Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Om vulkanen tillåter ...

Hej hej,
    tack Lappis för nya länken Kul trådnamn!

Tinga - jag trillade precis in på Mischas Vinblogg (hon sommelieren som man ser på tv då & då) & såg detta inlägg'
    blogg.alltommat.se/mischasvinblogg/2010/03/22/pm-vanner/
    Tänkte direkt på dig! På hennes beskrivning låter det som om det är lite som Kock & Vin i Gbg, dvs inte så stelt/pretto.
    Kul att läsa om ert besök där - måste varit lyxigt med er barnfria helg!

Själva var vi ju i Oslo lör-sön - tog bara 3½ timme när vi sträckkörde upp i lördags fm. Dottern pratade konstant (undras vem hon har det efter...) & var nöjd fastän vi aldrig pausade - en eloge till henne
    Snurrade runt ett tag däremot innan vi hittade till mannens systers adress. Hennes lgh låg jättecentralt, perfekt sen när vi traskade ner på stan. Har inte vart i Oslo på femton år, så det var nästan som att vara där första gången. Karl Johann ser ju ut som vilken shoppinggata som helst med samma butiker som man är van vid överallt, men hittade ändå ett mysigt fik med kanongott kaffe & croissanter. Så småningom traskade vi ner till operan - vilket maffigt & imponerande bygge! Man kan ju gå omkring på taket där - klart läckert! Fast om solen skinit ännu mer än den gjorde, så hade jag behövt solglasögon, all den vita marmorn gjorde verkligen ljuset starkt för ögonen
    På kvällen lagade svägerskan en underbar middag till oss med bland annat renfilé. Sååå himla gott! Till frukosten dagen efter fixade hon såväl croissanter som smooothies - yummie!
    Tog en promenad på söndag fm till stadsdelen Grünerlökka (lite konstnärs-/bohemkvartér, kanske kan jämföras lite med Söder i Sthlm) & tog en kaffe i solen. Härligt! Kort men intensivt, men inte desto mindre kul att komma iväg en sväng - miljöombyte är alltid gott!

Ab Fab - om jag inte sa det - gott att du kom hem ordentligt, även om det tog lite tid! Har kollegor som fastnat i LA & idag hörde jag ngt om att de inte kan räkna med att komma hem förrän mitten av nästa vecka En annan kollega som också var i LA förra veckan, skulle hem över helgen & mellanlanda en-två dgr, för att sen flyga till Beijing - slutade med att hon flög LA-Beijing direkt istället... Håller tummarna för att hon lyckas komma hem till helgen.

Kul att läsa om era sommarfunderingar/-planer, skönt att det är fler som inte kommit så långt i planeringen ännu! Vi har ju veckan i Nice inplanerad i början av juni, men sen har vi inte planerat ngt mer konkret för den "riktiga" sommarsemestern ännu. Längtar verkligen efter Rivieran-veckan - ska bli sååå härligt!

Tinga - låter som en bra idé att splitta upp Cornwall & Bretagne i två resor - det lär ju finnas massor att se på båda ställena, då är det ju mkt smartare att dela upp det på två tillfällen & hinna se & uppleva mer i respektive område, & slippa stressa runt.

• Piggelin1

Tinga - Pasta e Contorni är klart trevligt ställe, kan bara hålla med Ab Fab! Det finns ett par italienare till precis i krokarna, bla denna
    www.hostariacasanostra.se/
    Vill minnas att jag såg en familj med barn där när vi var där en fredag för ngt år sen.

• Piggelin1

Jojanna - AI är inte min grej heller, men alla här har redan gett så bra svar till dig angående AI, så jag hoppar det

Hmm, Valborg... Tyvärr är det full arbetsdag som vanigt här, men tänkte försöka komma iväg lite tidigare ändå. Valborg ÄR verkligen ngt speciellt, inte minst sen studietiden.
    På kvällen ska vi hem till Mugglan & hennes familj för lite grillning, tillsammans med ett gäng andra. Har inte träffat Mugglan sen mitten av februari, så det finns lite att ta ikapp!
    Valborgseld är inget som jag är uppvuxen med, utan för min del är det påskbrasa som gäller I påskas var vi nere hos mina föräldrar i Halland & på hemvägen sen på kvällen så såg vi hur många påskbrasor som helst från motorvägen. Coolt! Hade fått för mig att det var en tradition på utdöende, men ack vad fel jag hade!

