Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

passionsblomman skrev 2010-05-19 23:23:21 följande:
    Här Kjell, fårú en Passionsblomma av Passionsblomman för att du hänger i så bra med Prästtråden! Hejja!(Visst vet du att Passionsblomman också kallas Kristi Korsblomma? Som av en händelse...)

Tackar! Nä, det visste jag inte. Visste inte ens att Passionsblomman var en riktig blomma *skäms lite* Men jag vet att det finns en blomma som kallas Kristi törnekrona *skiner upp*

Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
  • Kjell Präst

fromheretoeternity skrev 2010-05-21 12:10:34 följande:
    Hej Prellarna!   Jag har funderat över hur det här med ringen fungerar under vigselakten. Vi har var sin förlovningsring men endast jag kommer ha viselring. Min sambo kommer gravera in vigseldatum i förlovningsringen. Är det bara han som sätter ring på mitt finger då under vigselakten eller använder vi hans förlovningsring? Ni har säkert svarat på frågan innan och jag skummade igenom förra tråden lite snabbt men hittade inget svar.

Hej Fromman!

Det är vigselringen som är "tecknet på era löften om ömsesidig kärlek och trohet" enligt vigselritualet. Det innebär att om ett brudpar inte särskilt uttrycker att de vill att jag ska ta emot även förlovningsringen när jag ber över ringen/arna så är det bara vigselringen jag tar, och som brudgummen alltså sedan trär på brudens finger. Men ibland önskar man alltså att jag ska ta med båda ringarna, och då gör jag det. Då får brudparet ge varandra varsin ring vid ringväxlingen. Hängde du med?

• Kjell Präst

Mizfis och LillRolf skrev 2010-05-21 15:25:59 följande:
    Hej! Vi ska gifta oss i februari och jag är lite fundersam på vilka psalmer som passar då. Kan någon tipsa? Tack på förhand!

I februari är det ju fortfarande vinter, så det är väl i tidigaste laget att sjunga någon av vårpsalmerna 197 eller 198. Men det finns en vinterpsalm, nr 518 Hur härligt vittna land och sjö som sjungs på samma melodi som I denna ljuva sommartid. Den skulle kunna passa bra. Så har vi förstås vigselpsalmerna, och trogna läsare av den här tråden vet att jag alltid rekommenderar nr 84 Vi lyfter våra hjärtan eller nr 411 Gud har omsorg om vårt släkte. Vill man ha en svängig psalm kan man förstås välja de mer allmänna nr 89 Se jag vill bära ditt budskap Herre eller nr 333 Änglarna sjunger i himlen.

• Kjell Präst

sun moon skrev 2010-05-23 12:10:21 följande:
    Jag skulle vilja fråga er präster som finns i denna tråden om råd. Min sambos systers man har gått bort hastigt vid endast 44års ålder i torsdags. I nuläget vet de inte varför, det var ingen olycka. Vi ska ha vårt bröllop 4 september och jag undrar om ni tycker att vi ska ställa in det hela?  Han som gick bort skulle vara vår toastmaster och var väldigt engagerad i vårt bröllop och sin roll som toastmaster. Jag har ställt samma fråga i en annan tråd och därför vill jag endast att ni som är präster svarar på min fråga.  

Hej!

Det är förstås jättesvårt för mig att svara på, eftersom jag inte känner till förhållandena i er familj och er släkt. Men spontant känner jag att ni inte ska ställa in vigseln. Se det som ett tillfälle att visa att sorgen aldrig kan vinna över glädjen, att mörkret aldrig kan övervinna ljuset (som det står i Bibeln). Kanske kan er präst läsa just dessa bibelord?
    Tror ni inte att er toastmaster helst skulle se att er vigsel blev av?

• Kjell Präst
    MrsPingla skrev 2010-05-24 09:17:51 följande:
    Hej Kjell!Jag skulle vilja fråga dig i egenhet av präst, hur jag bör se på detta; jag och min fästman har bestämt oss för att ha ett barnfritt bröllop. Det finns ett flertal skäl till detta; bland annat kommer vi servera alkhol som vi anser inte är så barnvänligt. Dessutom är lokalen en gammal fabrikslokal med många farliga hörn, och ja, listan kan göras lång. Min fästmans familj har iaf tagit detta väldigt hårt, inte minst min fästmans syster, som även är vår präst. Hon (min sambos syster/vår präst) satte sig ner med oss och sa bokstavligen; "jag känner ett mörker i mitt hjärta inför ert bröllop, och även om jag kanske kommer vara glad för er under er vigsel, så kommer jag vara ledsen över att inte alla i släkten är där". Hon har även sagt att vi är själviska, trångsynta och att vi ej respekterar familjen.Jag undrar nu; är det ok och normalt för en präst att säga till ett blivande brudpar att hon känner "ett mörker i sitt hjärta" inför deras vigsel? Det kan även tilläggas att hon sa detta till oss under genomgången av vår kommande vigsel, då vi egentligen skulle välja ut psalmer och vigselordning och allt det där..Jag kan inte släppa detta och vet inte hur jag ska kunna förlåta henne för det. Hon är ju inte heller vilken präst som helst, utan min sambos syster.Vad borde vi göra? Många har gett oss rådet att byta präst, men det är inte så lätt eftersom hon är min fästmans syster och han håller av henne väldigt mycket.Tack för din tid!
    Hade hon varit en för er obekant präst och uttryckt sig på det sättet hade det varit horribelt. Problemet är ju, som Burre skriver, att hon samtidigt är en nära släkting och väl därför anser sig ha rätt att säga vad hon tycker.
  • Kjell Präst

Mizfis och LillRolf skrev 2010-05-25 13:51:31 följande:
    Oh, tack för tipsen. Nr 518 var ju superfin. Blir nog den och vigselpsalmerna du tipsade om också.  Har en till fråga: Jag läste nånstans att det fanns en "vigseltext" till Den blomstertid nu kommer, var kan man hitta den texten?  Mvh, Miz

Jag tror att du menar "På bröllopsdagen ber vi", en text skriven av Christina Löwestam. Den är ingen officiell psalm och det är därför inte självklart att man får byta ut en av de två obligatoriska psalmerna mot den. Men den finns att läsa här http://www.vigselringen.com/psalmer.html Du får scrolla ner en bra bit på sidan.

• Kjell Präst

MrsPingla skrev 2010-05-26 09:36:07 följande:
    Hej Burre och Kjell!Tack för era svar. Jag har insett att min sambos syster sagt detta i egenskap av att vara just min sambos syster, men jag känner fortfarande att man som präst inte borde säga det hon sagt. Även om hon sa det som min sambos syster, så sa hon det under genomgången av vår vigsel! För mig är det väldigt nära kopplat till vårt bröllop, och har inget med henne som syster att göra.För mig känns det ungefär som om min sambo (som är systemutvecklare) skulle säga till sin syster "ja jag kan väl göra en hemsida åt dig, men jag känner ett mörker inför den dagen jag måste göra den, för du vill inte ha ett sånt textformat som jag vill att du ska ha". Eller att jag (som är frilansjournalist) skulle säga till någon i släkten som skrivit en text "ja jag väl läsa den, men jag känner en stor sorg inför att göra det eftersom du, enligt mig, inte har någon bra titel". Vissa saker går enligt mig hand i hand med ens yrke. Vi pratar ju bröllop med henne eftersom hon är vår präst; enligt min uppfattning ska då inte prästen tala om det mörker hon känner inför vår bröllopsdag, eftersom vi har en önskan om vår dag som hon som syster inte håller med om.Eller har jag fel? Jag vill gärna få hjälp att tänka om i den här frågan, om det är någon som har ett mottargument. Det här upptar mitt inre på ett högst otrevligt sätt varje dag, och jag önskar bara att jag kunde förlåta henne för allt det här.Återigen, tack för er tid.

Alltså, hon verkar ju inte vara den smidigaste, men jag känner fortfarande att det mer har med hennes personlighet än med hennes yrke att göra - men visst, man får under sin prästutbildning lära sig att man är präst 24 timmar om dygnet och på livstid (normalt, dock inte alltid i tjänst). Precis som jag måste tänka på hur jag beter mig, exempelvis, på bussen eftersom jag representerar något större än mig själv så bör man väl också tänka på hur man uttrycker sig även i samspråk med släktingar. Jag försöker tänka mig in i hur jag skulle ha handlat i hennes kläder. Om en släkting till mig kom och ville att jag skulle viga dem och jag sa ja, och det sedan visade sig att de ville ha brudöverlämning så skulle jag bli både ledsen och besviken,. Jag skulle försöka övertala dem - men däremot skulle jag aldrig säga att jag känner ett mörker i mitt hjärta inför vigseln. Och då handlar detta ändå om själva vigseln. Hur paret valt att ordna bröllopsfesten skulle jag överhuvudtaget inte kommentera, oavsett min åsikt kring barnfritt, alkohol och annat.

• Kjell Präst

Hittade den här på nätet

För Din säkerhets skull

Kör inte bil: Bilkörning är skyldig till 20 % av alla dödsolyckor.
    Stanna inte hemma: 17 % av alla olyckor sker i hemmet.
    Gå inte på gatan eller trottoaren: 14 % av alla olyckor drabbar fotgängare
    Res inte med flyg, tåg eller båt: 16 % av alla olyckor sker där.

Bara 0.001 % av alla dödsfall sker under gudstjänster i kyrkan, och dessa tillfällen hänger samman med tidigare fysiska skavanker. Det säkraste stället för dig att vara hela tiden, är alltså i kyrkan. Bibelstudium är också en säker sysselsättning Procentdelen här är ännu mindre.

Gå i kyrkan! Det kan rädda ditt liv!

Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
Svar på tråden Fråga prästerna 12