• Kanske en dag

Det är inte roligt längre... vill aldrig gifta mig..

Förra året var jag toastmadame på våra kompisar bröllop och i år ska jag vara tärna på en annans.

Så mycket arbete och så mycket tjat om detaljer som är helt oviktiga enligt mig men som man måste visa intresse för pga att bruden tycker att det är viktiga saker.

Jag har väldigt svårt att förstå hur allt ska vara så viktigt. Det ska provas tårtor, det ska provas frisyer, det ska provas ut en meny, det ska kollas på blommor till förbannelse, för att inte tala om ringen (ok jag fattar att det är viktigt) då ska man åka runt i hela svergie och kolla efter just DEN ringen.... Fatta vad mycket pengar som bara springer iväg, för att inte tala om tid...
    Jag förstår att man måste välja ut dessa saker för att få en bra fest, men måste allt ältas sönder....

Nä jag är less på skiten och det är 2 månader kvar.
    Men jag kommer hålla skenet uppe och det kommer säkert bli jätte kul.

Ville bara gnälla lite.. Ingen som känner igen sig?

• Svar på tråden Det är inte roligt längre... vill aldrig gifta mig..
  • Korallbruden

Grattis till graviditeten Visste inte det när jag skrev mitt inlägg jag tog det som ett bra ex för jag anser att det är större värld att uppleva än att gifta sig och kostar mer pengar i långa loppet .

Förstår din situvation då jag skälv sagt upp mig som "hederstärna" då bruden gick från bridezilla till monsters inc...och vi talar inte om skrattmonsterna vi har ingen kontakt med varandra idag.

• Lyckliga013bruden

vad får ni slutkörda tärnor göra?

Jag och min festis pratar om hur vi vill ha vårt bröllop, vad som ska fixas och vem som är mest lämpad att göra det.
    Det min tärna får göra det är att fixa möhippa(inget jag bett om utan hon nämnde det till att hon tänkte göra det, finns många åsikter om det men både jag och min tärna är nöjda och glada) se till så jag inte kommer bort under bröllopsdagen utan att jag är hos frissan när jag ska(hon ska också till samma salong samma tid) att jag får på mig alla kläder, inte glömmer bort fotograferingen. Jag ser henne inte som min chaffis utan mer som mitt externa minne som stöttar mig underdagen.
    Hon får välja sin klänning helt själv både modell och färg.
    Min tärna och jag pratar regelbundet med varandra naturligtvis men inte om små puttedetaljer utan mer det stora hela.

Borde jag ge min tärna fler uppgifter?

• ade83

Måste det innebära en massa plikter om man är tärna?
    Jag vet att det står skrivet lite "uppgifter" som faller på henne, men det står väl inte skrivet i sten direkt?

Det är ju inte tärnan som ska gifta sig.. Lite hårt att därför axla på tärnan för mycket! Det kan va nog så tidskrävande att hitta rätt tärnklänning o skor, som kanske dessutom helst ska följa ett visst färgtema!
    Planeringen måste väl ändå vara blivande brudparets uppgift kan man tycka..

• iregnet2010

men jag har inte ens tänkt tanke på att dela ut uppgifter till mina tärnor, det får ju (om jag har varit snäll) uppgiften att ordna möhippan plus att de ska lugna mina nerver innan och vara någon att fnittra lite extra med men jag hade inte tänkt be dem göra något annat...känns märkligt.....

(och då är jag på god väg att bli en tvättäkta bridezilla...) MEN har man vänner som gärna vill hjälpa till så är dt ju en annan sak!

• patrikoannika

Ha ha ha... Detta var ju ett roligt inlägg!!

Det är humor!

• passionsblomman

Vilket var det som var roligt?

patrikoannika skrev 2010-03-19 19:58:21 följande:
    Ha ha ha... Detta var ju ett roligt inlägg!!Det är humor!
  • Märta81

hahahaha! vad är festis för ngt?

• Sebastiána

Kanske en dag skrev 2010-03-19 14:26:36 följande:

Jag är genuint intresserad av att göra hennes dag speciell men jag fattar inte varför allt måste vara så STORT. Jag är hennes bästa vän(och hon min) och det är inget som förändras bara för att vi inte står på samma fot om detaljplaneringen kring hennes bröllop. Så avsäga mig kommer jag inte göra utan jag kommer jobba hårt för att göra henne glad. Men när till och med brudgummen tycker att det går lite överstyr så är det nog inte bara jag som är en dålig vän....Det är väl en männsklig rättighet att få gnälla lite ibland
    Kanske din vän är något av en bridezilla Alla brudar är ju inte så.
  • NiVi

Fästman tror jag Underbart uttryck!