Igår hade mannen & jag barnfri kväll igen - avverkade först Mölnlycke Garden Center (grym handelsträdgård), sen Ikea & avslutade med att äta på franska La Bouffe på Viktoriagatan (Lappis - ligger nära Kock & Vin, samma gata, fast längre ner). Lyxigt med dessa barnfria kvällar! Svärmor kommer på lördag igen, då tänkte vi passa på att göra ett ryck i trädgården. Man blir så himla mkt mer effektiv om man får greja utan att bli avbruten.

Nya funktioner när man skriver ser jag!

Tjing!
  • Piggelin1

{#lang_emotions_sunny}

Denna var fin! Vårkänslor!

• Piggelin1

Gomorron tjejer,
    hoppas att ni haft en fin helg! Vi invigde grillen i lördags - fast vi fick grilla i car-porten & sitta inne pga regn, men gott blev det ändå!

Igår var vi en vända på Lisebergs Trädgårdsdagar - har blvit tradition, vi var där redan när vi bodde i lägenheten & inte ens hade balkong... Fast då berodde det nog mer på att Liseberg i princip var närmasta granne med oss
    Lite blommor & frön fick följa med hem, får se om det tar sig.
    Köpte sju röda rosenbuskar på en handelsträdgård förra helgen & ett par av dem har redan skjutit skott, bådar gott!

MEN det var ju inte det jag skulle skriva om - utan E11as resa! Vad underbart det lät! Jag kände mig raskt förflyttad närmare fem år i tiden, då vi var där Chmapgane är definitivt ett ställe som mannen & jag kommer att åka tillbaka till så småningom, vi får börja fostra dottern i tid i livets viktigheter J

Tinga – elva papp för färjan till England låter ju helt vansinnigt Jag som tycker att färjan Gbg-Kiel är dyr, men den är inte i närheten av de pengarna…!

Men Normandie kan jag verkligen rekommendera annars – har ju varit där flera ggr & det är också ett ställe jag vädigt gärna återvänder tillm, tillsammans med Bretagne.

Lappis – gött med hotell etc bokat. Blir det ngn avstickare till det där bröllopet? Länka gärna till det ni bokat om du vill! Alltid kul att spana in & samla på tips!

För egen del så bokade vi hyrbil till Rivieran-veckan igår. Två tusen spänn för en fyradörrars inkl en barnstol måste jag säga att det är helt ok pris! Trodde det skulle kosta betydligt mer än så. En månad nu tills vi åker, ska bli så härligt att komma iväg!

• Piggelin1

Lappis, jag skriver det här med - ha en alldeles fantastisk resa till NYC!!! Ska bli jätteroligt att höra sen vad du tyckte! Hälsa Sweet, om ni ska ses! ...och så ha en grymmefödelsesdag med!

Hade en kanonmysig långhelg uppe i Göta Kanal-trakten i helgen som gick. Skriver mer så  snart jag har en stund över Långt ifrån NYC-glamour, men jättebra ändå, på sitt sätt!
    WhiteGuide är kanon att kolla i när man ska fara runt lite i Sverige!

Snart dags för vår tripp till rivieran nu, ska bli sååå underbrt!

• Piggelin1

Hej Lappis - välkommen hem!

Tyvärr massor på jobbet just nu, så jag hinner inte skriva ngt längre, men jag vill ändå säga hej & tala om att jag är jättenyfiken på att höra mer om hur ni haft det!!

Hoppas att jetlaggen ger med sig hyfsat snabbt!

Tjing!

• Piggelin1

Ab Fab - vad härligt med Mallis! Njut på!

MrsB - såg din fråga i andra tråden & messade dig på FB sent igår - vi är bortresta i helgen.
    Mannen & jag skulle ju gjort en liten tur på tu man hand i mars & haft A hos mina föräldrar, men  fick ställa in det för att jag åkte på magsjuka. Nu gör vi ett nytt försök kommande helg! Vet inte om det blir Malmö som planen var förra gången, eller ngt helt annat - det ärr mannen som bokat!
    Spännande!

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...