• Piggelin1

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

MSW, du kan lägga med mig, 2nov
    Fast jag tror fortfarande mer på originaldatumen 30-31 okt - har bestämt att det ska bli ett oktober-barn, men bara för det så blir det säkert november Bara det inte blir den 16 nov så är jag (& Amanda) nöjd!

• Piggelin1

Hon pratar om att jag har hennes docka i magen! "Pappa har ingen docka i magen", har hon också konstaterat Vet inte hur mkt hon fattar, men vi har pratat en del om det & när grannflickan fick en lillasyster nyligen, så har vi försökt relatera till & prata lite om det. Ska inhandla/låna ngn bok framöver, men inte kommit till skott ännu.
    Fast det lustiga är att Amanda sen länge pratat om "Min lillebor" (säkert en minst månad innan det syntes eller att vi berättade det för henne). När jag frågat vad "lillebor" heter, så får vi alltid svaret "Lillasyster". "Var bor "lillebor" då?" "Däää!" svarar hon & pekar på ngt hus i grannskapet.

• Piggelin1

Grattis till kaninmannens mc-kort! Ta en klunk för mig med!

Parnassia/MSW - det är lite samma sak här, Amanda har inte riktigt greppat skillnaden mellan blöja & trosa - bla häromsöndagen då vi var hemma & körde trosor & rätt som det var så kom hon & sa "jag har bajsat!" Rätt i trosen... Yummie!
    När jag "beklagade" mig lite för mannen, så tyckte han att vi låg lika nu, eftersom han fick fiska upp en flytande dito från badkaret för ett tag sen
    Glamour, mon amour!
    Men vi hoppas att A ska förstå snart även hon! Vore gött att ha henne blöjfri innan nästa anländer.

• Piggelin1

PB, usch, sitter här med klump i halsen & tårar i ögonrån - det låter rent ut sagt ÖVERJÄVLIGT! Ingen förtjänar att må så! Har ingert vettigt att säga mer än att jag skickar ett oändligt antal kramar via cyberrymden

• Piggelin1

Hattis - jag träffade en kopmpis häromkvällen, som berättade att hon var gravid & hon hade blödningar av & till de första 10 veckorna & varit inne för det flera ggr. Nu är hon i vecka 12 & allt är tydligen OK, så jag håller verkligen tummarna att det är ngt liknande för dig. Kram

• Piggelin1

Hej på er,

första semesterdagen idag - jiiiihaaa!

Men jeeesus vad varmt det är, 30C & ingen vind är nästan i häftigaste laget för undertecknad. På västkusten är man ju bortskämd med havet & att det fläktar, men här är det mest VARMT! Tur att mannens syster har en liten pool som man kan svalka sig i då & då

Vet inte om det är graviditeten som gör det, men när det är över 25C (& definitivt 30) så börjar det kännas lite häftigt. I vanliga fall brukar jag tycka att det är OK upp till 30, sen orkar man ju liksom inte ta sig för ngt. Amanda lider en del av värmen, hon river upp sår på kroppen både på dagarna & i sömnen på nätterna.  Känner igen det så himla väl, jag var/är likadan. Vet ju av egen erfarnehet hur svårt det är att sluta klia, så att säga till henne att sluta klia är snudd på meningslöst. Tunna luftiga kläder & svalkande bad är väl de bästa metoderna gissar jag.

Annars så är hon så grymmans trotsig mellan varven nu så jag blir TOKIG, senast i morse kände jag "j-a snorunge" Så får man väl inte tycka & än mindre säga, men jag gör det ändå. måste ju pysa ut frustrationen ngnstans. Jaja, jag sa det iaf inte så att hon hörde det... Svärmor kom till vår räddning & tog A en stund. Av ngn anledning är det mest på morronen hon håller på såhär - det var likadant förra veckan. Hoppas på att fem veckors ledigt & frånvaro av morronstress ska göra gott, men inga sådana tecken vare sig idag eller igår...  Jaja, vill mest bara beklaga mig& inte så mkt råd (dvs känner som Telis) - alla barn ska ju igenom denna perioden & undertecknad är väl inte världens mest tålmodiga i denna värmen heller.

Ska strax iväg till Enköping för att luncha med en gammal kursare & hennes familj, hoppas & tror på bad i eftermiddag

Väldigt vad alla höll på Spanien igår förresten, själv höll jag på Holland (såg på FB att du också gjorde det, Omsan!).

Omsan, vad skönt att det visade minus & vad skönt att du fått tid så snabbt på gyn. Hoppas att inte spiralen ställt till en massa elände i underlivet på dig bara.

Nenne - hur länge får man gå över tiden i dina trakter? Två eller tre veckor?

• Piggelin1

Nenne, mannen har brjat operaton övertalning att vi ska åke norrut, dvs mot Gävle & sen Falun (läs Mackmyra, ligger ngnstans åt ditt håll tydligen), OM det blir fallet, får vi komma förbi på en kaffe & spana in din mage?

I ärlighetens namn så är jag just nu mer inne på att åka söderut längs östkusten nu när det är så varmt, jag hade nog varit mer lättövertalad om vädret varit svalare. Men inom några dagar har vi nog lyckats bestämma oss för om det blir åt ditt eller PB's håll Lovar att höra av mig iaf!

• Piggelin1

Nähäpp, börjar bli dags att packa ihop oss & sätta oss i bilen. Tjing på er!

• Piggelin1

Hej hej i värmen,

nu har det äntligen börjat blåsa lite mer, så att man inte alldeles försmäktar i värmen! 32C i förmiddags utan vind alls = klibbigt värre!

Ore, gött att ni bestämt er för vilken diskbänk ni ska ha! Men varför absolut inte underlimmad? Vi hade INTE det i vår förra lägenhet, men har det i huset nu & jag tycker det är grymt! Diskställ har vi rationaliserat bort helt, det lilla vi diskar för hand brukar vi torka & ställa undan på studs.

Nenne, vi velar om riktningen (norrut eller söderut) fortfarande, men gissar att vi lämnar Sthlm framåt sön-mån. Vet inte hur mkt uppkopplad jag kommer att vara i Sthlm, men jag hör av mig på ngt vis när vi lyckats ta ett beslut! Ska kolla in dina läkar strax - TACK för dem, du är för söt!

FruE - oj, vad ni kämpar i värmen!

Sept - vad bra att ni ställt er i kö - "utifallatt" liksom!

• Piggelin1

Det var säkert mer som jag skulle kommentera, men känner mig lite överhettad nu! Amanda har precis varit  & klappat hästarna här & mannen har precis duschat av henne efteråt (jag är ju tyvärr jätteallergisk själv), sådär poppis

• Piggelin1

Snorkis - nu har jag funderat typ hur länge som helst på förkortningten GBS - men går bet. Vad är det för åkomma? Graviditets-ngnting?

PB, har precis inboxat dig!

Nenne, ledsen att göra dig besviken, men vi har precis kommit fram till att dina trakter får vänta tills en annan gång. Skulle gissa att vi då kombinerar dina trakter med en sväng till Dalarna, men nu denna gången blir det lite för tight & stressigt på hemvägen, eftersom jag har ett BM-besök att passa tors morgon nästa vecka.

Men jag hoppas att vi är bjudna, även om det skulle dröja ett litet tag

Ingen åska eller regn här, dock blåste det upp en stund, men det blev inget regn & nu skiner solen igen & det är "bara" 24C ikväll!

• Piggelin1

Välkommen andbeyond & grattis till plusset! Välkommen Fjällbruttan med!

• Piggelin1

Nenne, dina länkar är sparade till frantida behov

• Piggelin1

Heeeeeej PB & TACK för senast!!!

Vilken underbar dag det var hos dig & din härliga familj! ...och ditt hus!!! Det ÄR verkligen lika fint & härligt som på alla bilderna man sett. Vilken atmosfär & idyll liksom!Jättegod & fräsch lunch & en "bara-vara-dag" tillsammans, helt klart en energikick!

Superkul att ses & få ännu ett ansikte IRL! ...och jösses vad vi babblade, och jag tror att om tiden funnits så hade vi kunnat fortsätta ett par dygn till Erbjudandet om att komma & hälsa på så småningom när jag är föräldraliidg, det finns sparat & lagrat i bakhuvudet nu!

Har försökt läsa ikapp & förstod att Hattis fått MF - fyyy, vad trist Kramar i mängd!

Nenne - sista rycket nu,  ojoj, vad nära det är nu! Jobbigt det som hände Nancy, men perfekt med expertkunskap i tråden!

Parnassia, sympatikramar! Alla andra har redan skrivit klokt, så jag håller bara med dem allihopa! ...och det där arla-receptet du länkade till, det har jag också gjort en massa ggr - supergott & enkelt att göra!

