Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 12

OomphGirl skrev 2010-05-31 13:29:15 följande:
    Haha. Men Kjell, om jag inte råkar bo bakom en kyrka och kunna skutta över kyrkogården hur ska jag ta mig dit utan att riskera livet utan att behöva använda bil, tåg eller trottoaren? :D

Du får naturligtvis bosätta dig inne i kyrkan!

Hvad är det som lifvet mest förljufvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar!
  • Kjell Präst

Min åsikt/erfarenhet skiljer sig här inte från Burres. Jag har dock vid ett tillfälle rätt nyligen tillåtit en hund vid en begravning. Det var en väldigt speciell situation och det var bara tre begravningsgäster närvarande. Jag var tydlig med att hundens närvaro var ett undantag från gällande praxis.

• Kjell Präst

Kerbaros skrev 2010-06-09 20:52:08 följande:
    När det gäller att stå på knä i kyrkan, gör man det? :PÄr det ett måste eller kan man eventuellt undvika det? Jag känner mig så nervös för själva vigseln i sig så jag kommer bli ännu mer nervös om jag ska stå på knä. Har dessutom en väldigt fluffig kjol på klänningen och är rädd för att visa mer än tänkt om jag ska stå på knä *rodnar*

Vid förbönsmomentet, dvs när prästen och församlingen ber för de nygifta, knäfaller brudparet vid altaret. Har man starka skäl att inte göra det (alltså inte bara för att man "inte har lust")så kan paret få ta emot förbönen stående. Men det är ett starkt ögonblick (som är över relativt snabbt) när paret knäfaller så jag rekommenderar verkligen att ni gör det om det går.

• Kjell Präst

JosefinH skrev 2010-06-11 07:14:24 följande:
    Vad glad jag blev när jag såg denna tråd . Vi skall gofta oss den 31 juli i Härnösands Stift och har föregående helg varit och "tränat " i kyrkan med prästen och kantorn. Vi glömde dock att fråga en sak....Brukar prästen vara med på bröllopsmiddagen ? Jag vet att visa haft det så och visa inte, men vad är kotym ?

Det finns egentligen ingen kutym längre när det gäller detta. Förr var det självklart att prästen deltog, nu skulle jag säga att det är vanligare (utifrån mitt stockholmsperspektiv) att prästen inte är med. Vissa präster tackar gärna ja om de får frågan, själv tackar jag alltid nej. Man blir (normalt) inte ledsen om amn som präst inte frå frågan.

• Kjell Präst

Linaz skrev 2010-06-17 11:27:24 följande:
    Har en fråga gällande Brudöverlämning om "ens" präst säger nej har man rätt att fråga en annan präst då som tycker det är OK? Vill så gärna att min pappa går med mig in Tack på föhandMvh Lina

Javisst, man har alltid rätt att fråga en annan präst om man inte är nöjd med den man får - men församlingen har ingen skyldighet att byta, ofta får man alltså själv ordna fram en annan präst i så fall.

• Kjell Präst

SessanC skrev 2010-06-17 13:42:24 följande:
    Hej! Idag ska vi träffa prästen som kommer att viga oss.Jag frågade henne hur länge mötet kommer att ta och hon sa ca en timme..! Vad pratar vi om i en timme? Någon som vet, eller redan träffat sin präst och kan berätta vad ni pratade om?  

När jag träffar brudpar för samtal, det sker normalt i kyrkan, så går jag igenom vigselritualet. Vi talar om psalmer och musik, eventuella extrainslag som diktläsningar eller solosånger. För vigseltalet brukar jag fråga paret hur de träffades, vad de tycker om att göra tillsammans och be dem beskriva varandra. Som avslutning brukar jag fråga om de vill provgå altargången eller provläsa löftena, ofta vill paret göra det (jag har aldrig repetitioner med brudparen). Det brukar ta ungefär en timme, ibland lite mer, ibland lite mindre.

Svar på tråden Fråga prästerna 12