• JBB

Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...

DiorChanel: Jag har kikat in på din blogg lite då och då för att få lite inspiration till hur man ev skulle kunna "be" om att bli sponsrad. Hur går du tillväga?

För som jag har förstått det så måste man för det första ha en blogg som får in tillräckligt med läsare, sedan ska man skriva intressanta saker, gärna dagligen. Det känns en aning "för sent" påtänkt för min del iomed att det enbart är strax över två månader kvar till bröllopet. Men någon annan kanske kan få lite inspiration och tips som har lite längre kvar till bröllopet.

• JBB

Kan enbart hålla med om att minnen, ringen och fotografier är sådant man helst inte vill snåla på eftersom dessa kommer att följa med livet ut och få en att tänka på bröllopsdagen. vi har anlitat en fotograf som kommer ta 800kr för en heldag, vilket jag tycker är ett helt okej pris.

Ringen kommer vi dock snåla lite på, jag fann en ring som jag tyckte om som kostade ca 3000kr. Men istället för att köpa den och fixa fram mer pengar så kommer vi att välja relativt enkla stålringar och sedan köpa ringen jag förälskade mig i efter bröllopet som en "kärleksgåva".

Vin, läsk och övrig dryck kommer min svärfar och min svärmor att köpa till oss så vi sparar även pengar där.

• JBB
    Kattpoet skrev 2010-03-24 16:46:37 följande:
    Om jag ska vara ärlig så har inte jag och min alls råd att gifta oss eller flytta ihop, jag vet verkligen inte hur detta ska sluta.Men jag vill inte leva utan min karl, han är det jag behöver för att orka vardagen, nej jag deprimerad, jag har en muskelsjukdom och jag bli väldigt lätt trött.Så på vinst och förlust tar honom hit och hoppas vi kan leva lyckliga tillsammans.
    Det gäller att satsa för att vinna och jag är bergsäker på att ni kommer klara av att både gifta er och att få vardagen att flyta på när ni till slut flyttar ihop. Kärleken är väldigt stark och ni kommer klara allt bara ni är tillsammans.
    Var bor du? och vad behöver du hjälp med?
  • JBB

didis skrev 2010-03-24 17:01:42 följande:

Var? Är själv uppvuxen i Barnarp utanför Jkpg. Är bara nyfiken i en strut...
    Vi bor i en villa i Sandhem strax utanför Mullsjö.
  • JBB
    didis skrev 2010-03-24 17:05:55 följande:
    Ah! Det är outforskad mark för min del (nästan i vilket fall, jag har faktiskt haft släktingar som bodde i det gamla hotellet i Mullsjö, Kråkslottet som det kallades för innan kommunen köpte det för säkert 10 år sedan o rustade upp det).
    aha ok Kråkslottet har jag inte hört talas om men antar det är den som ligger strax efter vip när man kör mot bottnaryd och in i "skogen" typ. Jag är själv inte från Mullsjö eller Sandhem utan jag flyttade hit 2006 så jag har ingen koll på platserna runt omkring.
  • JBB
    didis skrev 2010-03-24 17:57:11 följande:
    Det låg ganska central, när jag var barn gick vi en kort promenad o handlade godis.En gång i tiden var det ett hotell där min mormor ibland dansade, sedan blev det privatbostad och förföll innan kommunen köpte upp det. Skulle tro att det är någon form av kommunadministration i huset nu. Fin utsikt var det på balkongen, man såg hela halva Mullsjö och sjön.
    aha det stället har jag inte hört talas om. Det ligger ioförsig ett hus strax bakom kommun huset i mullsjö, kanske är det den du pratar om? Det ligger jätte fint på en "kulle", det är ett trähus har jag för mig med en jätte fin balkong.
  • JBB
    Kattpoet skrev 2010-03-24 18:13:22 följande:
    Jag bor i Gemla mellan Alvesta och Växjö, JBB.Skulle vara skönt om man hittade någon sömmerske intresserad som kunde hjälpa mig med ryggen på min brudklänning.JBB, jag har en väldigt vacker sölja, om du vill ha den kom hit.Jag vägrar sälja den eftersom det måste gå till någon som vill ge den vidare, tyget själv är 800 kr värt mullbärssilke.
    Tyvärr är jag väldigt dålig på att sy annars skulle jag ha jätte gärna ha hjälp dig med ryggen på din klänning. Vad snällt av dig att låna ut slöjan, men jag har valt att inte ha någon slöja. Det var inte riktigt "jag".

Är eran önskan att ha ett stort eller litet bröllop? Är det något mer som ni skulle behöva låna? Jag har samlat på mig en del bröllopssaker, kanske finns det något du/ni behöver?
  • JBB

ElinDaniel: Ullared är ett riktigt bra ställa om man vill shoppa billigt. Vi kikade på kostymer förra gången vi var där, men passformen var inte den bästa tyvärr.

Jag köpte ett par skor för ett halvår sedan, dom var en aning små men jag ska kika om det går att "gå in dom".
    Mannen har däremot inga skor alls förutom stålhättor han har på jobbet och skateskor, så där måste vi köpa/låna ett par.

Vi har enbart en av förlovningsringarna kvar och det skulle kännas en aning tråkigt att enbart ha en ring, däremot har vi bestämt att vi kommer köpa stålringar och dessa är relativt billiga.

Kattpoet: Vad häftigt att ni ska gifta er i Skottland. Dit har jag alltid velat åka.

Asfaltsbarn: Du får gärna skicka en länk eller ge mig säljarens alias så kan jag kika in på hennes auktioner. Du kan skriva det antingen här i tråden eller som gb-inlägg.

Aeternum: Jag tror vi har saker som vi inte behöver och kan sälja, däremot är det inget av "värde" så det blir inte så jätte stora pengar. Men många bäckar små sägs det.
    Tradera är en underbar köp och sälj sida, där säljer jag saker ibland, oftast mindre iomed att jag har svårt att skaffa kartong etc till större saker.

Tyvärr känner jag inte till några marknader alls här i närheten, men de borde ju dyka upp fler till vårkanten och då kanske man kan göra ett klipp med att baka kakor och sälja.
    Kan enbart hålla med att det är kärleken som är det viktigaste.

Kramilikram: Vi behöver bland annat vaser, blockljus, tiara, silicon bh etc etc. Du kan gärna skicka en lista på vad ni har så kan jag kika igenom den för att ev låna eller köpa av dig.

Eva72: Tyvärr brukar engångskameror bli väldigt dåliga i kvaliten, men vi har fått tag i en fotograf som fotograferar hela dagen för 800:- så det kommer vi "kosta" på oss.
    Bilder och minnen är väldigt viktiga för mig. Sedan kommer troligtvis vänner och familj även ta bilder. Förhoppningsvis hittar vi någon som vill ta på sig filmansvaret med våran videokamera skulle vara underbart att ha det även på film.

Felizlane: Vi kommer att ha laptopo under festen så gästerna kan säkert föra över bilderna direkt, jag får enbart påminna dessa att ta med sig sladd.

Scarborought81: jag är osäker om vi hinner få skatteåterbäringen iomed att vi gifter oss den 5 juni.

Nordiskbrud: Mamma har faktiskt pratat om det här med kallor och något grönt som hon kallar det, så det är absolut ett alternativ. Dekoration till bord etc är redan klart, det är enbart lite mindre bordsblommor som fattas. Men vi ska kika om vi kan köpa två krukor med ex Gerbera och ha dessa i en äggkopp eller något.
    Kostym ska vi kika på vid "student erbjudande" så vi hoppas på att hitta en billig sådan.
    Safir i ringarna var ett underbart tips det ska vi kolla extra på, däremot är jag osäker på om det går att göra i stålringar. Men det ska jag kika upp.

KatjaB: Vad snällt av dig att erbjuda din hjälp. Tyvärr bor vi inte i närheten av Örebro utan strax norr om Jönköping.
    Men verkligen jätte snällt av dig att erbjudade dig till att hjälpa till med blommorna.