• Piggelin1

Porchez - alla har som vanligt redan sagt & skrivit en massa kloka saker härinne, så jag nöjer mig med att säga att jag känner igen det jätteväl, har varit med om det jag med, flera ggr.  Hoppas att resan blir bra trots "osynk". Får man fråga vart ni ska?

PB & Sweet - ni är så kloka & välformulerade i era tankar

Koko, trist med osynk/olika våglängd med sambon, hoppas det blir bättre snart. Mkt slit & massa sömnbrist tär ju på den bäste. ...och tålamodsprövande barn gör inte saken bättre heller.  Senaste dagarna har Amanda varit på hyfsat jämnt humör, men de två veckorna innan har periodvis varit minst sagt stökiga. VET ju att det är åldern & en fas hon ska igenom, men när man själv är trött så är det ju skitjobbigt ändå & man är ju inte värsting-konstruktiv själv i alla lägen precis... Kram

Hälsade på en kompis & hennes familj i Enköping i förra veckan & hon konstaterade att hon inte funderar på om det är "bra dagar" längre, utan försöker ta vara på "bra stunder" istället. För en hel bra dag med två barn finns så himla sällan, men däremot kan en dag innehålla flera bra stunder & då försöker hon fokusera på dem. Kändes trösterikt just då att höra, för oss Typ, en tanke att plocka fram vid behov (när/om jag kommer ihåg det )

Snorkis - det är nog snart dags, gissar jag

• Piggelin1

Var på kontroll hos BM idag för första gången sen i april, känns lite konstigt att kontrollerna är mkt mer sälllan nu än med A. Jaja, h*n växer som h*n ska, fick lyssna på hjärtljuden första gången idag, kul.

Har bekymmer med foglossning, så jag fick några tel-nr till olika sjukgymnaster, som jag ska sätta mig & ringa runt till, för att få lite tips & råd.  Sist fick jag ju det precis på slutet, så då brydde jag mig inte om att ta tag i det, men nu är det ju de facto en del veckor kvar, så BM var på mig om att ta tag i det. Trodde inte det fanns så mkt att göra, men tydligen finns det lite övingar som ska göra lite nytta.

Efter lite funderande så tog jag även upp med BM detta att förlossningen är typ det som jag ser absolut minst fram emot under hela graviditeten, att jag på pappret hade en normal förlossning med A, men mentalt känns det fortfarande jobbigt & när jag tänker på vad som komma skall, så är det mest " få skiten överstökad & förhoppningsvis går det snabbare denna gång". Men ism att  jag tog upp det idag så insåg jag hur känslig hela grejen är, orden stockade sig, tårarna kom - jag var helt oförberedd på min egen kraftiga reaktion. När jag började ta upp det idag , så trodde jag att min känsla/inställning skulle vara att typ "jag är hyfsat stabil, men behöver nog lite peptalk inför förlossningen." Det behövs nog en hel del peptalk, insåg både BM, mannen & jag. Fick bokat in ett första samtal med en KBT-BM & så tar vi det därifrån. Känner mig iaf nöjd att jag tog upp det idag & att jag liksom satt igång processen att ta tag i det & inte köra strutsmetoden. Det där med att det är häftigt att föda barn, varje värk är ett steg närmare på vägen till ditt barn & annat dravel, känns i dagsläget som ett rent hån/slag i ansiktet. Men förhoppningsvis ska det kännas bättre längre fram, de är ju som sagt en del tid kvar.

Ni som ska få ert första snart - hoppas att jag inte skrämmer slag på er med mina utläggningar - vill betona att detta är ju MIN upplevelse & den är unik för mig.

• Piggelin1

Har ätit tårta idag förresten Brorsan med familj var här på em - alltid trevligt när man har en anledning att fira ngt

www.ica.se/recept

Grymt god & lättfixad, fast idag kapsejsade den lite innan jag knappt hunnit få ut den på bordet i trädgården - men smaken var det iaf inget fel på

• Piggelin1

PB, jag har ältat den en hel del här i tråden tidigare, månaderna efter att A var född, jag berättar gärna, men just nu känner jag mig inte helt stabil (bara din fråga nu gjorde att tårarna kom - hur stabilt är det ), men jag ska samla tankarna & maila/inboxa om det så småningom.

Vet inte om du minns Vänners beskrivning av sin andra förlossning här i våras - jag kände igen upplevelsen så otroligt väl - det kunde varit jag. Men som sagt, har inte riktigt orken att skriva/snörvla framför datorn just nu, så jag återkommer!

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen