• Lindusen

Klädkod?

Vi vill absolut inte ha några krav på någon särskild klädsel denna dag, det viktigaste är att alla som vi bjuder faktiskt kommer och delar våran dag.

Hur ska man skriva i inbjudan om detta?
    Jag läste någonstans att man inte ska skriva "klädsel valfri" för då vet inte gästerna vad som gäller, typ...

Help!

• Svar på tråden Klädkod?
  • Sebastiána
    Lindusen skrev 2010-05-25 19:12:42 följande:
    Vi vill absolut inte ha några krav på någon särskild klädsel denna dag, det viktigaste är att alla som vi bjuder faktiskt kommer och delar våran dag.Hur ska man skriva i inbjudan om detta?Jag läste någonstans att man inte ska skriva "klädsel valfri" för då vet inte gästerna vad som gäller, typ... Help!
    Man kan också, enligt fru Ribbing, skriva Vardagsklädsel om man tycker att det är för fint med Kavaj.
  • Oniq

Casual chic vore jättebra.. ..om det inte var på utrikiska ;) Vissa kan tro att det är något jätteavancerat special bara för att det inte är en 'vanlig' svensk klädkod.

Tyckte så synd om herrarna på gårdagens bröllop. 30grader varmt ändra fram till 22:00 (!!!)

Klädkoden kavaj, om man surfar upp det, innebär obligatorisk slips eller fluga - vilket jag vet att många av våra vänner (och min blivande) avskyr att bära.

Temat på vårat bröllop kommer att vara lite udda, men det kommer bara att åretspeglas i dekorationer och upplägg så klädkoden är inte berörd av den direkt.

Sensommar dessutom gör att det _kan_ vara väldigt varmt...

Vad skriver man. Anständigt klädd? Shorts och T-shirt är fint nog för oss? Vardagsklädsel kan nog gå.. men låter nästan lite väl avdramatiserat och kontorsdammigt.. eller?

• ProjectX

Jag har hört (är dock inte helt säker) att klädkoden "Ljus kavaj" ska vara lite mindre uppklädd än kavaj. Nån som kan bekräfta/förneka?

• Sebastiána
    ProjectX skrev 2010-07-04 21:47:52 följande:
    Jag har hört (är dock inte helt säker) att klädkoden "Ljus kavaj" ska vara lite mindre uppklädd än kavaj. Nån som kan bekräfta/förneka?
    Har aldrig hört talas om den klädkoden, men ljus kostym är mindre formellt än en mörk kostym.
  • ProjectX

Aha, då var det kanske det jag tänkte på.

• Oktoberbrud2010

Vi använder oss av krogarnas klädkod: "vårdad klädsel", detta för att slippa att svärmor kommer i gamla joggingbyxor och sliten t-shirt (det är vad hon normalt har på sig oavsett om det är kalas eller vardag).

Vi har många i vår umgängeskrets som inte äger någon kostym eller kavaj, och vi ser inte någon orsak till att de skulle skaffa sig detta för vår skull. Själv skulle jag nog se det som att de ansträngt sig mycket om de kommer i chinos och skjorta eller snygg tröja. De brukar normalt festa i jeans och t-shirt...

• Astro

Det finns bara fyra formella klädkoder. Högtidsdräkt, Smoking, Mörk Kostym och Kavaj.

Ljus Kostym och Ljus Kavaj är hittepå-klädkoder och inte formella.

Om man inte vill ha en klädkod kan man väl bara utelämna det?? De flesta normalt funtade människor inser väl att man otminstone måste komma i hela och rena kläder? Ska man överhuvudtaget skriva något som inte är en formell klädkod hade jag nog valt "vårdad klädsel" eller "valfri".

• Syrinx
    Astro skrev 2010-07-04 22:45:40 följande:
    Det finns bara fyra formella klädkoder. Högtidsdräkt, Smoking, Mörk Kostym och Kavaj. Ljus Kostym och Ljus Kavaj är hittepå-klädkoder och inte formella. Om man inte vill ha en klädkod kan man väl bara utelämna det?? De flesta normalt funtade människor inser väl att man otminstone måste komma i hela och rena kläder? Ska man överhuvudtaget skriva något som inte är en formell klädkod hade jag nog valt "vårdad klädsel" eller "valfri".
    Instämmer! En utelämnad klädkod tolkas ju knappast nuförtiden som att det är frack, utan tyder väl snarast på ett något mer avslappnat sammanhang. Tycker folk att "kavaj" blir för uppklätt - ja då kan man väl skriva "vardagsklädsel"? "Valfri" tycker jag däremot är alldeles för svårt, då kan det ju bli precis vad som helst!
  • SandraMT

Vi ska skriva "Klädkod: Festklädsel".

Jag menar, då kan man ju sätta på sig nästan vad man vill!

• Lina_K

crea diem skrev 2010-07-04 23:50:27 följande:
    Fest fin och bekväm....

Är det annan klädsel till kyrkan då eftersom ni har klädkoden "fin och bekväm" till festen?

