• Pillan bridezillan

21 gram...

Lyckan är total över att inbjudningskorten från Calligraphen har kommit ! Det enda är att de väger 21 gram... typiskt! Gränsen för ett sverigefrimärke går vi 20 gram. Så det blir två stycken pussmunsfrimärken på alla. Vill inte riskera att gästerna får sätta in pengar för att hämta ut sin inbjudan, då betalar jag hellre 6 kr till för att vara säker på att det inte händer! Konstigt vad ett gram kan betyda mycket ibland!!

• Svar på tråden 21 gram...
  • Malla och Mojje

Våra vägde 23 och gubben i kiosken som har postgrejer sa att det skulle räcka med ett frimärke, de brukar alltid rekommendera ett frimärke upp till 23-24 gram. Vi vågade dock inte chansa, köpte 12 kronors-frimärken så vi bara hade ett på varje kuvert. Sen när min kära sambo kom hem så hade han köpt icke-självhäftande frimärken - och visst det funkar väl bra - om man INTE har cellofankuvert! Suck! Slutade med att vi fick tejpa fast frimärkena, till slut kände jag bara; skit samma om det blir fult bara jag får iväg dem och får bocka av ännu en grej i vår BT-planeringskalender! Blää!

• Kirsto

Jag har fått lösa ut ett tackkort. Det kostade mig 15 spänn och en promenad till posten. Så där kul, måste jag säga...

• Pillan bridezillan

Det är ju ett ynka gram bara Fast det är allt det här att de "nog", "troligtvis" kommer fram som är den jobbiga delen, speciellt nu när jag vet att de är 1 gram mer än de bör för ett sverigeporto. Kan faktiskt inte tänka mig något värre än att våra gäster ska bli tvungna att lösa ut sin inbjudan, som Kirsto och hanko berättar om. Nej huu vad pinsamt... Vill så gärna ha pussmunfrimärket. Ser det knasigt ut om man har två pussmunnar? Eller ser det bättre ut med ett 12 kr frimärke? Hittar inga 12 kr som jag gillar. En dubbelpuss kanske inte är så fel?

Tänkt vad bra att BT finns! Vem hade annars orkat diskutera detta gällande ett grams övervikt med mig

• FiaLottaoälsklingen

våra väger också 21 gram och jag har satt dit två frimärken, vi har haft en del brev som faktiskt inte kommit fram med bara ett frimärke så vi chansar inte. Många brev som är felfrimärkta och inte har avsändare hamnar i en hög uppe i norr någonstans och delas inte alltid ut sa de på posten när vi fick lösa ut ett brev en gång.

lägger vi ner så mkt pengar på bröllopet är frimärkskostnaden en droppe i havet

• Pillan bridezillan

Känns skönt att få det ytterligare bekräftat från andra "21 grammare"

Frågan återstår nu om det ska bli två pussfrimärken à 6 kr eller om det ser finare ut med ett 12 kr frimärke? Vill ju egentligen ha pussmunnen Kommentar på detta?

• Kirsto

Kör på 2 x pussmunnen! Det blir fint!

• flopsy32

Jag chansade INTE!!! Läst här på BT om ett bröllop där hälften av besökarna fått lösa ut sina brev 12 kr+ straffavgift 50kr/brev....

Jag har gjort mina kort själv och när jag kontrollvägde ett par stycken så vägde de 18-23 gram. Därför gick jag till posten och de fick väga ordentligt och så frankerade jag på plats. Hälften gick på dubbelt porto. 26 brev av totalt 84.

Grannarna och de som bor runtomkring la vi direkt i deras låda... 58 av totalt 84 stycken.

• Pillan bridezillan

Kirsto: Tack! Två pussmunnar blir det på varje kort!

flopsy32: Nej, det är inte värt att chansa! Kan inte tänka mig något mer pinsamt än att gästerna måste lösa ut sina inbjudan. Dubbelt porto får dessutom mig att sova tryggt när de ligger på lådan

• källerudd

Malla och Mojje skrev 2010-02-05 15:56:51 följande:

Våra vägde 23 och gubben i kiosken som har postgrejer sa att det skulle räcka med ett frimärke, de brukar alltid rekommendera ett frimärke upp till 23-24 gram. Vi vågade dock inte chansa, köpte 12 kronors-frimärken så vi bara hade ett på varje kuvert. Sen när min kära sambo kom hem så hade han köpt icke-självhäftande frimärken - och visst det funkar väl bra - om man INTE har cellofankuvert! Suck! Slutade med att vi fick tejpa fast frimärkena, till slut kände jag bara; skit samma om det blir fult bara jag får iväg dem och får bocka av ännu en grej i vår BT-planeringskalender! Blää!
    Var hittade du 12 kronors frimärken...har letat på postens hemsidan men jag hittar det inte. Skulle kännas bättre med ett än med två och dessutom smidigare.
  • annaochmias
    FelizLane skrev 2010-02-05 15:30:34 följande:
    alltså.. dom väger ionte breven utan dom tar det i handen åså okej det går dit å det går där så 21 gram är ingen fara! :P inte 25 heller skulle jag tro :p
    Problemet är bara att posten utför stickprov. I värsta fall så kan just det brevet du skickat tas ut för kontroll.

Och om ni ska tejpa på frimärken på kuvert så måste ni se till att inte tejpa över hela märket utan bara kanterna. En kompis till mig tejpade för hela märket och fick en avgift på portot+50 kr. När hon klagade förklarade de att stämpeln inte syns/kan inte scannas av eller nåt sånt när det är tejp över hela frimärket.
  • Dejli

Stämpeln fäster väl inte ens om det är tejpat på hela... nåt av stämpeln borde ju rimligtvis behöva sitta på själva frimärket, annars är det ju bara att torka av tejpen och återanvända.

• soonAmrs

Jag kommer att limma fast mina. Jag har Cellofankuvert och råkade skicka efter ej självhäftande (som jag trodde att det var). Vi ska ha folkvagnar på våra. =D

• dothehula

hej! vi har också just fått våra kort från calligraphen. jättefina men surt att det var några gram över 20:) ringde iaf posten idag och de verkade vara stenhårda med grammen. dock sa de på postens ombud att det bör räcka med ett frimärke. Hursom, inte värt att chansa så vi skickade iväg samtliga med två..

• Pillan bridezillan
    dothehula skrev 2010-03-01 23:22:40 följande:
    hej! vi har också just fått våra kort från calligraphen. jättefina men surt att det var några gram över 20:) ringde iaf posten idag och de verkade vara stenhårda med grammen. dock sa de på postens ombud att det bör räcka med ett frimärke. Hursom, inte värt att chansa så vi skickade iväg samtliga med två..
    Det säkra för det osäkra! Skickade våra för ett tag sedan med dubbeltporto. Vad ett gram hit eller dit kan ställa till det ibland :D
Svar på tråden 21 gram...