Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Så din och din pappas åsikt om hur vigseln mellan dig och din blivande ser ut är viktigare än vad din blivande tycker? Han får anpassa sig till vad du tycker är fint, medan det går emot hans värden?

Jag skulle inte kunna fatta beslut så om ett bröllop mellan 2 jämbördiga parter. Så jag förstår nog inte riktigt.

Gnistra mera skrev 2010-02-22 11:44:15 följande:

Min pappa kommer överlämna mig. Jag är brittisk och kommer gifta mig i den engelska kyrkan i göteborg. Varken jag, prästen eller pappa tycker det är konstigt, utan fint. Däremot tycker min sambo att det känns lite jobbigt. Han upplever det mer som en förolämpning till jämnställdighet.Men då det är viktigt för mig och säkert jätte viktigt för min pappa då jag är den enda dottern, kommer vi att göra så.
  • anne på grönkulla

Ditt fria val kan ju ändå representera något jag ogillar och som står för nåt jag vill motverka, även om jag inte vill hindra principen för valet. Det är skillnad på att stå för att vilja förbjuda något (kyrkan kan däremot bestämma vilken symbolik de vill godkänna i sina gudstjänster) och att vilja argumentera mot det. Jag kan stå för rätten till det fria valet utan att uppskatta eller stå bakom själva valet och ta de tillfällen jag får till att söka motverka det. Eller?

• anne på grönkulla

Hur det går för oss? *förstår inte*

Om du blir provocerad och tar åt dig personligen av en diskussion om principer - ja, det är väl inte ovanligt? Synd att man inte kan höja sig till en principiell diskussion, absolut, men inte alls ovanligt.

Och hellre gå in med din mamma - även om jag personligen inte begriper vad föräldrarna har i vuxna individers vigsel att göra. Men då vore din reflektion över min tidigare fråga om varför det nästan alltid är brudens far som får den äran ännu intressantare - som principiell diskussion.

Rufsas skrev 2010-02-22 16:15:40 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 16:11:43 följande:
    Självklart. Men jag undrar hur det går för er egentligen? Jag blir mest provocerad och nu har gett mig fan på att min mamma absolut ska följa mig in.
  • anne på grönkulla

Jo, men det symboliserar nåt annat - det symboliserar att bägge parterna som gifter sig gör det av egen fri vilja och ingen av dem tvingas dit av någon annan som tar sig rätten att bestämma över deras livsval. Så visst är det valet också djupt symboliskt.

kikel skrev 2010-02-22 17:25:26 följande:
    så det är inte symboliskt när man går in med sin blivande? för mig är det lika symoliskt som att gå in med sin far
  • anne på grönkulla

Vem här har sagt att de hatar män?

Jag tar oerhört illa vid mig av en sed som jag upplever speglar kvinnoförakt, nämligen brudöverlämningen. Men att inte vilja stå för kvinnoförakt är knappast samma sak som att hata män. Jag vågar tvärtom gissa att de flesta tjejer härinne är här för att de ska gifta sig med just en man de älskar.

Och de som tycks argumentera hårdast mot jämställdhet är tyvärr ofta kvinnor.

kikel skrev 2010-02-22 17:34:37 följande:
    Men jösses vi går fortfarnade in av fri vilja och med samma vilkor. Ska bli så skönt att slippa bo i Sverige efter jag gift mig och slippa alla överdrivna feminster som finns i Sverige som nästan ibland är hatiska mot män i många frågor.. Jag ska ha pappa som leder mig fram till altaret sedan blir jag en mrs militär hemma fru... gud så skönt.
  • anne på grönkulla

Om man frågar och sen inte ens tänker respektera svaret - varför fråga då? Vad är det för fint med det? Jag förstår faktiskt inte...

kikel skrev 2010-02-22 17:40:17 följande:
    Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras
  • anne på grönkulla

Jag svarade på en del av detta i inlägg 155 tidigare idag. Inget frieri, ingen morgongåva (men den KAN göras ömsesidig), ingen slöja. O inget bröllop utan engagerad blivande.

MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?maxiander.blogspot.com/
  • anne på grönkulla

men vad har han alls med saken att göra?

Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 17:47:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?
  • anne på grönkulla

i min värld är allmänt hyfs att jag bestämmer själv o pappa har egentligen inte mer med det att göra än nån annan. Visst är det extra bra om de gillar varann men pappas formella godkännande behövs inte. O det gjorde det ju inte för dig heller säger du, vad var då meningen med frågan?

kikel skrev 2010-02-22 17:51:31 följande:
    Det är en fin sak att fråga almänt hyfs enligt miganne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:49:31 följande:
  • anne på grönkulla

Jag håller helt med om det allmänna ifrågasättandet av könsrollscirkusen i dagens bröllopsindustri. Vi gick ifrån det så långt vi bara kunde.

Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:

Är inne på samma spår som du.Jag ställde här i forumet frågan en gång om varför det är bruden som bär buketten, varför det vanligtvis är mannen som för i brudvalsen och sen kan man tänka på alla de foton där kvinnan ser upp på mannen eller liknande poser som i så fall cementerar könsrollerna. Kvinnan får vanligtvis två ringar, hennes klänning, underkläder och skor osv tar en större andel av bröllopsbudgeten än mannens utstyrsel. Osv osv. Brudöverlämningen rör en tämligen liten grupp i detta land, men desto fler ingår i den ganska könsrollsbestämda bröllopscirkusen som jag beskrev i korthet ovan. Den cirkusen får anses både ojämställd och könsrollscementerande och denna cirkus deltar majoriteten av oss brudar i. Bröllop är nog den sista, än så länge, godkända utposten för könsbestämt agerande- men snart kommer det nog genusregler för allt kring vigslarna också. Man lottar vem som får bära klänningen, vem som får alliansringen osv. Det blir mest rättvist och jämställt. (Dock, den vita klänningen symboliserar tydligen inte oskuld, utan det är väl brudkronan och slöjan tror jag.)
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?