• JBB
    KatjaB skrev 2010-03-25 13:47:02 följande:
    har ni kollat ebay gällande skor? tror det heter mens dressy shoes eller dress shoes
    Jag har kollat mycket på Ebay men skor till mannen har jag inte ens tänkt på att kika upp. Det ska jag absolut kika närmare på tillsammans med fästmannen när han kommer hem inatt.
  • JBB
    Kattpoet skrev 2010-03-25 16:45:16 följande:
    Skokanonen i Växjö har billiga skor.
    Tyvärr är det lite för långt att åka. Det är 2timmar och 15minuter i enkel resa enligt eniro.se, annars var det ett jätte bra förslag.
  • JBB
    Kattpoet skrev 2010-03-25 17:02:09 följande:
    Sant, du hade ju fått fika och middag hos mig då.
    vad gullig du är
  • JBB
    naturtanten skrev 2010-03-26 16:07:21 följande:
    vad är det för storlek på skorna du behöver??
    Han behöver storlek 42 säger han.
  • JBB
    Kramilikram skrev 2010-03-26 17:17:08 följande:
    Tiara har jag! om du vill uppge din mailadress så kan jag skicka ett kort på den. Runda vita blockljus kommer vi oxå att ha ca 15cm, men då e de troligvis halvbrunna..och kanske några nya kvar.. samt runda små ljusfat. värmeljushållare i glas. vita bommuls/linnedukar o servetter till 100pers. ikea små vaser/ljuslyktor 4 i en frp. som vi kommer ha blommor i..mm..vi hörs!trevlig helg!!
    Skickar ett svar via PM istället!
  • JBB
    Chris24 skrev 2010-03-27 07:54:07 följande:
    Min m2b har ett par "gamla" finskor som är storlek 42, vi kanske kan skicka en bild på dem? Han köpte nya till vår förlovning nämligen och då hade han dem över så om ni vill kan vi skicka ett foto, dem är fina till framför allt kostym och såna fina tillfällen =) (ert bröllop är det finaste såklart..)
    Skickar min mail adress via PM så kan ni skicka en bild
  • JBB

Vi har ute annonser på blocket, tradera och bröllopstorget, men försäljningen går dåligt.

Min fästman jobbar kväll/natt, skulle han jobba mer drar dom ut mer av skatten så han hamnar på ungefär samma lön oavsett om han jobbar extra timmar eller ej. Vården söker för tillfället inga extra arbetare här omkring så där är det också fullt med folk redan. Jag är arbetslös och söker redan arbete för fullt.

• JBB

Våra två flickor är våra näbbar så det är i ca 86/92 samt 98/104. Vi har löst problemet med vem som kommer betala för klänningarna (det kommer min mamma att göra) men vi har inte löst problemet med att hitta klänningar. Jag har inga direkta planer på hur klänningarna ska se ut, gärna i färgerna vitt, silver/grå eller blått.

• JBB

Jag vill berätta att jag tack vare er alla har fått ny glöd till att planera bröllopet. Många knutar har löst sig under tiden tack vare er. Jag är väldigt tacksam över all eran hjälp. Mina försäljningar på tradera, blocket och bröllopstorget börjar sakta men säkert att bli fler och fler. Jag har kammat hem ca 350kr på försäljningar, det kanske inte låter mycket men det är väldigt stort för mig. Så tack allihopa för det ni gjort och hjälpt till med.

• JBB
    HannaLuz skrev 2010-03-29 10:54:11 följande:
    Massor med text
    Verkligen jätte snällt av dig av hjälpa mig. Du har mail
  • JBB

Tusen tack för alla tips! En liten sammanfattning över våran lista.

Maten kommer mina föräldrar att betala och drickat kommer mina svärföräldrar att betala.

Tärnklänning är redan inhandlat av tärnan.

Näbbklänningar kommer HannaLuz att hjälpa till med. jag ser verkligen framemot att samarbeta tillsammans med henne för att få vackra klänningar till våra små flickor.

Kostym kommer vi köpa på Dressman den 25:te

Skor till brudgummen kommer också att köpas in den 25:te alternativt tidigare beroende på försäljning via blocket etc.

Ringar även här kommer vi få vänta tills den 25:te, ringarna kommer gå på max 700kr för båda två.

Sminkning inför den stora dagen kommer kosta 350kr om jag gör det professionellt. Jag ska försöka få ihop pengarna till sminkningen iomed att jag kommer stressa enormt mycket på bröllopsdagen och därför inte vågar lita på mig själv just då.

Håret min pappa har sagt att han kommer stå för kostnaderna när det kommer till håruppsättning.

Smycken jag kommer låna ett av halsbanden och ett av armbanden min mamma har.

Blommor jag funderar på att ev fixa till mina egna blommor med hjälp av syren och något band. Alternativ att vi köper två vanliga blombuketter från floristen i samhället, dessa skulle landa i dagsläget på ca 120kr-150kr per bukett.

• JBB
    cinemac19 skrev 2010-04-05 13:40:04 följande:
    JBB.What date are you getting married?If you do not have a fotograf, then I will sponsor you both for a full day at no cost!info@cinemac.seMVHDavid
    Thank you so much for your help but we already have an amateur photographer who will take pictures on our weddingday.
Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...