser fram emot att sluta jobba nästa fredag! Hur känns det själv?

Jättekul att det är fler som vill joina galleriet! Det blir lättare att hålla ordning på alla när man har ett ansikte att relatera till.

Välkommen MrsMuffin!

Oj, nu är det intressanta grejer på OS! På återhörande!

• Vännerfan

Alltså tungt som att magen väger mycket, inte tungt som i depptungt!

• Vännerfan

Heja Vickan och Trollet!!!
    Fram för mer action och lycka till!!

• Vännerfan

Superbra tips de senaste dagarna förresten, med att lägga plastad frotté under soffklädseln samt alla bra maskerad-klädseltips! Och tack för tipset om att säga till om att de tar bort spärren för babyboxen Liten! Jag försökte också beställa, men trots att jag fyllde i att det var andra barnet jag väntade så gick det inte, men nu vet jag ju att det ska gå.

• Vännerfan

Det är oroväckande tyst på nedervåningen. Måste gå ner och se vad Prinsen har för sig! Vi har för övrigt nyss spelat ett spel som jag kan rekommendera till alla 3-åringar och där omkring (står 3-5 år på kartongen). Ballongjakten heter det. Kul och lite lärorikt med färger och barnet kan vinna över den vuxne likaväl som tvärtom.

• Vännerfan

Stort grattis även här Vickan! Vilken snabb förlossning det blev när det väl satte igång! Hjälp!

Är även jag impad av Anja. Själv har jag tävlat i störtlopp (och slalom). Men mina föräldrar var nog inte så oroliga för mig skulle jag tro; de tvingade mig ju mer eller mindre att utöva sporten pga av att det var min brorsas stora intresse under några år. Men jag har lämnat barndomen bakom mig. Eller hur det nu var...

Telis, Jag ammades mindre än en månad och mina föräldrar vabbade första gången för mig när jag var 8 år och jag har inga allergier. Så. Jag tror faktiskt amningens fördelar vad gäller sånt är starkt överreklamerat. Däremot är jag lite sur (men inte förvånad) över att mamma la ner amningen utan att knappt försöka. Men. Se ovan.

Nenne, Jag vaknar också så fort jag ska vända mig. Har en kudde mellan knäna som jag måste flytta när jag vänder mig. Har inte funderat på att ha bälte på natten, men är tveksam till att det skulle hjälpa. Och det skulle nog vara väldigt obekvämt, iaf med den sort jag har. Jag tar gärna av mig det när jag sitter ner till och med. Det som kanske hjälper något nu innan du blivit så stor är att ha ett glatt nattlinne och glatta lakan, typ av siden. Det tipsade sjukgymnasten mig om, men det var per telefon. Han såg inte att jag är stor som en valross och att jag inte kan svänga mig runt smidigt ändå!

Nu ska jag kolla Anja igen. Puss och kram!

• Vännerfan

Det var visst inte Anja på en stund. Ska in och kolla på Trollet nu.

Måste bara korrigera mig också. Mindre än en månads amning = ca 2 veckor efter vad jag fått berättat för mig.

Köpte för övrigt en gallerfilt idag! Rea på Babyproffsens. Den hade jag inte köpt om det inte vore för trådens stora källa av kunskap!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge