Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Om vulkanen tillåter ...

NU såg jag länken! Ser skittrist ut, NOT  Åh, vad sugen jag blir!
    Prisnivån såg ju helt OK ut också! Ska spara länken! Aldrig varit på Mallis, blir lite sugen på att börja fundera på det!

Vad är det vår vän här heter som bor på Mallis? Länge sen hon var inne nu - fast det kanske är av förklarliga skäl, skulle inte hon bli mamma i samma veva som Telis?
    Minns precis hur hennes avatar ser ut, men nicket är helt borta just nu!

• Piggelin1

Ja just det - så heter hon ju! Tack

• Piggelin1

Ahhh, Lappis - TACK för berättelsen - känns som om jag var där igen, när jag läste om allt ni gjort/sett! 

Känner igen det där med bekanta som "bara" var ute fem dgr i veckan - när jag var där med en väninna 2004 & bodde hos brorsans polare mitt i SoHo, han var PRECIS sån han med  

Coolt med helikopterturen - förstår att ni skippade Empire State då - detta var ju mkt häftigare! Måste kolla in restaurant-länken också

Smart det där med taxin - båda gångerna vi varit där har vi tagit en vanlig yellow cab - ska spara tipset/länken tills nästa gång!

• Piggelin1

Malmö  var det! Lika bra att vara flitig - snart drar vi ju till Nice!

Mannen & jag skulle ju från början åkt i mars, men fick ställa in det pga en irriterande magsjukebacill som hoppade på mig. Men nu blev det av istället!

Åkte ner till mina föräldrar i Halland efter jobbet i fredags - såååå gött att bli lite bortskämd av mor & far Komma till dukat bord, krypa ner i en nybäddad säng & slinka ner till framdukad frukost i lördags morse - mmmm!

Hur som helst, lämnade kvar dottern hos mina föräldrar & åkte sen ner till Malmö Fick inte veta att det var Malmö förrän torsdag kväll - mannen hade bokat hotellet. Känns inte som om Malmö precis är första prio när man åker till Skåneland, men det var klart kul att komma dit, massor av år sen senast.

Gjorde först ett stopp på Ilva (www.ilva.se), där vi shoppade en slags pall till hallen (som var slut när vi var där i höstas). Hittade en perfekt hylla till A's rum, men nu  var det den som var slut, så vi har en ursäkt att åka dit igen nästa gång vi är i Skåne Himla synd att Ilva bara finns i Malmö, de har så himla fina grejor! Lyllos dig Tinga, som bor så nära!

Checkade sen in på hotellet www.malmo.hotelduxiana.com/  Låg perfekt till, bara några kvarter från Lilla Torg & centrala stan. Litet designhotell med runt 20 rum, underbara sängar (DUX förstås) & suverän frukost. Vi njöt av den läääänge i söndags morse, kom väl bland de första & gick bland de sista & njöt av att avverka flera dagstidningar i lugn & ro utan att bli avbrutna.

Fast två minus, om jag ska vara lite petig, vilket jag tycker att man får vara om det klassas som fyrstjärnigt & dessutom hade uppgraderat till lite större rum. Jag avskyr när hotell har såna där små duschhanddukar som antingen bara täcker överkroppen eller bara underkroppen - vill ha stooora badlakan som man kan svepa in sig i Det andra som jag stör mig lite på är när hotell tar betalt för precis allt i den ev minibaren på rummet - på flera ställen brukar det stå en flaska vatten, som är "on the house", men här skulle de ha betalt även för den. Lite sniket - det kostar ju så lite, men är värt så mkt mer

Hmmm, börjar nog bli lite "picky"!

Hade en superbra dag på stan iaf med mkt promenerande & en del shopping. Spanade in examensarbeten i Form & Design-huset/-magasinet vid lilla torg (osäker på namnet), traskade till Möllevångstorget (som jag bara hört talas om innan, men aldrig varit där). Kändes som om man lämnade Sverige för en stund! Lunchade länge, fikade länge, satt på uteservering osv - himla härligt!

