• Sörön10

Bröllopsresa och flygrädd?

Hej!

Jag är flygrädd! Jepp! Tror att planet helt plötsligt ska sjunka rätt ner på backen och gå sönder!

Spelar ingen roll hur mycket fakta jag samlar på mig, min känslomässiga uppfattning är för stark!

Att man kan glidflyga lika långt som man befinner sig uppe i luften är en fakta jag kan upprepa, men inte ta till mig.

Att det är det säkraste färdsättet är heller inget jag accepterar! Herregud, om jag råkar ut för en bilincident kan jag ju ev. klara mig med ett blåmärke. En flygplansolycka brukar oftast ha mycket värre utgång.

Jag kan verkligen inte tänka rationellt!!

Å det värsta är att jag är inne på lagen om allts jävlighet och tror att om jag bara slappnar av, kommer det gå åt helvete! Eftersom jag inte oroade mej, typ! Så jag vågar heller inte slappna av! Kroppen verkar gilla "Ja, vad var det jag sa!" mer än "Å, jävlar, jag som trodde det skulle gå bra.."

Blir knäpp!

Jag vill ju inget hellre än att åka lååångt bort på bröllopsresa, men tex Thailand känns jättejobbigt!

Var till Paris 2007. Gick hyfsat, det var ju inte så lång flygning. Blev skitdåligt bemött av flygpersonalen.

(hade läst att man skulle informera dem om man var rädd för att få tips och stöttning, de skrattade åt mig, sa åt mej att dricka sprit och inte sitta vid nödutgångarna, ifall det skulle hända nåt så kanske jag skulle bli panikslagen och blockera! Tack för den!!)

Hur har ni gjort? Vill ju inte behöva ta ett tåg till Göteborg för att jag inte törs flyga!!

Blev bättre en sväng, min sambo körde mig till Arlanda för att titta på landningar och starter flera gånger, men nu är det lika jobbigt igen! Kanske borde åka dit mera...

• Svar på tråden Bröllopsresa och flygrädd?
  • FelizLane

finns ju nån slags kurs på arlanda man kan gå för att bli av med sin flygrädsla..

• kikel

Min blivande svärfar är väldigt flygrädd också. Han har åkt till Sverige en gång. Det tar ca 1,5 timme. Men han fick lungande av läkaren för att klara av det. Det gick faktiskt riktigt bra. Han sov nästan hela vägen. hehe

• molnis

En kolega till mig var på en hypnos som var kanon..handlade mest om att man blev så lugn och avslappnad.. varade i flera dagar.. var någon kognetiv terapi..sånt brukar ju vara bra för allt handlar om tanken som du själv kan styra..även om det ej e lätt ..vet för är själv flygrädd men försöker å har dämpat rädslan lite tror jag. Försöker förlika mig med att ok jag kan inte göra ett skit så varför oroa mig för nåt som ej hänt..bättre å fokusera på det när det väl händer. Men e jäkligt svårt..Jag är rädd i starten främast..sist tittade jag inte ut å det hjälpte mig lite.

• HK8

Är det någon som läser denna tråd fortfarande? :)

Jag och min blivande ska åka till thailand 2011, eller det är tänkt så. Förutom att det är jag som krånglar! Är EXTREMT flygrädd. Han måste boka resan och bara säga vilken månad det är i. Om nödvändigt så måste han säga datumet beronde på om jag har jobb eller inte. Helknäppt jag vet, mmen kan inte slappna av annars! Har tänkt att fixa lugnande. Flög till USA 2006 och det var HEMSKT. Försöker tänka nu att om det händer något så får jag i alla fall dö tillsammans med min blivande.
    ...Men det brkar ju gå bra! Bra ide att åka till arlanda och kolla på start och landning, det ska jag göra!!!!!!!!!!!!!!!!

• Sörön10

Åå vad glad jag blir för mer svar och inlägg!!

Satt nämligen inatt när sambon kollade curling och tittade på resor till Hawaii.. Jag har en vän där och misstänker att vi kunde få hjälp med att hitta bra och billigt boende om vi bara tog oss dit. Tänk vilken grej.. Honeymoon där liksom!

Men jag tror inte att jag pallar!!! Minst två byten överallt och jag vet inte om jag pallar det! Den långa flygtiden..

Fan att man ska vara så jävla rädd!!!

• Superstarfia
    Sörön10 skrev 2010-02-25 08:46:07 följande:
    Åå vad glad jag blir för mer svar och inlägg!!Satt nämligen inatt när sambon kollade curling och tittade på resor till Hawaii.. Jag har en vän där och misstänker att vi kunde få hjälp med att hitta bra och billigt boende om vi bara tog oss dit. Tänk vilken grej.. Honeymoon där liksom!Men jag tror inte att jag pallar!!! Minst två byten överallt och jag vet inte om jag pallar det! Den långa flygtiden.. Fan att man ska vara så jävla rädd!!!
    Ring och prata med flygbolaget, berätta om din flygrädsla och be dem informera personalen om att du är rädd. vid incheckningen säger du också att du är väldigt flygrädd, likaså innan boardingen, fråga om du kan få gå på planet först och ev träffa piloten.. Det är vad jag gör för att förebygga så mycket som möjligt.. jag får panik av start och landning luftgropar osv. Flög till NYC för ett år sen med 1 mellanlandning och det funkade faktiskt väldigt bra efter att jag faktiskt fått träffa den som ska flyga planet.. :)
  • Sörön10

Ja, jag testade ju att säga till och ombordpersonalen skrattade bara åt mej. Det hjälpte inte vill jag lova..

• Superstarfia
    Sörön10 skrev 2010-02-25 09:25:03 följande:
    Ja, jag testade ju att säga till och ombordpersonalen skrattade bara åt mej. Det hjälpte inte vill jag lova..
    vad flög du med för flygbolag? Ibland räcker det inte att säga till ombordpersonalen utan man måste ta upp det innan man ens checkar in..
  • Jojjo82

Jag är också extremt flygrädd och oroar mig så att jag mår illa flera dagar innan en flygresa. Jag har en kollega som även var väldigt rädd för att flyga och hon gick en KBT-kurs (Kognitiv BeteendeTerapi) som hjälpte henne otroligt mycket. Den går ut på att man först får lära sig "allt" om flygplan; Varför motorn låter konstigt vid vissa tillfällen, vad som händer om planet får slut på bränsle, vad som händer om en motor pajar etc. Sedan får man successivt utsättas för sina rädslor (t.ex. i flygsimulator) och tillslut så flyger man på riktigt. Hon sa att hon i princip blev botad helt från sin flygrädsla och nu är jag väldigt sugen på att testa KBT också

• Sörön10

Jojjo vi kan gå tillsammans! Det där lät intressant! =)

vi flög med ryan till paris. Kanske inte så konstigt då, de får kanske ingen utbildning i "bedside manor"..

Svar på tråden Bröllopsresa och flygrädd?