• JBB

Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...

Det är mindre än 3 månader kvar tills vi ska gifta oss och pengarna räcker i dagsläget inte till. Jag tar därför tacksamt emot idér och förslag på vad vi kan göra för att få in mer pengar till bröllopet.

• Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...
  • JBB

Min mor och far kommer betala maten, svärfar drickat och en vän har betalat min klänning.

Det som återstår är: kostym, skor till brudgum, skor till bruden, näbbklänningar, skor till näbbarna, strumpbyxor till näbbarna, ringar, pengar till fotograf, ev till hår, sminkning etc etc.

Väldigt små summor egentligen men när man räknar ihop allt som återstår är totalsumman väldigt hög. Vi/jag har räknat på att vi behöver ha in ca 10,000kr innan början av juni men då har jag avrundat summan uppåt när det kommer till ex kostym och ringar.

• JBB

Jag har lagt upp vanliga saker och oanvända bröllopstillbehör på blocket, tradera och bröllopstorget. Men än har jag enbart sålt en vara, så det går segt fram när det kommer till försäljningen än så länge.

Ska kika upp det här med blod och plasma. För det här ska vi klara av.

• JBB

Jag kan kika på alternativet att hyra istället för köpa kostym men jag har för mig det ligger i ungefär samma prisklass som de kostymer vi har tittat på. Ska ringa runt imorgon och kika vad priset kan tänkas ligga på när det kommer till att hyra kostym.

• JBB

Vi har funderat på att köpa stålringar, ringarna skulle då kosta max 500kr per styck.

Jag känner ingen som kan hjälpa mig med att fixa håret. Min far har nämnt att han ev kommer att betala mitt hår och smink som en bröllopsgåva.

Vi har anlitat en billig amatörfotograf som kommer ta 800kr för en heldag.

Jag ska försöka gå in ett par skor för att se om jag ev kan ha de på bröllopsdagen. Fästmannen måste dock antingen låna skor eller köpa ett par iomed att han enbart har arbetsskor.

Vi funderar på att köpa ett par näbbklänningar till våra barn som kostar max 120kr styck.

• JBB

Vi har räknat ut att vi kommer få ca 30,000kr på skatten, så låna av en bekant och betala tillbaka när skatten kommer är ett alternativ men det är den sista utvägen vi kommer ta. Vi ska försöka lösa allt utan att behöva skjuta betalningen så att säga.

Funderar mer på det här med att sälja saker, vad finns det att sälja som folk verkligen vill ha?

• JBB

Vi har kikat lite på kostymerna på Dressman, och troligtvis blir det en sådan om vi inte hittar en billigare att hyra.

Jag är arbetslös och söker arbete för fullt, fästmannen jobbar kväll/natt och försöker jobba in fler timmar på jobbet när han har möjlighet.

Godis, chips etc etc köper vi inget av, det enda vi brukar unna oss på "helger" är popcorn.

Läsk köper vi heller inte så mycket av, utan det är oftast vatten för min del och mjölk till barnen.

Matbudget ska vi kolla lite extra på, tror dock inte vi kan göra så stora uppoffringar där men en hundring eller två borde vi fixa i alla fall. Alla bäckar små sägs det ju.

• JBB
    Casmel skrev 2010-03-23 19:32:26 följande:
    Jag köpte en vit enkel sommarklänning på ellos och ska bara byta ut bandet i livet till vår temafärg. Billigt o bra
    Var det länge sedan du köpte klänningen från Ellos? Kan ju vara värt att kolla upp. Har kikat en aning på reorna men dom klänningarna jag har hittat är antingen flerfärgade, dyra eller i fel storlek. Men någon gång borde man springa på en fin och billig i rätt storlek.
  • JBB

Kål var ett bra förslag på vad som är billigt och som vi inte vanligtvis brukar köpa hem. Men det ska vi allt köpa när vi ska handla.

Tyvärr hinner inte skatteåterbäringen komma innan vi gifter oss, annars var det ett bra förslag, och skulle vi inte få ihop pengarna till bröllopet ska vi kika om vi kan låna några tusenlappar från familj och vänner för att sedan betala det vid midsommar när skatteåterbäringen kommer.

Jag har kollat runt på tidnings och reklam utdelare i samhället vi bor i. Tyvärr finns det inga platser just nu, men jag är reserv ifall någon blir sjuk eller får förhinder.

Jag ska klura ut vad jag kan hjälpa till med och lägga in en annons på grannar.se

• JBB

Oj vad mycket tips det har rullat in under tiden jag har pratat med kära mamma i telefon.

Angående kostymen så vet vi inte vad han har i storlek, han har faktiskt aldrig ägt en kostym innan. Han är ca 170cm och väldigt smal, så jag tror det lättaste är att be hjälp på ex dressman så att vi får en kostym som passar bra.

Skopunktens 3 par till priset av två har jag inte tänkt på innan, det ska vi absolut kika lite närmare på.

Näbbklänningar har min mamma tagit sig i uppdrag att leta upp och betala. Samma gör hon även med skor till barnen och strumpbyxor, så redan där kan vi dra av några hundralappar av den totala summan.

Vi har valt sedan innan stålringar för vi båda tycker dom är otroligt vackra. I början när vi började planera bröllop förälskade jag mig i en vitgulds ring med diamanter och safirer, men budgeten tillåter inte ringen just nu. Så vi kommer att välja stålringar som vigselringar. Och ev köpa ringen jag tycker om någon gång i framtiden som en "kärleksgåva".

Angående delarmedmig.se så kikar jag in där titt som tätt.

Det här med omprövning av sina deklarationer, var något nytt, det ska vi kolla lite närmare på.

Tyvärr finns det ingen möjlighet för min fästman att samåka med någon till jobbet, cykla vore en bra motion men 3,5mil enkel resa är lite för mycket tror jag. Annars var det ett bra förslag.

Dom har löneförhandlat för enbart några månader sedan så jag tror inte vi kan göra något mer på den fronten tyvärr.

Mobilkostnaderna försöker vi hålla nere redan nu, men visst tillkommer det onödiga samtal ibland, och det kan man ju försöka att undvika.

Vi har räknat med att betala max 500kr för brud och tärnbukett. Får vi inte ihop dom pengarna kommer vi att välja syren som förhoppningsvis hinner blomma ut just då.

Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...