Frågade på hotellet sen efter några restuaranttips, men blev mest hänvisade till Lilla Torg, som jag fått för mig att nivån på ställena där är ungefär lika spännande som krogarna på Avenyn här i Gbg. Kollade upp en hel del i mars då vi skulle åkt, men hade glömt det mesta & hann aldrig kolla innan nu. Men när vi traskade runt, så passerade vi plötsligt ett ställe, där jag kände igen namnet, att det var ett av de ställen, vars hemsida jag hade spanat in i mars. www.bastardrestaurant.se/index.html Vilket lyckokast att vi gick in där! Det mesta var bokat, men det fanns matplaster i baren, precis intill där kockarna lagade all maten -  köket låg liksom som en ö mitt i - så där satt vi på första parkett med kocken som lagade förrätter & efterrätter mitt framför näsan!
    Priserna var otroligt sympatiska & menyn väldigt spännande & annorlunda. Den där trenden att ha lika höga krav på råvarorna som förut, men att de är billigare & inte samma råvaror som man är van vid, i en massa udda blandningar. De gjorde verkligen skäl för namnet Bastard När vi var mitt uppe i våra förrätter så frågade vi kocken närmast vad det var han fixade just då (många gissningar blev det eftersom det var udda råvaror & kombinationer) - då lade han upp en rejäl sked av det på en tallrik & ställde fram till oss så att vi fick smaka! Såna små detaljer förgyller upplevelsen!

Denna recensionen sammanfattar mkt av våra intryck

www.sydsvenskan.se/mat-och-dryck/article623279/Med-kott-pa-benen.html

Dagen efter åkte vi ner till området Västra Hamnen & tog en promenad i krokarna runt Turning Torso, eftersom ingen av oss varit där innan. Kul att strosa runt där & vilken massa  nytänk ang arkitekturen! Kändes ett tag som om vi var i Holland i trakterna där brorsan bor & det finns en sån otrolig blanding av roliga hus. Där ligger Norra Älvstranden i Götet i lä!

Dags att hoppa i säng! ...och som vanligt - fåordighet är inte min starka sida

• Piggelin1

Hmmm, ser att recensionen mest fokuserar på kött - men för min del blev det sparris med äggcreme (som även innehöll kapris & förmodligen även anjovis/sardeller) till förrätt. Mannen åt lufttorkat vildsvin med en chutney till. Till huvudrätt åt mannen lammbog med bla linser till (& mannen var så lyrisk så att det hamnade på hans tio-i topplista - ever!). Själv åt jag pinfärsk nystekt makrill, också med roliga tillbehör (hur ofta äter man det på krogen?!) & sen bränd fårostyoughurt/pudding till dessert - lite som creme brulé med samma brända socker ovanpå & lite annorlunda (men väldigt god) smak på det som var under "locket".

Ser nu fram emot en massa god mat på rivieran!
    Lappis & Tinga - hittade era filer, så de är printade & kommer att stoppas ner i resväskan

• Piggelin1

Jajamen - både IRL & när jag skriver! Kortfattad alltså...

Förresten, är du i Sthlm veckan efter helgen 9-10 juli? ...och samma fråga till Telis, förstås
    Den årliga familjeträffen hos mannens syster utanför Sala är på helgen där & sen framåt tisdag (skulle jag gissa), så tänkte vi ta vändan via Sthlm, precis som förra året, & hälsa på lite allt möjligt folk. Vore himla skoj om det gick att ses!

Vad skönt att det inte bara är jag som är petig förresten  När vi bodde på Karnelund på Österlen i höstas, då stod det en stor vattenflaska på rummet. Attention to details liksom! ...och då var det ändå billigare på Karnelund än DUXIANA.

På tal om Ilva, så frågade vi faktist dem i höstas när vi var där, om de inte hade planer på att expandera uppåt Gbg-trakten, men som tiderna fortfarande var iaf då, så fanns det inte med i planen. Men om vi kommer ur lågkonjunkturen, så kanske de vågar satsa på Gbg & Sthlm längre fram?! Vill inte heller shoppa saker/möbler utan att ha sett dem irl.

• Piggelin1

Tyvärr gör vi nog inte det, vår semester börjar precis då & helgen hos mannens syster är "helig". Däremot så kommer nog goa väninnan i Sthlm ställa till med 40-årsfest i augusti, & då kommer vi att åka upp - kanske kan ses ism det?

• Piggelin1

hej tjejer,
    tillbaka från en grymmevecka på rivieran! Sååå underbart med lite ledigt - veckan gick alldeles för fort bara
    Fyra veckors jobb nu - intensiva sådana med största sannolikhet - & sen semester, Känns ok!

Ska återkomma med mer utförlig rapport, men ville bara hoppa in lite snabbt & säga hej! Landade sent igår kväll, så jag är lite groggy & fortfarande lite semester-mood idag, försöker plöja igenom alla jobbmail så gott det går. Fick dessutom ett brutalt uppvaknande på fm idag, en kompis ringde & berättade att en gemensam kompis make dött hastigt genom en olyckshändelse. Vi var på deras bröllop i aug 2008 & deras dotter är bara fyra år, så det är verkligen tragiskt.

Kram på er så länge!

• Piggelin1

Men Lappis - jag skrev ju iaf liiiite i förra veckan
    Vabbar på eftermiddagarna denna vecka, ska försöka logga in & skriva lite då, om jag har samvete nog att skippa jobbet. Fast man ska ju egentligen inte jobba när man vabbar...
    Dags för ett sista ryck innan jag åker hem & löser av mannen!

• Piggelin1

Heeeej Lappis,
    vill jättegärna hänga här men tiden vill bara inte räcka till
    ...och vill rapportera om Rivieran osv. Jag får väl göra tvärtemot alla andra, dvs skriva mer här när jag är ledig & faktist kommer att ha lite tid över (tror jag)  

Tinga - har tänkt tipsa dig inför er tripp (vad avis jag är på er!!), men tiden vill som sagt inte räcka till...

Dieppe var fint, Fecamp & speciellt Etretat - urcoola klippor är också kanon. Fast Fecamp är jag nog lite färgad av, har en kompis som kommer därifrån & därför varit där flera ggr, bla på bröllop för ett gäng år sen. Honfleur är turistigt, men mysigt ändå. Bayeux har jag bara varit i en gång, över en dag & jag tror jag var 20 år. Minns att jag spanade in Bayeux-tapeten, men var måttligt intresserad iaf då. Rouen är också fint. Deauville & Trouville är klassiska badorter, minns bara inte vilken av dem det var vi stannade till i. Gissar på Trouville ...och så förstås alla landstigningsorterna, Omaha,Beach, Arromanches osv. Vill minnas att vi picknickade på höjden precis innan man kommer fram till Arromanches & där fanns en 360-graders (?) biograf som jag minns att Originalrosen pratade varmt om - men den missade vi. Fast det kanske är lite svårt med era pojkar ändå, inser jag nu.

Inte riktigt koll på vilken väg ner ni kör, men vi stannade till i A'dam hos brorsan ett par dgr, sen drog vi rakt igenom Belgien till norra Frankrike (norr om Normandie, minns inte vad det området heter), där vi övernattade i en jättemysig liten stad, vars namn jag måste googla på för att minnas.  Saint-Valery-sur-Somme - nu hittade jag det - tack googlemaps! Tror kanske att vi stannade i Le Treport längs kusten ner också.

Le Havre var inget att ha, så ödsla ingen tid där!

Efter en natt i Honfleur stannade vi till här & provade & shoppade cider & calvados
    http://www.apreval.com/ - Låg strax väster om Honfleur längs kustvägen.

Kommer ni att åka så långt som till Mont St Michel? Vi såg till att vara där tidigt på fm (nio-halv tio?) för att slippa den värsta turisminvasionen. Övernattade i en mysig stad i närheten, Avranches, natten innan.

Ojdå, blev ju riktigt mkt nu när jag väl kom igång...
    Just det, har ett svagt minne av att ni ska stanna till i Brügge på hemvägen & att ni pratade om Bryssel med. Bryssel är jag inte så impad av, men däremot om ni vill kika på ngt mer längs vägen förutom Brügge, så är Gent värt att stanna till i. Har ju varit dä i jobbet ett oräkenligt antal & på sommareen är det kanonfint inne i stan där!

• Piggelin1

MrsB - Mugglan, vår gemensamma väninna & jag var på Bornholm på tjejresa för en herrans massa år sen, men ingen av oss var imponerade alls tyvärr. Vet inte om vi hade otur, men gillar Österlen hundra ggr bättre. Maten var rätt kass dessutom, iaf jämfört med Österlen. Så tyvärr jhar jag inga tips att komma med... ...och så känner jag fortfarande lukten av allt mögel det luktade på stället där vi bodde

Adamia - har nog inte sagt det, men stort grattis till pojken & vad KUL med er långresa som ni har på G! Vi bilade ju i Europa med vår dotter när hon var 8-9 mpånader & det funkade suoerbra för oss. Då sov hon fortfarande en hel del om dagarna & gick inte heller ännu, dvs inte lika rastlös som när man är två-tre år. Det funkar iofs bra nu med att åka bil med henne, men bila hela vägen ner till Europa väntar vi nog lite till med. Mer praktiskt som vi gjorde nu att flyga ner till Nice & så hyra bil där & kuska runt på plats.

Mugglan, i senaste RES fanns det tips om ett vad jag tror var ett lyxigt barnvänligt ställe i Thailand ngnstans, ska försöka komma ihåg att rota fram länken, kanske kan vara värt att kolla upp?

• Piggelin1

Lappis - jobbar sista dagarna nu, sen väntar FEM veckors semester! Har aldrig ngnsin varit ledig så många veckor i sträck förut! ...och så hade vi ju veckan i Nice i juni, så sex veckors ledigt på en enda sommar

Blir det ngt bröllop för makens kompis förresten & ska ni åka i så fall?

Äsch, nu MÅSTE jag jobba vidare... Kommer att spendera de första dagarna av semestern uppe i Sala-trakten - tar med min lilla laptop & hoppas kunna surfa & skriva lite då. Väl där så är det ju en rätt lugn tillvaro & då borde sånt hinnas med

• Piggelin1

Lappis, några tips på sommarkrogar i Sthlm där man kan käka lunch förresten?
    Läste ngnstans nyligen att Ulla Winbladh tappat en del, så dit tror jag inte att vi går, men alla tips är som vanligt välkomna! Attans att vi missar varandra även i år!

Våra semesterplaner är faktist väldigt luddiga, det blir en turné Sala. Sthlm & antagligen sydöstra Sverige nu först & sen har vi diverse lösa planer på mindre utflykter. Jag har ju en man därhemma som gärna vill vara mer spontan & jag har i ärlighetens namn trillat dit lite i spontanträsket, även om det bär emot mellan varven, född planeirngsmänniska som man är Försöker hitta ngn slags kompromiss & det brukar funka rätt väl & i slutänden brukar det bli rätt fullt upp ändå. Hälsa på kompisar i Skåne & Bohuslän, kompisar som kommer förbi oss, brorsan med familj som kommer till Sverige, några dagsutflykter till Halland (Varberg & Halmstad) - min barndomsstrand är obligatorisk varje år

Nu när vi haft veckan i Frankrike, så det känns det också mer OK att ta det mer spontant på "långsemestern".

Annars så suger jag lite på vart mannen & jag ska åka nästa höst - funderar på att ta vara på möjligheten att båda kan vara föräldralediga samtidigt (ta ut dagar för varsitt barn) & resa ngnstans tillsammans lite längre. Mannen är inne på NZ/AUS, men jag tycker det är så himla långt bort. Några kompisar var runt i Asien några månader med sina barn & det lockar lite grand. Annars är ett annat alternativ att hyra ett hus i Italien ngnstans under en lite längre period & i "off-season" & bila ner & ta den tid man behöver liksom, med stopp längs vägen. A kommer att vara strax under fyra då & den nya under året, så det borde funka då tycker jag (om den nya blir lika enkel att ha med i bilen förstås). Har ju ingen aning om hur den nya bebisen kommer att vara - vem vet, vi kanske får avskriva de planerna & göra ngt helt annat (tänker på dig, Tinga ). Men drömma kan man ju göra iaf!

• Piggelin1

Ha det underbart, Lappis!!
    ...och alla ni andra med!

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...