• sten42

    Möhippa, bröllop..less

    Min storebror ska gifta sig nu i maj och utan att egentligen att ha blivit tillfrågad bestämde han o bruden att jag skulle vara brudtärna tillsammans med min storasyster samt brudens syster. Jag har ledsnat på allt tjat om detta bröllop och dessutom på att jag måste lägga ut massa pengar på tärnklänning, assocearer och skor (jag studerar och får ut 2600:- månaden, vilket ska räcka till hyra och allt därtill).

    Nu har de andra tärnorna bestämt hur möhippan ska se ut och jag vill verkligen inte följa med på den. För det första känner jag knappt bruden (och absolut inga av hennes vänner) och för det andra så är jag 21 år medans alla andra som ska vara med på möhippan är 30+. Jag känner mig för liten och förstår inte vad jag ska kunna ha för roligt med dessa människor. Jag kan också nämna att jag inte gillar min storasyster. Jag känner att jag kan ställa upp på allt annat som de kräver men möhippan vill jag verkligen inte med på. Jag tror knappast att någon skulle sakna mig på den heller, utan det handlar nog mer om vad man bör göra och hoppar jag över den så bryter jag mot traditionen.

    Jag behövde få skriva av mig lite.. men vad tycker ni, vore det helt katastrofalt om jag bestämde mig för att skippa möhippan?

  • Svar på tråden Möhippa, bröllop..less
  • Cecilia å Gil

    Men vill du inte får du väl säga ifrån??
    Hur ska dom veta att du inte vill/Har råd om du inte säger nåt?

  • Sebastiána

    Vilka ohyfsade människor! Om brudparet har bestämda åsikter om vad tärnorna ska ha för kläder får de banne mig hosta upp pengarna också! Och att du skulle betala festprogrammet, vad är det för trams! Jag hoppas att du kan få slippa allt detta! Håller tummarna!

  • Moirie

    Usch vad svårt!

    Vad gäller möhippan är det ju inte brudparet som ska lägga sig i vilka som kommer. Jag antar att det är de andra tärnorna som håller koll på vilka som kommer med eller inte så du behöver bara tacka nej till dem. Behöver inte säga mer än att du inte kan komma, eller skyll på sjukdom. Om de är mycket äldre och du egentligen inte känner bruden så borde det ju inte bli något tjafs om det.

  • Sörön10

    Men om du har en annan approach då? Istället för att attackera och tjafsa och var sur, ta istället fram en snyfthistoria! Placera dig i underläge! Säg att du hemskt gärna vill men inte har råd! Om det nu är så att konsekvenserna av att vara ärlig och rak är något du inte vill ta!

    Lek lite med psykologi, och kanske lätt att säga men, skulle nog fundera lite över om jag skulle bry mig speciellt mycket om han skulle bli sur faktiskt! Han verkar ju inte bry sig så där jättemycket om dig..


    sten42 skrev 2010-03-25 11:02:18 följande:
    Grejen är den att jag knappt pratar med min bror och skulle jag börja tjaffsa om det här skulle han kunna bestämma sig för att säga upp kontakten, han är så barnslig. Jag får reda på allting via min mamma som i sin tur pratar med honom. När jag tog upp detta med henne ville hon inte prata mer med mig utan avslutade samtalet. Jag blir bara tolkad som en tjurig unge som ska få som jag vill jämt. Hälften av klänningen är redan betald och då fick min mamma stå för den kostnaden men när det är dags för att hämta den i affären tänker jag verkligen inte låta hon betala den andra hälften också, hon tjänar nästan ingenting hon heller så ja, jag måste försöka prata med honom trots att det är svårt. Jag är så rädd för att alla i familjen ska börja bråka med mig.
  • sten42

    Cecilia å Gil skrev 2010-03-25 11:04:34 följande:


    Men vill du inte får du väl säga ifrån??Hur ska dom veta att du inte vill/Har råd om du inte säger nåt?
    Det har du helt rätt i, jag låter bli av ren rädsla för att bråka. Jag har alltid varit familjens svarta får och att börja krångla med det här nu känns så otroligt jobbigt men jag ska försöka samla mod till mig..
  • ascensionday

    Som min kloka kollega sade, man kan inte acceptera vilket beteende som helst från folk bara för att de är ens familj. Det är svårt, men man får försöka sluta tassa omkring på tå för lynniga familjemedlemmar, då mår alla bättre i längden.

