• Göteborgsbrud2010

Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna

Vi skrev namnen på dem som är inbjudna till bröllopet dvs. vuxna och skrev att barn är välkomna till kyrkan men att festen är endast för de vuxna.
    Nu har min blivande mans mamma klagat på att min blivande mans syskonbarn inte får komma med på festen.
    Hon ringde och skällde ut min blivande man och sa att vi kommer göra oss ovänner med hans syskon och syskonbarn.
    Vi blev så ledsna och tycker att så gör man inte.
    Vad tycker ni och hur hade ni reagerat?
    Vi kommer inte ge oss, för vi vill ha en fest för vuxna. Det är våran dag och om någon inte kan acceptera det så behöver de inte komma alls.

• Svar på tråden Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna
  • Troll10

Det låter mest som om svärmor vill ha med barnbarnen på festen för sin egen skull?

• fibobs

Ja, hon kan ju vara barnvakt under festen då. ;o)

Troll10 skrev 2010-03-19 17:44:08 följande:
    Det låter mest som om svärmor vill ha med barnbarnen på festen för sin egen skull?
  • GnuNea

Det känns rätt naturligt att man inte vill ha barn med om det är mycket alkohol i omlopp, det borde hon väl förstå.

• MissNina

Jag håller med dig. Det är ERAN Dag och ingen annans ni bestämmer helt och hållet hur denna dag ska vara och kan inte folk anpassa sdig efter er så kan d stanna hemma.

• AlaM

Det kanske är en generationsfråga. Vissa i den äldre generationen kanske inte förstått att bröllop sällan är familjefester längre utan oftast mer som vilken fest som helst och det är högst moraliskt försvarbart att inte släppa in barn på fyllefester

• Lina_K

Som sagt, skulle också kolla med berörd part innan jag gjorde ngt. Det kanske är din svärmor som är sur på deras vägnar.

Skulle själv inte bli sur (har en 9-månaders) men sen skulle ju självklart möjligheten till barnvakt avgöra om jag kunde komma eller ej.

• Moirie
    AlaM skrev 2010-03-21 20:34:58 följande:
    Det kanske är en generationsfråga. Vissa i den äldre generationen kanske inte förstått att bröllop sällan är familjefester längre utan oftast mer som vilken fest som helst och det är högst moraliskt försvarbart att inte släppa in barn på fyllefester
    Det kanske är en föräldrafråga också? Vissa föräldrar tycker ju att de har rätt att försöka uppfostra sina barn även när barnen är fullvuxna. Med familjer är det ju ibland så att man kan ha en helt annan ton mot varandra än vad man skulle ha mot sina vänner eller bekanta. Det "sociala kompetens-filtret" är tillfälligt nere, återkom senare
  • Göteborgsbrud2010

Ännu så har varken svärmor eller min M2b´s syskon hört av sig.
    Min M2b´s pappa ringde dock och det var ett lite krystat samtal om allt och inget. Självklart så kom bröllopet upp och att barnen inte är välkomman till festen och att det är så synd. Men vi vill inte ha med barn även om de är 12 år i år och 15 år.

Tycker ni att min svärmor ska vara välkommen till bröllopet alls efter det honm uttryckt på det sättet?
    Tycker ni att min svärmor ska be om ursäkt?

• Lina_K

Ja!
    Nej!

Men... är de så gamla kan de gott vara med (enbart baserat på min känsla och hur vi skulle gjort).

• Göteborgsbrud2010

Vi har valt att inte ha några barn alls på bröllopsfesten oavsett om de är 3 eller 15 år.

Skulle ni acceptera att er svärmor ringde och skällde ut er blivande man och sa att ni kommer göra er ovänner med hans syskon och syskonbarn?

Det är våran dag och vi som bestämmer hur den dagen ska vara och vi vill fira dagen med våra vuxna vänner.

Svar på tråden Sur släkting pga att syskonbarn inte är bjudna