• Zeraphia

Vem betalar tärnklänning

Detta är en fråga baserad på ren nyfikenhet. Ponera att du ska vara tärna och du och bruden ska tillsammans välja klänning. Bruden har givetvis sista ordet så att du inte överglänser henne. Den ska vara efter ganska specifika önskemål vad gäller färg, längd, utsmyckning. Du kommer inte kunna använda den igen (eller kanske någon gång om du gillar att gå klädd i just den här färgen)...

Vem betalar då klänningen? Bruden som bestämmer vilken klänning, eller tärnan som... ja, ska ha den på sig.

• Svar på tråden Vem betalar tärnklänning
  • 1 Grevinnan

Om det tvistar de lärde... enligt vett och etikett böckerna och diverse bröllopsböcker står det att det är en ära att vara tärna och man betalar sina kläder själv, men det är ju som sagt en kostnad för tärnan, en klänning som hon kanske inte tycker är så snygg själv och aldrig kommer anvämnda igen. Vi bestämde tillslut att betala tärnklänningarna och så hade jag sista ordet, men de hade möjlighet att påverka valet inom vissa ramar. Långklänning i grönt eller rosa.
    De får stå för skor, kuvertväska, hår, smink etc. själva.

• eigollet

Jag tycker väl kanske inte att det är helt okej att tärnan ska betala multum för en klänning som man kanske aldrig mer kommer använda. På min bästa kompis bröllop har de färgtema, men inget tvång på modell på klänningen. Då väljer vi klänning själva och kan anpassa budjet därefter.
    Mina tärnor ska ha en klänning som jag bestämt och de klänningarna betalar jag.

• Sebastiána

Om tärnan själv får välja klänning betalar hon själv. Om brudparet tvunget vill att hon ska ha en viss klänning betalar de! Så tycker jag.

• navigator

Jag letar klänning tillsammans med mina tärnor. Har 2-3 färger de kan välja mellan och valfri modell (de får dock komma överens om samma). Tänkte bidra med halva priset för klänningarna. Tror alla blir nöjda så.

• Superstarfia

Vi betalar vad klänningarna hade kostat att hyra. Jag har bestämt färg men de har sen fått välja själva. de vill ha långklänningar och då är det deras val eftersom dem var betydligt dyrare. Och de ville inte hyra...

• Bride in leather

Brudparet betalar tycker jag då.

• bobods

Utefter den situationen du beskriver - SJÄLVKLART brudparet!

Vi betalade vår tärnas klänning trots att hon fick välja själv. Hade dock ett fast pris från början och kostade klänningen mer fick tärnan betala mellanskillnaden.

• Burre Präst

Om det är en klänning du tycker om och kommer att använda fler gånger betalar du den själv. Om bruden kräver att du köper en viss klänning för att den ska matcha hennes så bör hon betala den.

Jag tycker inte det är god sed att kräva att gästerna skall bekosta brudens (eller i bästa fall brudparets) kuliss.

• Malla och Mojje

Jag tycker det är givet att brudparet betalar, jag ville att mina tre tärnor skulle ha ljusgröna klänningar och jag fattar ju att de aldrig kommer ha dem igen så givetvis betalade jag dem. Däremot ställde jag inga krav på skor och väskor så de får de stå för själva. Dessutom betalar jag 300 per tärna för att en extra frisör kommer och hjälper dem med håret.

• mrsJR

Min tärna kommer betala sin klänning själv men det är en "vanlig" klänning så att det inte är en specifik tärnklänning och hon kommer kunna använda den flera gånger. Vi har inget färgtema och jag vill att min tärna ska ha en klänning som hon gillar och känner sig skitsnygg i så därför blir det en festklänning som hon själv valt ut. 

Har man "riktiga" tärnklänningar i speciella färger och modeller som bruden bestämt tycker jag att bruden själv ska stå för dem. Jag tycker inte det är ok att ställa en massa krav på färg och modell och sedan tvinga tärnan att betala, jag skulle själv inte uppskatta att behöva köpa något jag egentligen inte gillar.    

Min tärna har också den ekonomiska möjligheten att betala klänningen själv, hade hon inte haft det hade jag självklart ställt upp och betalat.

Svar på tråden Vem betalar tärnklänning