• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • porchez
    Telis skrev 2010-05-25 19:02:48 följande:
    Nu betalar ju faktiskt kungen en ganska stor del av bröllopet, hälften tror jag det var. Att hans pengar kommer från skattebetalarna från början tycker jag är rätt ovidkommande, det är ju hans lön. Precis som Mona Sahlins lön eller läkarnas på Huddinge. Sen förväntas han ju hålla igång slott, ge baler och se till att drottningen har snygga klänningar (som många gillar att titta på ), det står ju liksom med på hans arbetsbeskrivning, det är klart att det kostar en del. Nu minns jag inte den exakta summan men jag har för mig att varje svensk betalar kanske 5 kronor per år till kungen, det tycker jag är rätt överkomligt. Om jag betalar 150.000 per år i skatt så får en femma gärna gå till kungahuset, det blir ju ändå 149.995 kronor "över" till annat mindre glamoröst. Att en monarki inte passar in i en demokrati kan jag bara hålla med om om det vore så att kungen hade någon makt men det har han ju inte. Han är bara en symbol och representant för landet och det sköter han, i min mening, bra. Jag skulle inte heller vilja att han var regeringschef. Men jag tycker helt klart att debatten för och emot ett kungahus är mycket mer relevant än om kungen är dyslektisk, Victoria gick ut med 3,0 i medelbetyg eller att drottning Silvia skulle prata bättre svenska om hon bara ansträngde sig lite.
    läser vidare och hittar nån mer som har "mina" åsikter
  • porchez

Snaily . jag har inte mycket att tillföra ang dina siffror, då jag helt ärligt inte fattar ett jota av dessa siffror, men jsälvklart får du/ska du ta dessa diskutioner i tråden, de som vet vad du talar om har säkert gett dig massor av råd. Andra så som jag finns med kramar och stöttning!  *kram*

• porchez

och mina åsikter ang. kungahuset har kommit fram genom Lappis och Telis.

Så jag återgår till några SATC avsnitt och mitt fortsatta bil-letande. Har äntligen efter månaders velande bestämt mig för att köpa mig en bil igen...

• Mrs  B
    Telis skrev 2010-05-25 19:02:48 följande:
    Nu betalar ju faktiskt kungen en ganska stor del av bröllopet, hälften tror jag det var. Att hans pengar kommer från skattebetalarna från början tycker jag är rätt ovidkommande, det är ju hans lön. Precis som Mona Sahlins lön eller läkarnas på Huddinge. Sen förväntas han ju hålla igång slott, ge baler och se till att drottningen har snygga klänningar (som många gillar att titta på ), det står ju liksom med på hans arbetsbeskrivning, det är klart att det kostar en del. Nu minns jag inte den exakta summan men jag har för mig att varje svensk betalar kanske 5 kronor per år till kungen, det tycker jag är rätt överkomligt. Om jag betalar 150.000 per år i skatt så får en femma gärna gå till kungahuset, det blir ju ändå 149.995 kronor "över" till annat mindre glamoröst. Att en monarki inte passar in i en demokrati kan jag bara hålla med om om det vore så att kungen hade någon makt men det har han ju inte. Han är bara en symbol och representant för landet och det sköter han, i min mening, bra. Jag skulle inte heller vilja att han var regeringschef. Men jag tycker helt klart att debatten för och emot ett kungahus är mycket mer relevant än om kungen är dyslektisk, Victoria gick ut med 3,0 i medelbetyg eller att drottning Silvia skulle prata bättre svenska om hon bara ansträngde sig lite.

Kan inte annat än att hålla med.

Jag älskar vårt kungahus; pr, glamor, skvaller, "you name it" ........

Tycker att det är en löjlig diskussion om hurvida kungen ska leda fram Victoria eller ej. Var och en får faktiskt bestämma över det. I mitt tycke är inget rätt eller fel!!!!

Själv är jag på ett annat bröllop den dagen så jag håller mig till vad tidningarna visar, eller kanske till och med spelar in vissa delar.

• Mrs  B

Liten = Hoppas det går bra med avlastningen med barnen!!! Jag hjältinna???? Nja, men allt går om man bara vill och det varar ju inte för evigt. Jag är så van att vara själv med barnen så jag reagerar inte så mycket längre. Nästa vecka ska nog maken hålla sig hemma och då tänkte jag passa på att ta två egenkvällar för en gång skull. Tänkte vara lite egoist då. Det förtjänar man ibland.

• Ore

Jag tycker nog att det är ganska relevant huruvida Victoria överlämnas eller inte.

Och de argument som kungahuset själva har är ju att de ser det som att kungen följer tronföljaren fram, mer än en far som lämnar över sin dotter.

Men det jag inte förstår är varför en vuxen människa - även om det är en tronföljare - ska behöva följas fram av kungen till altaret? Visst ska kungen och regeringen godkänna maken, men då borde ju rimligtvis Reinfeldt gå på Vickans andra sida för den sakens skull.

Och frågan är, om det hade varit en kronprins som gifte sig - skulle bruden stått framme i kyrkan och väntat när kungen följde sin son fram? Och Victorias ev. framtida barn - en ev, kronprins eller kronprinsessa. Kommer det barnet följas fram till altaret av henne?
    Hon kanske inte ens är drottning då, ifall kungen hänger kvar ett bra tag till. Är det då han som ska leda fram barnbarnen? Om det nu är kungen som ska leda fram tronföljare, och föräldrarollen är helt irrelevant.

Nej, jag tror att de vill ha överlämning av samma anledning som så många andra överlämnade BT-brudar. Det är så fiiiint, och min pappa betyder ju sååååå mycket (underförstått, mycket mer än min mamma som istället får "äran" att se till att disk, städ, dukning m.m. fungerar problemfritt...) - typ.

De försöker bara dölja det i andra argument, som i mina ögon inte känns helt genomtänkta.

Och när nu kyrkan har en uttalad policy MOT överlämning så ser det riktigt jäkla illa ut att de ska göra undantag för Sveriges blivande drottning.

• Hattis

Å, det diskuteras brudöverlämning och kungahus i tråden och jag höll på att missa det!!! Håller i stort med om vad Ore skriver här ovan. Jag är republikan som på sin höjd kan tolerera kungahuset (fånigt att anmärka på utseende och eventuella misstag visst, men jag gissar att många med den utbildning som de får skulle kunna göra ett bättre jobb, åtminstone hålla bättre och mer spontana tal).

Jag tycker också att brudöverlämning är en tradition som inte hör hemma i Svenska Kyrkan. Många präster tar också, med rätta anser jag, avstånd från det och viger inte på det sättet eftersom det ju faktiskt inte ingår i Svenska Kyrkans ordning att göra så. Men om nu det är ok för Victoria, varför ska då någon som drömt om det och där det varit "familjens önskan" nekas? För att de inte är kungliga? Omöjligt. Som medlem i Svenska Kyrkan tycker jag att det är sorgligt att varken dess företrädare eller företrädare för kungahuset förstår vad det är de gör. För om Victoria får så måste ju rimligen alla få göra så. Att kyrkans traditioner endast kan ändras för kungahuset skulle jag nog tycka vore ännu värre faktiskt. {#lang_emotions_frown}

Jag tror, republikan till trots, att vi faktiskt tjänar på att ha kungahuset med allt dess gratis mediautrymme. Knepigt för människorna som faktiskt är av kött och blod och får stå ut med alldeles för mycket, men säkert till nytta för Sverige och därför har jag inte tyckt att republik varit en så het fråga egentligen. Men om det nu börjar bli sådana previlegier att t o m kyrkan böjer sig för kungahuset - då drar jag öronen åt mig.

Republik nuuu
  • MSW

Godmorgon! Sista bussåkningsdagen för det här året, imorgon tar jag bilen! Skrev till ett stycke på inlämningen, och blev lite mer nöjd så, så nu är den inskickad! Tack för omtanke med mitt värde! Nu ska jag förbereda mig inför dagens redovisning! Kramar till alla!

Lämnar kungahusdiskussionen, då jag inte har s
  • MSW

Så mycket att tillägga.. Hade jag tänkt skriva också..

• muggles
    BrudSommar2006 skrev 2010-05-25 15:36:22 följande:
    Om man ska grilla får man väl satsa på något som går att göra i ugnen vid hällregn. Kanske får det bli så.
    Det är bara att skicka ut svärfar att stå ute och grilla under parasoll Sedan äter ni inne.
Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen