• ung1brud

Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...

Jag är inte sexuellt aktiv, utan blir det i och med bröllopet. Vi gifter oss den 28 aug och vad jag förstått så ska man snart börja med preventivmedel för min del för att typ vänja kroppen..

Men nu har jag precis suttit och läst tidigare inlägg och jag blir jätte nojjig och rädd. Hur mycket händer när man tar preventivmedel? allt med sexlust, finnar, humörsvängningar osv..

• Svar på tråden Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...
  • ung1brud

minipiller verkar ju okej.. om inte jag påverkas annorlunda eller så.. :S kanske dum fråga men minipiller.. är de lika säkra som vanliga p-piller, eller finns det kanske många olika piller? :S

P-dator verkar ju smart.. vart får man tag på en sån.. ? dyrt`?

• Greeneyes

P-dator funkar endast hyfsat om man är extremt regelbunden. Annars kan den bli missvisande, och då inte funka alls. Ganska osäkert preventivmedel med andra ord!

TS: jag tycker också att du ska gå till ungdomsmottagningen eller en gynekolog eller mödravårdscentralen för att få råd. Alla är inte lika, och det som passar en behöver inte passa en annan osv, och de är väldigt kunniga där och kan ge dig råd om vad som passar dig bäst.

Som många skriver så kan man reagera lite på p-piller (minipiller är iofs svagare och man reagerar inte lika starkt på dem). Varför inte använda kondom första gångerna och sedan när ni landat lite efter bröllopet skaffa någon annan form av preventivmedel?

• Uppsalabrud2010

Jag gick upp 12 kilo när jag började använda P-ring. Fick inga humörsvängningar eller annat.

• Werty
    Greeneyes skrev 2010-05-29 13:04:03 följande:
    P-dator funkar endast hyfsat om man är extremt regelbunden. Annars kan den bli missvisande, och då inte funka alls. Ganska osäkert preventivmedel med andra ord!TS: jag tycker också att du ska gå till ungdomsmottagningen eller en gynekolog eller mödravårdscentralen för att få råd. Alla är inte lika, och det som passar en behöver inte passa en annan osv, och de är väldigt kunniga där och kan ge dig råd om vad som passar dig bäst. Som många skriver så kan man reagera lite på p-piller (minipiller är iofs svagare och man reagerar inte lika starkt på dem). Varför inte använda kondom första gångerna och sedan när ni landat lite efter bröllopet skaffa någon annan form av preventivmedel?
    Håller med! Börja med kondom och ta det lite senare, inte kul att gå upp massor i vikt eller få finnar eller blir en riktig hagga precis innan bröllopet, man vet aldrig hur man reagerar på hormonerna. Ett hormonfritt alternativ som jag gillar hårt är kopparspiral men det kanske de inte vill sätta om du inte fött barn, det är lite olika. Men jag är verkligen supernöjd med min! Kan ju vara nåt att kolla upp iaf. Dock tycker jag att du ska vänta med det också till efter bröllopet. Det kan göra rätt ont ett tag efteråt innan den liksom vant in sig och man brukar blöda ett tag också (för min del ungefär en månad). 
  • Karolina A

Annars kan du väl börja med p-piller precis före bröllopet, för då hinner ju inte ev finnar dyka upp och förstöra på bröllopsdagen?

Det är faktiskt smidigt med p-piller och det behöver inte vara så att du får några biverkningar alls. Ring till en ungdomsmottagning eller en barnmorska på vårdcentralen, de brukar vara jättesnälla. Det är även de som skriver ut recept på p-piller.

Lycka till med bröllopsplaneringen!

• Nordiskbrud

Boka tid för preventilmedelsrådgivning hos en barnmorska eller ungdomsmottagningen. Då får du en ordentlig genomgång om olika biverkningar och hur de fungerar. Sen bestämmer du dig där eller funderar lite hemma på vad som passar dig bäst.

