• Göteborgsbrud2010

Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna

Vi skrev namnen på dem som är inbjudna till bröllopet dvs. vuxna och skrev att barn är välkomna till kyrkan men att festen är endast för de vuxna.
    Nu har min blivande mans mamma klagat på att min blivande mans syskonbarn inte får komma med på festen.
    Hon ringde och skällde ut min blivande man och sa att vi kommer göra oss ovänner med hans syskon och syskonbarn.
    Vi blev så ledsna och tycker att så gör man inte.
    Vad tycker ni och hur hade ni reagerat?
    Vi kommer inte ge oss, för vi vill ha en fest för vuxna. Det är våran dag och om någon inte kan acceptera det så behöver de inte komma alls.

• Svar på tråden Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna
  • Lina_K

Familj suger... det är bara att leva med dem eller bryta helt. Hela livet består av jämkning... så även bröllop.

• Sebastiána
    Göteborgsbrud2010 skrev 2010-03-24 23:06:07 följande:
    Vi har valt att inte ha några barn alls på bröllopsfesten oavsett om de är 3 eller 15 år.Skulle ni acceptera att er svärmor ringde och skällde ut er blivande man och sa att ni kommer göra er ovänner med hans syskon och syskonbarn?Det är våran dag och vi som bestämmer hur den dagen ska vara och vi vill fira dagen med våra vuxna vänner.
    Det är inte direkt hyfs och stil att skälla ut folk och definitivt inte att skälla ut folk å andras vägnar! Hon ska inte lägga sig i alls! Om nu din blivande mans syskon är sura för att deras barn inte får komma är det DE som ska kontakta er och inte svärmor.
  • Kramilikram

Vi har fått samma reaktion, till o med när folk har anmält sig sagt ja barnen kommer också med. Vad gör man, förklarar lite fint att dem inte är bjudna.. men jag blir så paff när man skriver endast föräldrarnas namn på inbjudan + "denna dagen får ni lämna era charmtroll hemma".. Hur mer tydlig kan man va? Det är jätte tråkigt att de blir så, men stå på er!! Lycka till!

• Moirie
    Göteborgsbrud2010 skrev 2010-03-24 16:37:38 följande:
    Tycker ni att min svärmor ska vara välkommen till bröllopet alls efter det honm uttryckt på det sättet?Tycker ni att min svärmor ska be om ursäkt?
    Om ni tar tillbaka svärmors inbjudan så blir det nog familjekrig. Fundera på om det verkligen är värt det. Svärmor är nog övertygad om att hon försökt göra rätt så någon ursäkt kommer inte komma om hon inte förstår er reaktion. Jag tycker hon betett sig illa men ibland blir det bara värre om man försöker straffa personen ifråga eller kräva en ursäkt. En del personer kan inte ta till sig andras perspektiv.

Svärmor lade sig i något som hon inte hade att göra med och dessutom på ett otrevligt sätt. Skaka av er detta och gå vidare i planeringen. Var de vuxna sansade personerna i detta och låt svärmor spela dramaqueen ensam.
  • mariefarah se

Tror inte det är en så bra idé att dra in svärmors inbjudan. Tycker fortfarande att ni borde prata med din blivande mans syskon. Oftast så blir det så mycket missförstånd om alla håller inne det de egentligen tänker, rensa luften och gå vidare....Så kommer ni få ett fantastiskt bröllop :)

• MaddeåMats

Om ni inte vill ha barn på ert bröllop ska ni inte ha det, det är ni som bestämmer, dessutom har just bröllop alltid bara varit en fest för vuxna, så stå på er!

Däremot håller jag medom att det är bra om ni kanske pratar med din M2B:s syskon så att inte skapar onödig osämja.

• Göteborgsbrud2010

Vi väntar på att min M2b´s syskon ska höra av sig och då får vi ju höra vad de säger men ännu har de inte ringt. Men det är ett bra tag till OSA så.
    Så vi vet inte om min M2b´s syskon är sura för att deras barn inte får komma.
    Det är dock inte första gången som min min M2b´s mamma lägger sig i hans liv. Hon lägger sig i typ allt.

Om några av våra vänner som har barn kommer säga när de anmäler sig och att barnet/barnen kommer också med.
    Så säger vi att de är inte bjuda.
    Kan de inte fixa barnvakt eller inte vill så får någon av föräldrarna vara hemma med barnet eller om båda föräldrarna väljer att stanna hemma med barnet.

• Mulken

Var ärlig mot både svärmor, syskon och syskonbarn och barnbarn! Det kommer vara en vuxenfest, av den anledning, no kids! Kidsen kommer förstå, det brukar ta det lättare än de vuxna -min erfarenhet dock! Och svärmor kan få vara sur hur bäst hon vill, låt henne va, det blåser över tids nog. Fortsätt med planeringen! Och vill kära svärmor inte dyka upp har ni ändå gjort er plikt eller vad vi nu ska kalla det, och bjudit in henne.

Viktig notis: ER dag! är NI nöjda är gästerna nöjda! ;P tänk på det och lycka till med allt!

• Steinhammersfru

Vi bjuder inte barn till vårt bröllop heller. Inte ens mina fem syskonbarn är bjudna. Vi har iofs inga egna barn, kanske hade resonerat annorlunda om så var fallet.

Jag pratade med både min syster och bror om just det, att vi inte kommer bjuda deras barn till bröllopet, och det var ok. Syrran ska ju vara min tärna och hon sa att det kan vara skönt att inte behöva oroa sig över barnen. Hon sa även att hennes två äldsta barn, 12 och 10 år, inte kommer tycka det är speciellt kul ändå.

Brorsan sa mest att han tror att hans äldsta dotter 6 år nog gärna vill vara med på vigsel för att få se min klänning mm. Hon är inne i den prinsessiga-fasen nu så det klart att det nog kan vara spännande. I övrigt så sa han inget mer för han ska vara toastmaster så han kommer ändå inte ha tid att passa barnen.

Vi har bestämt att mina syskonbarn, inga andra barn, får vara med på vigseln (om dom vill) men sen får dom åka hem igen med sin barnvakt. Vi ska ha vigseln utanför lokalen vi ska ha festen så jag hoppas verkligen inte det blir problem, hade ju varit lättare om vi tex gift oss på annan plats och sen lämnat för att åka till festen. Men jag räknar med att föräldarna eller barnvakterna har vett nog att veta när dom ska lämna. För som "extrapersonerna" är inte inräknade i skålen samt tipspromenaden vi ska ha mellan vigseln och middagen.

• mrssydow

Hej

Tycker att du och din blivande man ska förklara för henne att det är er dag och inte hennes och det är ni som bestämmer och inte hon.

Håller med dig, det är er dag och passar de inte sig så behöver man inte komma...

Jag var på ett bröllop när jag var liten, min kusins, vi barn fick vara med i kyrkan men inte festen, vi blev inte sura...

Stå på er, hoppas att allt blir bra!

Det är ju er dag =)

• Göteborgsbrud2010

Min blivande svärmor ringde till min M2B efter 1 månad och bad så hemskt mycket om ursäkt till oss båda. Hon sa att hon mått dåligt sedan hon sa detta om barnen. Min M2B sa att ja hur tror du att vi mått.
    Ett syskon har ännu inte ens ringt och sagt att de fått inbjudan...vi får väl se om de dyker upp, men barnen kommer inte in på festen det kommer jag se till.

Hur har det gått för er andra som inte heller vill ha barn på festen eller i kyrkan eller båda och.

• Eriane

Varför gå och vänta hela tiden på att dom ska ringa? Hade jag varit i den situationen hade jag ringt upp strax efter samtalet med svärmor och frågat rätt ut...Ursäkta svärmor säger att ni kommer att bli sura för att vi valt att ha barnfritt ville höra direkt med er hur ni tycker...

Själva har vi valt att ha barn med på bröllopet och festen, MEN vi kommer att vara i kyrkans lokal och den får vi endast vara i till kl 10 på kvällen och vi kommer att ha inget eller väldigt måttligt med alkohol (välkomstdrink och MAX 2 glas till maten) på festen. Efter 10 får dom vuxna som vill och kan rumla vidare med oss på stan. Vi har valt att ha barn för att vi själva har barn och för att dom flesta gämnåriga med oss också har det. Vi har därremot fixat barnvakt för senare på kvällen för att vi ska kunna gå ut bara vi vuxna.

Det är erat val vilka ni vill ha på festen och vill ni ha barnfritt får dom som ogillar det eller inte kan få barnvakt snällt stanna hemma.

Jag är ovillig att vara ifrån min dotter pga vissa omständigheter men blir jag bjuden på barnfri fest skaffar jag barnvakt, får jag inte barnvakt tackar jag artigt nej. Skulle inte falla mig in att bråka med brudparet inte ens om jag hade ammande barn då skulle jag bara säga det att tyvärr eftersom barnen ammar måste jag tyvärr tacka nej...

Svar på tråden Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna