• Göteborgsbrud2010

Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna

Vi skrev namnen på dem som är inbjudna till bröllopet dvs. vuxna och skrev att barn är välkomna till kyrkan men att festen är endast för de vuxna.
    Nu har min blivande mans mamma klagat på att min blivande mans syskonbarn inte får komma med på festen.
    Hon ringde och skällde ut min blivande man och sa att vi kommer göra oss ovänner med hans syskon och syskonbarn.
    Vi blev så ledsna och tycker att så gör man inte.
    Vad tycker ni och hur hade ni reagerat?
    Vi kommer inte ge oss, för vi vill ha en fest för vuxna. Det är våran dag och om någon inte kan acceptera det så behöver de inte komma alls.

• Svar på tråden Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna
  • NiVi

Nej ni gör ju som ni vill! Sen är det svårt att bedöma situationen eftersom man inte vet hur nära ni är varandra! Vi kommer ha barnfritt förutom för vår egen son och min brors barn. De hör till närmaste familjen och dessa vill vi ha med på vår dag!Däremot kommer de åka med barnvakten hem efter middagen när festen drar igång. Att alla andra får lämna sina barn hemma är för att de annars skulle bli 14 stycken barn som behöver sitta i barnstol och ta upp en massa plats.

• passionsblomman

Här verkar det läge att faktiskt tala med dem som påstås vara sura innan man bestämmer sig för att tro på utsagor ifrån tredje part.

Fråga dessa syskon hur de känner. Det är långt ifrån säkert att de alls känner som svärmor.

• Göteborgsbrud2010

Det är ännu bara m2b´s mamma som hört av sig och klagat...
    M2b´s syskon och syskon har inte hört av sig ännu så vi vet inte hur det reagerar på att deras barn inte är bjudna till festen.
    Vi träffar m2b´s syskon och syskon barn när det är någon av barnen som fyller år....och julafton.

• passionsblomman

Det är ju det jag menar, jag tror ofta andra personer-inte helt sällan föräldrar regerar efter egen känsla och tror att de vet mer än de vet om reaktioner och känslor hos andra. Detta behöver alltså inte alls vara ett problem egentligen!

Göteborgsbrud2010 skrev 2010-03-19 13:25:50 följande:
    Det är ännu bara m2b´s mamma som hört av sig och klagat...M2b´s syskon och syskon har inte hört av sig ännu så vi vet inte hur det reagerar på att deras barn inte är bjudna till festen.Vi träffar m2b´s syskon och syskon barn när det är någon av barnen som fyller år....och julafton.
  • Sanna2010

Vi har gjort precis som ni! Min syster har två barn som är 11 å 13 år. De va jättesvårt att bestämma om de skulle få va med på festen, men vi kom fram till att de är fortfarande barn och kommer inte ha roligt på kvällen. Så de är välkomna till kyrkan men inte på festen.

det är ert bröllop och ni bestämmer! Fy för familjen som inte kan acceptera det!

• Märta81

Oförskämd och tölpig svärmor! prata med din mans syskon och kolla läget, är de verkligen jättesura och kommer ni att bli ovänner? Fråga det

• Moirie

Som många säger: hör med de som påstås ha tagit illa upp. När vi planerade så tog svärfar på sig att försöka få oss att ändra på ditten och datten för andras räkning, men när vi pratade med de det gällde så var det inga problem alls. Ni behöver inte alls ändra på era planer men det kan ju vara klokt att snacka med dem det gäller.

• Göteborgsbrud2010

Vi väntar på att m2b´s syskon ska ringa och säga något om inbjudan. Än så länge har bara m2b´s mamma ringt som sagt och klagat.

• Nove

Vi ska inte heller bjuda några barn, och alla vi känner har barn, små barn dessutom. Vi tänker skriva 18 år gräns fast på ett lite fint sätt på våra inbjudningar. Jag vet att barnen tar över så snabbt, det blir hög ljudnivå och pockar på föräldrarnas uppmärksamhet så de får ju inte heller en lugn stund.
    Och tänker man dessutom bjuda på alkohol så har väll inte barnen någon behållning av det.
    Ni har ju ändå varit bra med att barnen får komma och uppvakta er i Kyrkan.
    Tycker att det är fräckt att ställa krav på andras tillställningar faktiskt.

• erica1982

va tråkigt med din svärmor, men stå på er. vill ni ha en barnfri fest så ska ni ha det oxå. det där tycker jag är helt upp till brudparet att bestämma.
    min syster hade barnfritt, fick dock ta med sonen i alla fall eftersom han var så liten och vi kunde inte lämna bort honom en hel helg. men det vart bra i alla fall. dom märkte inte ens av honom. och på kvällen innan danden sov han i vagnen.
    stå på er och lycka till!

Svar på tråden Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna