Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Om vulkanen tillåter ...

Anne - vad härligt!

Ego - själv hann vi med blotta förskräckelsen från London. Troligen är Heathrow stängd imorgon. Irland och Skottland var stängt idag. Har nu packat ur väskan efter en jättehärlig helg . På tisdag är det tvättstugan och packa den igen för New York. Gällande London så var min favorit Holland Park och det värsta alla turister ... för jösses vad folk det var! Tror halva Frankrike befann sig i London nu i helgen.

• Lapinette

Tinga - nej vi flyger direkt men de där jäkla molnen verkar högst oberäknliga men peppar, peppar har inte hört något om askmoln över Stockholm imorgon. Har kolla in vädret för New York och det verkar toppen precis de dagar vi ska vara där .  Så just nu verkar allt helt underbart!

• Lapinette

Piggelin - låter härligt med Göta Kanal. Hur var det, cyklade ni? Och när är det ni åker till Rivieran, har för mig i början av juni?

Själv sitter jag här alldeles vimmelkantigt då planet från NY landade för bara några timmar sedan i Stockholm. Ska försöka hålla mig vaken hela dagen. Vi får se hur det går då jag sovit 3,5 timma i natt. Resan har varit fantastiskt på många sätt och vis men jag får berätta mer när jag har "landat" mentalt också .

• Lapinette

Ab fab - gud vad härligt det låter! Hmmm... ska kanske öppna ytterligare en flik i mitt Excelark med namnet Mallorca? Tror du har länkat till hotellt förut men gör det gärna igen så vi får sitta här och sukta lite .

• Lapinette

Ab fab - blir inte ett dugg avis!

• Lapinette

Piggelin - menar du Adamia?

• Lapinette

Telis - den kommer, den kommer! Jag sitter bara och blajar omkring och gör ingen nytta alls här idag, varken på BT eller på mitt riktiga jobb. Jösses säger jag ... KONCENTRATION!

• Lapinette

Här kommer den.

Vi bodde på Hotel Elysée http://www.elyseehotel.com som låg högt upp på Manhattan, 54th street, mellan Madison och Park Avenue m a o väldigt centralt och bra läge (tyckte vi). Vi flög vid 10-tiden från Stockholm och landade på Newark vid 13-tiden och det gick väldigt smidigt genom tull samt att få våra väskor. Sedan hade vi en taxi som hämtade upp oss http://www.dial7.com. En rekommendation vi fått från makens kollega som bor i New York. Fast pris + kostnad för de tullar vid passerade och det kostar inte så mycket mer än om man ska ta tåg in till stan (vilket skulle innebära minst 2 byten för oss).

Den kvällen hade maken beställt ett bord på en 3-stjärnig restaurang, Daniel http://www.danielnyc.com, för att fira min födelsedag. Jag hade ingen aning om vart vi skulle förrän någon timma innan. Där blev det deras avsmakningsmeny med tillhörande viner. När första vinet kom in, en Riesling från Tyskland, smälte jag bara av doften. Sen kunde tyvärr inget vin mäta sig mot den. Det bästa kom först, trots fin Chablis och Chateau neuf de Pape. Som ni märker var det en hel del franskt, så väl ägaren/kocken och servitören som var från Versaille. Maten smälte i mun, vinet var gott, restaurangen var stor och full med folk och vi hade ett bord lite vid sidan om. När klockan närmade sig 22.00 och efterrätten (som bestod av chokladfondant) kom in så var vi så trötta att vi bara ville därifrån. Maken orkade inte ens smaka de varma Madelinekakorna som kom in … men det gjorde jag . Hovmästaren följde med oss ut på Park Avenue och ropade in en taxi åt oss, direkt hem till den stora sängen.

Vi hade ett stort rum mot gatan och det är ganska så livligt i New York så jag stoppade i öronproppar medan maken vaknade massor med gånger under natten. Dagen efter bad vi om ett mörkare, mindre men ack så mycket lugnare rum mot gården (exakt samma sak gjorde vi i London helgen innan). Sen slängde vi oss i en taxi för att åka ned till en av de södra pirarna på södra Manhattan, utanför Financial District för att flyga helikopter. När taxin bara rört sig några kvarter på ca 20 minuter trodde både jag och maken att nu är det kört. Han hade redan betalat för helikopterturen och vi såg vår chans till att få se Manhattan från skyn som körd men plötsligt lyckades chauffören nästla sig ut och vi kom precis i tid till vår mötesplats. Jag fick flyga helikopter J över Ellis Island, Frihetsgudinnan, ground zero och upp mot Central Park. Vi tog massor med kort och piloten berättade hela tiden vad vi passerade. Något jag verkligen kan rekommendera och speciellt som vi gjorde, den allra första dagen så man får en bra överblick över New York.

