• Mia 77

Tunisien?

Vi funderar på att åka till Tunisien på bröllopsresa... Någon som varit där? Hur är där rent generellt att leva? Hur är folket där nere och när ska man åka på året?
    Badvattnet?
    Dyrt eller billigt att leva?

• Svar på tråden Tunisien?
  • TheD

Hej,

Jag var där sommaren jag fyllde 18 med min familj (charter). Helt underbart! Om det ska vara Bröllopsresa skulle jag tipsa om att åka till Djerba! Om ni vill åka till Tunisien för att ta det lugnt och lugn miljö så sk ani inte åka dit. Visserligen får ni skylla er själva om ni åker in till centrum där det finns stånd för försäljarna kan "alla" språk, det dras i en och allmänt störande.

Men om ni bara vill stanna på hotell med all incl. så tipsar jag om Djerba, men Tunisien i mina ögon är inte Bröllopsresa...

Hoppas jag inte har förstört era tankar om resan :(. Läs om landet på Apollo,Ving och Fritidsresors sida t.ex. Leta reda på info. Jag jobbar för Apollo som reseledare och tyvärr ska jag inte iväg till Tunisien denna säsong utan till Cypern.

Men hotell som tycker verkar ok på Djerba (och självklart kollar jag via Apollo ;)):Radisson Blue Resort & Thalasso Djerba där bodde en kompis och en kille i höstas och det var helt underbart.

Här är listan över de hotell som Apollo har på Djerba:

www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Afrika/Tunisien/Djerba/Accomodations/Pages/default.aspx

Men ni behöver ju inte resa charter.

Trevlig helg!

• TheD

Glömde svara på frågor. Det är billigt, risk för turist mage-ja. Vattnet var helt underbart! Men det kan vara påfrestande med alla som vill sälja saker till dig.

Men som sagt, läs överallt där ni kan komma år info!

• flassan

Tunisien är ganska lika andra vanliga charter arab länder.
    Påminner om Turkiet och Egypten. Försäljarna är påträngande, på gränser (många ggr över) till otrevliga...

Jag uppskattar ändå dessa typer av länder då inte shoppingen är en stor del för mig.. och gillar man att munhuggas och pruta massor såå... DD

Som sagt billigt att resa dit, billigt å handla, varmt och nice

• Det stora Blå

Om det är en Bröllopsresa föreslår jag något 5 * lyxhotell (de är jämförelsevis billiga) antingen i Jazmine Hammamet eller i Port El Kantaoui.
    Eller boka själv hotell i Sidi Beau Said.
    Djerba har en del fina hotell men är i övrigt tråkigt.

• TheD

Sidi Beau Said är jättevackert! Det är som ur en målning!!!!!!!

• Malin och Joel

Vi var i Tunisien förra året, bodde på 4-stjärnigt hotell i Port el Kantaoui. Hur f*n det hotellet kunde klassas som 4-stjärnigt vet jag inte... Men tydligen var det lokalt känt för att ha problem med otrevlig personal (ledningen var väl inte den bästa) så kolla NOGA upp hotellet innan!

Folket - eller snarare försäljarna är påträngande, ofta nedlåtande och ibland otrevliga och t.o.m. hotfulla.
    Det är väldigt billigt men jag tyckte inte att det fanns så speciellt rolig shopping, mest massproducerat skräp.
    Det som förstörde semestern helt för oss var den otroligt dåliga djurhållningen, jag blev så illa berörd att jag inte kunde hålla tårarna inne många gånger.

Visst fanns det bra saker med, men det negativa övervägde stort.
    Jag rekommenderar inte ngn att åka dit.

Om man åker dit så SNÄLLA, SNÄLLA, SNÄLLA! uppmuntra inte deras förkastliga djurhållning; rid inte på kamelerna, åk inte häst och vagn, gå inte på djurparker (inte ens det "berömda" Friguia - det lät så bra när vår reseledare informerade men i princip alla inhängnader var på tok för små, i princip inget djur hade tillräckliga möjligheter att gå undan eller tillräcklig stimulans m.m.).

• TheD

Den absolut bästa upplevelsen i Tunisien var att rida ut på dromedar i SaharaÖknen!!!! Den sanden är helt underbar!!! Silar bara genom fingrarna, finns inga korn i sanden. Är bara MJUK sand som jag gäna ville ta hem men det får man inte......

• Lyckliga013bruden

Vi fick ta med sanden hem i petflaskor.

TheD skrev 2010-03-20 20:10:00 följande:
    Den absolut bästa upplevelsen i Tunisien var att rida ut på dromedar i SaharaÖknen!!!! Den sanden är helt underbar!!! Silar bara genom fingrarna, finns inga korn i sanden. Är bara MJUK sand som jag gäna ville ta hem men det får man inte......
    Jag har varit i Tunisien och kommer inte återvända. KAmelturen i Sahara var underbar, maten äcklig och magen vände sig så halva veckan spenderades på toa. Vågade knappt gå utom synhåll av en toa. Försäljarna är de jobbigaste jag träffat på usch.
    Tunisien är också ett arabland, så som kvinna får man bättre service och trevligare bemötande om man täcker sig från axlarna till knäna och om man låter sitt manliga sällskap ta första kontakten. Ska du och din man gå på restaurang låt han sköta snacket och prata bara om du blir inbjuden i konversationen. Vi gjorde lite olika experiment på det.
  • TheD

Oj, blev ni magsjuka??? Tråkigt.

Tunisien, Turkiet osv all the same gällande jobba försäljare!!! Men annars är det lugnt.

Jag tror det nog att ni kanske ska åka till något annat ställe. Åk gärna till Tunisien men sen....eller tidigare så ni vet vad som gäller. :D

• Vår dag i Höst

NEJ ! För guds skull - åk inte dit !!!
    Jag och min blivande man var där för ca 2 år sedan och alla ville sälja droger till oss och de visslade efter mig och sa opassande saker till mig trotts att vi gick o höll varandra i handen - INTE trevilgt !!!

De försökte lura oss på pengar och alla skulle ha dricks.
    Fanns inget att se förutom stränder och en bussresa vi gjorde på 50 mil för att rida kamel i öknen...

Svar på tråden Tunisien?