• Trohet

"helst någonting du trivs i + paraply, sydväst, stövlar och för all del flytväst med tanke på svensk midsommar =)"

• Vi2alltid

Jag som bröllopsgäst måste bara påpeka att jag föredrar någon av de klädkoder som finns.. Jag ska på två bröllop i sommar där den ena inte har någon klädkod alls och den andra har klädkod "Vårdad klädsel"
    Jag känner att det är väldigt svårt att välja klädsel. Är det här inte tillräckligt uppklätt? Är det här FÖR uppklätt? Hur kommer de andra att tolka koden?

Tänk på att koderna finns för att underlätta för gästerna! Vill man inte sätta press på gästerna så sätt då "Kavaj" som klädkod. Den koden är relativt "enkel".

• Syrinx
    Vi2alltid skrev 2010-07-05 22:34:26 följande:
    Jag som bröllopsgäst måste bara påpeka att jag föredrar någon av de klädkoder som finns.. Jag ska på två bröllop i sommar där den ena inte har någon klädkod alls och den andra har klädkod "Vårdad klädsel"Jag känner att det är väldigt svårt att välja klädsel. Är det här inte tillräckligt uppklätt? Är det här FÖR uppklätt? Hur kommer de andra att tolka koden? Tänk på att koderna finns för att underlätta för gästerna! Vill man inte sätta press på gästerna så sätt då "Kavaj" som klädkod. Den koden är relativt "enkel".
    Bra sagt!
  • ClaraH

Det verkar som om en del verkar tro att klädkoden Kavaj innebär kavaj, vilket ju inte är fallet. Det innebär kostym för herrar och på sommaren kan den mycket väl vara ljus. Klänning, kjol eller finare byxor för kvinnor.

• Vi2alltid

ClaraH skrev 2010-07-14 22:07:42 följande:
    Det verkar som om en del verkar tro att klädkoden Kavaj innebär kavaj, vilket ju inte är fallet. Det innebär kostym för herrar och på sommaren kan den mycket väl vara ljus. Klänning, kjol eller finare byxor för kvinnor.

Ja det gör det ju, men flera "etiketttsfolk" säger att man inte tar lika hårt på det där idag utan det kan innebära just Kavaj och finare byxor.
    Men å andra sidan brukar de flesta ha en kostym hängande... Vi hade "Kavaj" på vårt bröllop och flera av killarna frågade mig "Kan vi inte ha kostym, jag har ju en!"

• ClaraH

Vi2alltid skrev 2010-07-15 09:34:44 följande:
      Ja det gör det ju, men flera "etiketttsfolk" säger att man inte tar lika hårt på det där idag utan det kan innebära just Kavaj och finare byxor. Men å andra sidan brukar de flesta ha en kostym hängande... Vi hade "Kavaj" på vårt bröllop och flera av killarna frågade mig "Kan vi inte ha kostym, jag har ju en!"

Jaha, det hade jag faktiskt inte hört talas om. Däremot vet jag att Kavaj inte längre är lika med mörk kostym som det var förr, utan lite mindre strikt kostym. Så blazer är alltså OK nu också. Man lär sig...

• ollasulrika

Då är jag kärringen mot strömmen...jag skrev valfri klädsel på min inbjudan... uppskattat av många. men alla jag pratat med kommer ha kavaj å fina klänningar...så det var inga problem.  jag e ju inte så insatt i detta hur man skriver klädkoder å sånt...  för mej är huvudsaken att dom kommer. festen blir lika skoj iaf...

• Dejli
    ollasulrika skrev 2010-07-15 11:52:51 följande:
    Då är jag kärringen mot strömmen...jag skrev valfri klädsel på min inbjudan... uppskattat av många. men alla jag pratat med kommer ha kavaj å fina klänningar...så det var inga problem.  jag e ju inte så insatt i detta hur man skriver klädkoder å sånt...  för mej är huvudsaken att dom kommer. festen blir lika skoj iaf...
    Varför uppskattar man det om man ändå väljer att följa klädkoden för kavaj? Jag fattar faktiskt inte varför man väljer att skriva "valfri", för oftast så menar man ju inte helt valfri om man skulle dra det till sin spets... jag tror faktiskt att de flesta ändå uppskattar om gästerna är hela och rena och inte kommer i skitiga arbetskläder eller dylikt.

Även om man tycker att de "riktiga" klädkoderna är tråkiga så kan man ju ändå ange någon nivå på det hela... Bland mina vänner skulle det t ex inte vara några problem att använda den engelska klädkoden cashual chic eftersom de enkelt skulle googla upp det. Kanske töntigt att använda engelska uttryck, men i brist på motsvarande svenska tycker jag att det i det fallet är okej. Skulle mina föräldrar bjuda på fest skulle de antagligen skriva något annat eftersom de tillhör en annan generation. Påhittade koder som festfint eller liknande ger iaf någon hint om att man förväntar sig att folk klär upp sig.

Svar på tråden Klädkod?