Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Enligt de riktigt traditionella är nog vi barnlösa snart medelålders yrkeskvinnor ett minst lika stort hot mot könsrollerna. Våra livsval brukar provocera kraftigt de med...

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 18:12:17 följande:
    Felet är väl såna som jag. Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag trivs inte med det normen kräver av mig. Jag vill inte vara en man, jag vill inte vara kvinna. Det blir väldigt svårt för människor att acceptera mig om vi ska leva kvar i våra könsroller.
  • anne på grönkulla

Jag tror att vi resonerade om detta i inlägg 106 o 107, efetr att du frågade nåt liknande tidigare i tråden. Jo, det kan nog gå att ändra symboliken med tiden, men bara under vissa förutsättningar, som ännu inte är uppfyllda.

Dolly84 skrev 2010-02-22 18:28:11 följande:
    Passionsblomma skrev:*Krona-förr nekades kvinnor att bära församlingens krona ifall de inte var oskuld. I takt med den sexuella frigörelsen tystnade de kraven. Det är ett tecken på att sexualiteten bestämmer vi idag över själva och vad vi vill ha på huvudet styr ingen annan över. Kronan i sig är ett smycke, och egentligen inte en oskuldssymbolOm symboliken för kronan inte längre gäller, pga av att vi själva väljer vad vi ska ha på huvudet. Så ska väl ingen heller styra över vem vi går in i kyrkan med? Då ska väl den dåliga symboliken med brudöverlämning också kunna försvinna och det är kanske bara vi som är för, som kan ändra den negativa uppfattningen om det.
  • anne på grönkulla

Nu blir jag nyfiken, hur kan man göra val som speglar en själv kring nåt så viktigt och symboliskt i livet som bröllop utan att det speglar ens värderingar?

MochA skrev 2010-02-22 18:31:27 följande:
    Jag och min blivande man har inte lagt in värderingar i detta utan vi gör det som känns rätt bra, och försöker njuta av förberedelserna och planeringen så mycket vi kan!Tycker att det är väldigt intressant att denna tråd är så aktuell, och att då tidigare trådar i samma ämne också blivit det.
  • anne på grönkulla

Jo, det kan man ju välja att göra, men det kommer att vara folk som reagerar negativt på det. Jag tror heller inte att de försöken är särskilt meningsfulla eller ändamålsenliga innan de som förespråkar överlämningen också förmår ladda dem med en synlig mer jämställd och modern symbolik (t ex att det inte alltid är just bruden som behöver sällskap av just sin pappa och så länge man talar om sig själv som passivt objekt för en mans överlämnande). Men det står ju en fritt att försöka - och andra lika fritt att protestera.

Dolly84 skrev 2010-02-22 18:49:07 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 18:38:24 följande:
    Nej, de är inte uppfyllda, men betyder det att vi ska lämna det istället för att stå på oss och visa att man visst kan vara en självständig kvinna, trots att man går in i kyrkan med sin pappa?
  • anne på grönkulla

Du får naturligtvis tro att du lever utan ett sammanhang där ditt agerande inte har betydelse för omgivningen eller bry dig om den. Men du startade ju tråden, så det gör du ju tydligen inte?

Vilken symbolik i våra relationer vi visar upp må vara en privatsak men de projicerar något utåt oavsett detta och de ingår som en del i en trend och en samhällsutveckling. I den mån de spelas upp i t ex kyrkans regi har även de synpunkter.

Trenden som legitimerar och gör offentlig en symbolik där kvinnan ses som passivt objekt vill jag inte medverka till. Du kan göra ett annat val, men kan inte vänta dig att bara bli påhejjad i det valet.

• anne på grönkulla

Jo, men de val man gör speglar väl ens egna värderingar? Eller hur menar du? Vilken värdering anser du att ni inte lagt in och i vad?

MochA skrev 2010-02-22 19:32:22 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 18:39:27 följande:
    Vi har inte lagt någon värdering i saken. Vi gifter oss för våran skull och kärleken och inte för att statuera exempel eller propsa på värderingar. Vi tycker att bröllop är vackert med all sin tradition och symbolik, det är därför vi planerar bröllop med gäster och kyrka. och för att ha en härlig fest med de vi bryr oss om :)
  • anne på grönkulla

så ni kan göra ett val menar du utan att det valet säger nåt om er och er relation?

MochA skrev 2010-02-22 19:47:18 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:36:23 följande:
    Denna tråd handlar ju just om bara en sak, brudöverlämningen, vi lägger inte in någon värdring om kvinnoförtyck i denna akt.
  • anne på grönkulla

o jag förstår inte hur du menar, det är därför jag frågar vidare menar du att ni väljer att ah brudöverlämning utan att det säger nåt om er? varför gör ni det då om ni inte står för det?

• anne på grönkulla

Vi hade inget stort bröllop. Vad som gjorde det speciellt för oss vara att vi gjorde gemensamma val om hur det skulle gå till, vilka vi ville ha där och vilken känsla vi ville att ceremonien skulle förmedla.

Vad är det i överlämningen som representerar er då? Eller är det en slentrianval ni gjort "vi trodde det var tradition o tycker det är fint" - typ?

