• Lindusen

Klädkod?

Vi vill absolut inte ha några krav på någon särskild klädsel denna dag, det viktigaste är att alla som vi bjuder faktiskt kommer och delar våran dag.

Hur ska man skriva i inbjudan om detta?
    Jag läste någonstans att man inte ska skriva "klädsel valfri" för då vet inte gästerna vad som gäller, typ...

Help!

• Svar på tråden Klädkod?
  • Skuggan

Vi har ett väldigt informellt bröllop och kände att det nästan var overkill att ens skriva en klädkod, ja nsätan till och med lite överflödigt att skicka inbjudan *ler*.

Men, det känns ändå som att det är bäst för gästerna att ha ett hum om hur de andra kan komma klädda för att slippa känna sig över eller underklädd. Så vi skrev att "klädkoden kavaj kan vara en riktlinje men i grund och botten vill vi att ni kommer hela och rena".

• bröllop 101009

Samma sak här! Hellre glada gäster i t-shirt än en massa obekväma människor som går hem alldeles för tidigt bara för att kläderna skaver. {#lang_emotions_smile}

Men många känner sig bekvämast om de ligger på ungefär samma nivå som de övriga gästerna när det gäller kläderna. Av den enkla anledningen har vi klädkod kavaj på vår fest.

Lycka till!

• Sebastiána

Jag har i och för sig svårt att fatta att man känner sig obekväm i kavaj. Det är väl inte värre än att ha en jacka på sig? Möjligen att det kan bli varmt om det är sommar... Intressant att så många har chinos/jeans och t-hirt jämt. Jag antar att dessa gäster har det även på nyårsfester, studentavslutningar, begravningar mm.

Skuggans formulering är bra tycker jag.

• Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-26 10:49:21 följande:
    Jag har i och för sig svårt att fatta att man känner sig obekväm i kavaj. Det är väl inte värre än att ha en jacka på sig? Möjligen att det kan bli varmt om det är sommar... Intressant att så många har chinos/jeans och t-hirt jämt. Jag antar att dessa gäster har det även på nyårsfester, studentavslutningar, begravningar mm. Skuggans formulering är bra tycker jag.

Man tackar!

Jag kan hålla med om att kavaj känns som det minsta rimliga på ett bröllop oavsett hur litet/stort det är. Kollar man på vad det innebär för kvinnor så är det inte alls några konstigheter. En lite snyggare top och en kjol typ så är saken biff.

Vi blev däremot osäkra på om alla män som är bjudna ens äger en kostym, med tanke på att vi känner dem och deras klädvanor så att säga. Då kände vi att vårt lilla informella bröllop inte ska behöva vara orsaken till att de köper en om de aldrig annars kommer använda den, framför allt inte om ekonomin är tuff vilket vi vet att den kan vara för iaf 1 av de 2 vi tror saknar kostym.  Kommer de då iaf prydligt klädda, hela och rena så är vi nödja.

• KlaraV89

Jag hade nog använt ordet klädsel: Festfin

• Superstarfia

KlaraV89 skrev 2010-05-26 11:01:00 följande:

Uch, hemsnickrade klädkoder är de värsta som finns, för vad är festfint egentligen??

• stavfellet
    Superstarfia skrev 2010-05-26 11:02:58 följande:
      Uch, hemsnickrade klädkoder är de värsta som finns, för vad är festfint egentligen??
    Fast om man vill ha en enklare klädsel än kavaj blir det väl en hemsnickrad variant? Eller det kanske finns andra som jag inte vet om förstås. Vi valde mellan kavaj, valfri, sommarfin och "hel och ren" och sommarfin får det bli. Varför? För att några av våra gäster inte äger kavaj och inte kan köpa nytt utan att det blir en belastning för dom. Och för vår del spelar det ju inte den minsta roll hur dom ser ut bara dom kommer Men det där känner man nog själv, man får kanske anpassa både klädkod och annat efter gästerna litegrann.
  • Dejli

"Valfri" är väl det värsta som finns när folk skriver... Då föredrar jag isf sommarfin, det är ju upp till var och en och man förstår att det inte är så formellt men ändå något lite uppklätt.

Å andra sidan... om man inte äger en kavaj när det är klädkoden, så kanske man ändå känner brudparet så bra att man förstår att det inte är arbetsbyxor och en fläckig t-shirt som gäller, utan att t ex ett par snyggare byxor och en ren skjorta är okej, eller åtminstone vågar fråga...

Svenska klädkoder är ju lite tråkiga på så sätt att de är lite enkelspåriga och omoderna. Tycker att engelskan har fler att välja på då, även om det såklart blir förvirrat om man använder dem i en svensk inbjudan... casual eller casual chic har jag fått några gånger. Lite mer avslappnat men ändå uppklätt... men då har det varit yngre värdpar med jämnåriga vänner som vet att deras gäster kan googla uttrycket om de inte vet vad det betyder själva.

• moonlightgirl
    KlaraV89 skrev 2010-05-26 11:01:00 följande:
    Det tycker jag låter som ett bra förslag om man tycker att kavaj är för uppklätt. Jag tycker att om man har ett informellt bröllop så passar hemsnickrade ord väldigt bra. Festfin tror jag att de flesta förstår.
Svar på tråden Klädkod?