Fråga prästerna 12
Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att prästen inte håller vigseltal, jag tycker man bör göra det eftersom en av våra viktigaste uppgifter är att förkunna - och alla präster gillar väl att prata
Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att prästen inte håller vigseltal, jag tycker man bör göra det eftersom en av våra viktigaste uppgifter är att förkunna - och alla präster gillar väl att prata
Okay, då har vi olika uppfattning. För mig är böner inte poesi utan ett samtal med Gud. och "helgat varde ditt namn, tillkomme ditt rike" tycker jag är rätt obegripligt faktiskt. Men, som sagt, jag bråkar aldrig om det.
Ja, jag tror att de flesta församlingar (utifrån mitt Stockholmsperspektiv i alla fall)fortfarande har den. Men den enda som kan svara säkert på det är din vigselförsamling.
Finns de så går det säkert bra, det finns ju inget "Bäst före-datum" på psalmer...eller det gör det nog förresten, på vissa.. Men psalmerna i 90-talet är ju fortfarande aktuella.
Jag skulle inte uppleva det påträngande. Personligen föredrar jag, om katten själv får välja, mail och är överlycklig när det går att kommunicera med dopfamiljer/brudpar/sorgehus via mail.
Jag har svårt att tänka mig att prästerna skulle ta illa upp för att man kommer med en egen präst. Jag skulle definitivt inte göra det (ta illa upp alltså).
Har aldrig varit med om att musikerna har frågat efter något sådant, så jag kan tyvärr inte ge något besked
Det behöver absolut inte vara traditionella "bröllopsmarscher". Gränserna sätts av vad som är rent olämpligt i ett kyrkorum, och/eller vad musikern anser sig kunna spela
Det kan säkert funka, man måste bara komma ihåg att vigseln är en gudstjänst och ingen konsert. Blir vigseln alltför lång så tycker många att det blir jobbigt, oavsett hur vacker och välplanerad den är. Men hade jag varit er vigselpräst hade jag sagt okay.
Det finns ett par vackra vinterpsalmer som sjungs på samma melodier som ett par välkända sommarpsalmer... Dock sitter jag just nu på parkeringen utanför Gekås i Ullared och saknar därför psalmbok Antingen kanske någon annan kan tipsa om vilka psalmer det är, eller också återkommer jag när jag är i närheten av psalmboken...