MochA skrev 2010-02-22 20:10:13 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:58:42 följande:
    "står för det" ja, vi har genom våra livserfarenheter skapat oss en bild av ett bröllop med brudöverlämning. Har tidigare skrivit att vi båda även bott i USA och jag kan mycket väl tänka mig att det påverkat vår syn av bröllopet. Vi bodde där när vi var yngre och vi kände inte varandra då, men brudöverlämningen var inget vi diskuterat hemma utan min blivande och jag bara tänkte lika. Så ja det kanske representerar oss, men inte i den aspekten att det skulle innebära kvinnoförtyck eller ojämställdhet eller likande. Det är inga saker vi står för!Förstod jag din fråga rätt?Vad är det som gör bröllopet speciellt för dig? Varför ska man ha ett stort bröllop överhuvudtaget?
  • anne på grönkulla

Vad har det med biologiska skillnader att göra?

kikel skrev 2010-02-22 20:55:22 följande:
    jag ser inget fel i att män behandlar en kvinna med respekt. Tex ska en man öppna dörrar åt en kvinna. så är jag uppfostrad och sen vad folk tycker om det får dom tycka vad dom vill om.
  • anne på grönkulla

Jag har nu aldrig sagt det om nån. Men jag diskuterar mer än gärna både mina egna och andras värderingar utan att själv uppfatta det som stötande alls.

Det jag tycker är synd är att det aldrig går att göra det utan att anklagas för både det ena och det andra.

kikel skrev 2010-02-23 11:54:33 följande:
    den som uppfattar det stötande är självklart inte den som säger det utan den man säger det till.inte har vi sagt att dina värderingar är korkade, naiva och osmakliga. Hur hade du reagerat om någon tycker det om dig? för min del rör det inte i ryggen men jag förstår att det öpprör många
  • anne på grönkulla

Ja, att ta medvetna beslut är för mig det viktigaste. Men säg mig, varför är det viktigt för dig att gå in med en manlig förebild från sin familj? Varför har enbart den ena som ska gifta sig med en förebild från sin familj som man "byter ut med sitt gamla liv" vid altaret och varför är det nästan alltid en man? Och varför behöver du en man som värnar om dig alls? I min relation värnar vi om varann...

HannaoMarkus skrev 2010-02-23 20:28:56 följande:
    Det jag vill skildra med att gå med min morfar nerför altargången och med min man ut är att jag byter familj. Att vi båda (jag och min blivande) kommer ifrån två familjer/bekgrunder och att vi startar en egen familj tillsammans. Inte att morfar äger mig utan snarare att han under min uppväxt varit den manliga förebild som värnat mest om mig och att han genom att "lämna över" mig till min blivande visar att det nu blir hans uppgift.
  • anne på grönkulla

Men du säger ju ändå att det är viktigt att det är den manliga förebild du haft hittills som ska "lämna över" ett ansbvar till din man? Och nu säger du att du inte menar det och att det inte måste vara en man? Jag förstår inte alls, faktiskt. Berätta!

• anne på grönkulla

Ja, jag håller med om mycket av det som sägs i det här inlägget, men tycker då istället att symboliken i vigselakten blir helt central för att göra de poänger som vi alla eg är överens om!

Och om nåt är svenskt eller inte rör mig inte i ryggen, mer än att jag tycker det är vansinnigt onödigt att importera saker som innebär steg tillbaka.

ElinDaniel skrev 2010-02-24 09:41:38 följande:
    Jag kan inte på några sätt förstå denna enorma uppståndelse kring att gå in med någon annan än sin blivande i kyrkan. Självklart handlar dagen om dem som ska gifta sig! Men vaf talar för att det är av ovilja man går dit med sin pappa tillexempel? Pratar man med dem i USA, England osv förstår de ingenting av dessa argument.Som jag sagt tidigare så är det många, många traditioner man tar från annat håll. Få av de saker vi äter, ser på, gör eller använder är från Sverige. Tvprogram, Tacos, julgranen osv. Jag har inte hört från ett enda bröllop där någon annan än brudgummen följt bruden till altaret, att någon oponerat sig. Kära nån, man gifter sig av kärlek och lycka. Ingen leder och sliter någon till altaret. Det är ett modigt val, att fira kärleken tillsammans med de man tycker om! Är det inte det bröllop handlar om? Att dela denna dagen med de man älskar. Få förhållandet välsignat och ha sina kära symboliskt i ryggen som stöder och är glada?Jag vet att det händer saker i andra världsdelar som jag inte tycker om. Krig, massmord och så vidare. Det finns även hörn av världen som lever efter gamla värderingar, inte minst då det gäller bröllop. I andra länder kanske det inte handlar om kärlek utom om ekonomi. Vi i västvärlden är "besatta" av kärleken, medan man i många länder väger in mycklet annat. Hörde just en debatt om detta. naturligtvis tycker jag att det är vidrigt att små tjejer gifts bort till en mycket äldre man. Men jag kan inte förstå paralellen med att just denna lilla detalj i vigselcermonin. Alla som äter tabletter är inte missbrukare, alla som äger en kniv är inte mördare... Jag tror att alla som har fri vilja har en önskan om att få bli accepterad för sina värderingar. Oavsett om det handlar om homosexuallitet, religion, politisk åsikt eller annat. Man vill få känna det man vill och göra det man vill.Jag lever efter att man får göra vad man vill, så länge man inte skadar någon annan med vilje. Det är ok att säga att brudöverlämning, om man nu föredrar det uttrycket, inte är något för en själv. Men att anklaga alla som vill ha det tycker jag inte är sjysst. Alla gör vad de vill med sina liv och vigselakter. En så stor händelse byggd på kärlek och hopp borde inte överrösas med så mkt oro eller anklagelser.Jag har läst om par där en hund, mormor eller mamma lämnat över också. Så det handlar inte om att det är mannen som bestämmer! I många förhållanden idag är det faktiskt tvärt om! :)Heja kärleken och låt glädje och förståelse stå i centrum!Ha en bra dag!
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?