Märta81 skrev 2010-03-19 20:51:58 följande:
    hahahaha! vad är festis för ngt?
  • Heloise

Mina tärnor var fullständigt befriade ifrån "ansvar", de fick välja sina klänningar själva utifrån sina egna smaker. J
    ag bad inte om hjälp med en endaste sak. Hederstärnan var med och provade klänningar en ggr, och hon var med och klippte lite rosor till bordsdekorationerna dagen innan bröllopet, men något mer gjorde hon inte, och jag skulle heller inte kräva det av vare sig henne eller de andra tärnorna.

De fick håret fixat och smycken som tack. Att vara tärna är ett hedersuppdrag och ett sätt för mig att visa hur högt jag värderar dessa tjejer! Inte ville jag att de skulle känna att det var en press eller jobbigt på något sätt. De fick allt de roliga med ett bröllop och jag och min man roddade det tunga själva.

Däremot var det toastmadame och tärnorna som planerade min möhippa, men det var ju deras val och inte på något sätt ett tvång ifrån min sida.

Alla ser ju på det här med bröllop olika, men jag tycker att kärleken ska stå i fokus och färgteman, duttiga dekorationer och evinnerligt letande efter det perfekta ... vad de nu kan vara verkar både skitjobbigt och själadödande.
    Men alla är vi olika, det som är bagateller för mig är jätteviktigt för någon annan och alla blir vi salig på vårt vis, men dra inte in alla andra i hetsen, för det finns ju ett liv utanför bröllopet. Det är iaf min åsikt!

• Aleta

Innan jag började hänga på BT så hade jag aldrig hört talas om alla dessa krav som ställs på tärnorna.
    Det har alltid varit som Heloise skriver ett hedersuppdrag. Enda som ska göras är att knalla in i kyrkan efter brudparet och hålla i buketten en stund.

• patrikoannika

Det var bra skrivet liksom. Roligt, fast allvarligt med så klart.

passionsblomman skrev 2010-03-19 20:48:14 följande:
    Vilket var det som var roligt?
  • Linna77

Min tärna har inte fått någon "uppgift" alls, har själv fått välja klänning och vad jag har förstått vill hon inte heller ordna med möhippan. En av mina andra vänner har sagt när jag var deppig en dag att givetvis blir det en möhippa! Troligtvis kommer hon att ordna den. Allt annat har jag ordnat till bröllopet. Till och med haft svårt att få igång ett samtal om bröllopet med henne. Ville prata lite om hur man kanske kan duka mm, men ingen direkt respons. Min andra vännina har däremot tagit semester dagen innan mitt bröllop OM det skulle vara något jag behöver hjälp med. Skillnad på vnner och vänner!!! Och jag är Verkligen ingen bridezilla, bara en som börjar tycka att bröllop är fruktansvärt tråkigt!! Trodde att tärnan som min vän skulle tycka det var roligt att vara "bollplank" i planeringen. men men.

• Andelle

Haha, när jag läser den här tråden är jag SÅ glad att jag och min m2b valt att inte ha tärna och marskalk

• passionsblomman

Vilket? Menar du trådstarten?
    Eftersom du inte refererar till något inlägg så är det svårt att veta vad det är du kommenterar.

Men jag gissar på trådstarten.

patrikoannika skrev 2010-03-20 10:18:11 följande:
    Det var bra skrivet liksom. Roligt, fast allvarligt med så klart.
  • Sebastiána
    Heloise skrev 2010-03-19 22:02:57 följande:
    Alla ser ju på det här med bröllop olika, men jag tycker att kärleken ska stå i fokus och färgteman, duttiga dekorationer och evinnerligt letande efter det perfekta ... vad de nu kan vara verkar både skitjobbigt och själadödande.Men alla är vi olika, det som är bagateller för mig är jätteviktigt för någon annan och alla blir vi salig på vårt vis, men dra inte in alla andra i hetsen, för det finns ju ett liv utanför bröllopet. Det är iaf min åsikt!
    Jag håller med, och jag tror inte att gästerna lägger märke till alla de där detaljerna som man så att säga rest land och rike runt för att fixa.
Svar på tråden Det är inte roligt längre... vill aldrig gifta mig..