  • Sebastiána
    sten42 skrev 2010-03-25 11:11:36 följande:
    Jag har alltid varit familjens svarta får och att börja krångla med det här nu känns så otroligt jobbigt men jag ska försöka samla mod till mig..
    Eller också är det så att alla andra är svarta och du är familjens vita får
  • Moirie

    Helt bisarrt att de bestämmer över ditt huvud och inte klokt att tärnorna ska betala specialuppsydda klänningar. Trist att det är du som ska behöva säga till för nog tycker jag att de borde ha fattat från början att detta är fel.

  • Kattpoet

    Om din familj bråkar pga att du är fattig student, ja ursäkta jag säger det men då har du inget att förlora genom att förlora kontakten.

    Man ska må bra av sina vänner och sin familj, gör man inte det så kanske det dags att vara den vuxna och lungt men artig säga ifrån.

    Gör som jag, om mina systrar inte säger direkt till mig vad som är fel utan går genom mamma så brukar jag säga Tills de öppnar käften själva så tänker jag göra som jag gör, jag ingen tankeläsare och jag vägrar gå på andra handsinformation.

  • FelizLane

    Jag studerar också... Jag får ut ca 8000 kr i månaden. Hur kommer det sig att du får så lite?

  • Sebastiána
    FelizLane skrev 2010-03-25 12:07:27 följande:
    Jag studerar också... Jag får ut ca 8000 kr i månaden. Hur kommer det sig att du får så lite?
    Hon kanske inte tar något lån...
  • sten42
    FelizLane skrev 2010-03-25 12:07:27 följande:
    Jag studerar också... Jag får ut ca 8000 kr i månaden. Hur kommer det sig att du får så lite?
    Jag tar inget lån..
  • FelizLane

    aha okej det förklarar ju en del...

  • FelizLane

    samtidigt kanske det betyder något för dom att du är med utan att du vet om det? Annars kan du ju försöka förklara hur det ligger till. Bröllop är roligt och fint. Så därför ska man känna så också, annars blir det ju jobbigt

  • Skuggan

    Men alltså, menar du att de lägger ut uppdrag OCH kostnader på dig utan att fråga?

    Det är ju skitfräckt att be någon fixa festhäften och dessutom betala för dem. Vad är nästa steg tänker jag då, ska men be någon laga maten och betala för den?

    Nä du måste prata med dig bror. Hur har de tänkt egentligen?

  • Flodis Hjärtat

    Hur gammal är din bror egentligen?

    Att vara tärna är inget uppdrag man blir tilldelad utan de måste ju fråga om du vill, inte ta för givet att! För det är ett ganska viktigt uppdrag tycker jag. Varför inte välja någon av hennes vänninor istället som säkert skulle bli jätte glad.

    verkar helt absurt att du ska stå för specialdesignad och uppsydd klänning för att bruden vill det. Du har ju inte valt själv att va tärna så då får de banne mig betala!

    Dags att börja säga ifrån och detta på skarpen för det kommer inte bli lättare, sedan kommer de ta för givet att du ska vara barnvakt, hundvakt, blomvakt när det passar dem osv, osv.

    Tuffa till dig och Lycka till!

  • Ne11ie

    Jag förstår faktiskt inte varför så många räknar med att alla skall släppa allt för deras bröllop...

    Okej att det finns många som vill vara delaktiga och hjälpa till, vilket är underbart men man kan ju inte iskallt räkna med att folk skall göra eller betala vissa saker.

    Att din bror vill ha dig som tärna tycker jag inte är så underligt, däremot när de väljer vad tärnorna ska ha på sig och begär att de skall betala för det...

    Sedan så förstår jag inte heller varför de lägger en uppgift som att göra sånghäften på dig, okej om du har erbjudit dig att göra en mall för ett sånghäfte eller dylict, men inte att du skall betala den.

    Säg bara att du helt enkelt inte har råd att lägga ut en månadsinkomst på en klänning och att du inte heller har möjlighet att betala för deras sånghäften.

    Annars kan du bara säga något i stil med att du blev glad för att de erbjöd dig att vara tärna, men att du helt enkelt inte har den ekonomi eller tid som krävs för att vara delaktig mer än som gäst/syster på bröllopet.

    Lycka till

  • Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-03-25 13:31:03 följande:
    Hur har de tänkt egentligen?
    Det undrar jag också! Håller tummarna för att allt går bra!
  • Sebastiána

    Inspirerad av ett råd jag fick här på BT innan: du kan ju vara den som delar ut vigselprogram och hjälper folk tillrätta i kyrkan (eller var de ska gifta sig). Men då naturligtvis inte göra och betala vigselprogrammen.

  • fibobs

    Man låter bara folk behandla en illa , efter sitt eget medgivande.
    Stå på dig och säg som det är, tycker jag.
    Lycka till och trevlig

Svar på tråden Möhippa, bröllop..less