Sen vandrade vi omkring i Financial District, till Wall street, ground zero och ned till Fulton Market och Pier 17 (som består av en massa restauranger och affärer). Satte oss på en restaurangs uteservering (vi hade strålande sol) med utsikt mot Brooklyn Bridge och åt lunch. Sen började vår vandring över Brooklyn Bridge till Brooklyn Heights. Massor med folk, vind och sol J. I Brooklyn hittade vi en parkbänk som såg inbjudande och tog en kort siesta innan vi gick ned till Brooklyn Heights Promenade som har en härlig utsikt mot Manhattan. Kan tänka mig att det är otroligt vackert där om kvällen när allt är upplyst men vi var uppbokade varje kväll så den biten får vi ta nästa gång vi är där. Tog därifrån t-banan för att komma upp till våra kvarter. Först åkte vi åt fel håll, fick gå upp, ut och ned och betala nya biljetter för att man inte kunde byta perrong … grrrr … missade sedan att det var ett snabbtåg så vi hamnade alldeles för långt norröver MEN det hela kompenserades med en underbar promenad genom Central Park tillbaka till vårt hotell. På kvällen träffade vi vänner som jag har lärt känna genom BT (ja vissa av er vet vem jag menar).

På fredagen tog vi det lite lugnare och började dagen med att utgå från vårt hotell, promenerade ned till Grand Central Station, vidare mot Empire State Building. Åkte aldrig upp, kände att det räckte med helikopterturen dagen innan och vi hade hört om de långa köerna så vi fortsatte till Bryant Park och Times Square innan vi efter en typisk amerikansk lunch på ett ”hak” vandrade upp till Central Park. Vi hade ca 28 grader och sol den dagen så vi letade upp ett träd som vi kunde ta en siesta under innan vi promenerade runt parken. Den kvällen blev det middag på ett amerikanskt steak house, två rejäla blodiga biffar innan det var dags för Mamma Mia på Broadway. Har inte sett musikalen tidigare så det var min önskan. Vi satt på andra rad precis bakom pianisten så det kände som vi hade skådespelarna i knät. Det var en häftig känsla och speciellt i slutet då samtliga i salen stod upp, dansade och sjöng med. J

På lördagen träffade vi våra vänner igen för en brunch. Hann ta en sväng i några affärer innan. Denna dag skulle ägnas åt shopping så efter brunchen åkte vi ned till Soho. Hoppade av vid Union Square och gick ned till Washington Park (häftigt att se Triumfbågen från den parken i tisdags på Uggly Betty) innan vi tillslut hamnade i Soho. Supermysigt med massor av små affärer och restauranger. Var faktiskt sedan tillbaka i nästan samma kvarter (lite längre norröver) på kvällen då vi var ute med makens kollega + fru i Meatpacking District. Där lever folk rena rama Sex and the City livet och detta par var inget undantag. De är ”bara” ute ca 5 ggr i veckan. Det är alltid någon som har någon fest, breaking up party, moving in party, moving out party. Vi lyckades faktiskt hålla oss vakna ända till 02.00 den natten. Wow!

Söndagen var det dags att åka hem men vi hann med ytterligare shopping då maken drog in mig på Omega. Kom därifrån med en varsin klocka efter lite champagne (de bjöd) och den jäkligt dyr nota. Så går det när man impulshandlar! Fick springa från affären till hotellet där vår taxi väntade på att ta oss till Newark.

• Lapinette

Telis - jag är ett stort fan av parker så Central Park var min favorit men Bryant var mysig, låg centralt, hade karusell för barnen etc. Nyupptäckt (för mig) och underbar park i London är Holland Park. Nästa gång vi är i London bara måste vi dit igen!

Piggelin - du vet nu har du inte bara Göta Kanalturen att avrapportera utan även helgen i Malmö. Känn ingen press!

• Lapinette

Inser att jag inte avrapporterat London men det behövs väl inte för där har ni ju alla varit och kan utan och innan! Nu har vi flängt färdigt för ett tag. Nästa resa är inte förrän om ca 1,5 månad - Venedig/Slovenien/Istrien. Ska bli härligt!

Svar på tråden Om vulkanen tillåter ...