Alla har olika erfarenhet av preventivmedel och vad som passar dig är ju omöjligt att säga. Jag får tex ha p-piller för jag har migrän. Mini-pillar har bara en sort fungerat men den fungerar kanon! Personligen har jag aldrig fått finnar, humörsvängningr eller gått upp i vikt när jag börjat eller bytt preparat. Och enligt min barnmorska så går man inte upp i vikt av preparaten i sig utan av att man kan bli hungrigare så man äter helt enkelt mer (men det brukar vara övergående under omställningsfasen). Men som sagt boka tid så får du bättre hjälp

Grattis till stundande bröllop!

• knyttan

Nu är det ju så här att alla hormoner på ett eller annat sätt påverkar en inte bara fysiskt utan psykiskt. Om du aldrig har haft sex innan så tycker jag nog faktiskt att det vettigaste är att börja med kondom och sedan övergå till något slags hormonellt preventivmedel så småningom när du vet mer om hur du funkar sexuellt.

Det är inte så att du måste börja med p-pille jättelänge innan för att förhindra graviditet, om du börjar med tex. mini-piller (ex. Cerazette) på mensens första dag har du skydd direkt. Om du börjar någon annanstans i menscykeln så måste du använda kompletterande skydd (kondom) en vecka innan du kan räkna med att vara skyddad mot graviditet. Däremot kan det ta några månader innan kroppen vänjer sig vid hormondosen, och det är då man kan få de här biverkningarna som folk nämner, viktökning, finnar etc. Men det är HELT individuellt, vissa känner av p-pille jättemycket, andra märker ingenting. Jag hade nästan inga sådana problem (däremot när jag la av med p-piller, oj vad mycke finnar jag fick!!), det jag märkte var eg. bara att jag inte fick så mycket PMS - och det var ju bara positivt {#lang_emotions_smile}

Däremot är det så att p-piller kan påverka sexualiteten ganska mycket. För min del så blev det tillslut så att jag inte ville ha sex alls med min pojkvän, och det kan ni ju ana er till hur roligt det blev. Jag mådde piss för att jag aldrig ville, och han mådde dåligt för att han kände det som att han alltid "var på" om sex. Eftersom jag har haft ett sexliv utan p-piller så fattde jag ju att det nånstans var dem det var fel på, vi slutade med dem och började med kondom istället och nu har vi det jättefint. Men om du inte vet hurdant du funkar, hur du känner när du har lust etc. så tror jag att det kan bli lite komplicerat att direkt sätta sig på en hormondos som påverkar alltihop detta. Du kommer nämligen inte veta om det du känner är "du" eller "hormonerna".

Men som sagt, det är jätteolika hur folk funkar, det behöver inte bli så, men det KAN bli så... Mitt råd är att först lära känna dig själv utan hormoner, och sen hitta ett preventivmedel som passar dig, när du vet hur det "ska" funka.

• Matildes

Jäklar, lyssna på knyttan! Smarta ord!

• Serafine

Till er som frågade om p-dator: jag köpte min på nätet (bara att googla på Pearly så kommer återförsäljare upp) och den kostade ca 2000 kr om jag inte minns fel. Det är i princip en engångskostnad eftersom man inte behöver köpa några andra tillbehör förutom batteribyte vartannat år. Om man har lite oregelbunden mens blir inte metoden osäker för det, eftersom datorn då lägger in fler röda (=fertila) dagar som marginal. P-dator har en säkerhet på 94%, vilket kan jämföras med minipiller på 94-98%. Egentligen är det bara 3-4 dagar per menscykel som man kan bli gravid och därför tycker jag att det känns skönt att slippa ta läkemedel hela månaden.

• ung1brud

Fick mycket ut av det som du skrev knyttan! SKa prata med min blivande om det :) Sen  blir det säkert ett besök hos u-mottagning eller så. Är faktiskt ändå intresserad i p-dator och ska försöka kolla upp det lite närmare! Känner mig mycket visare nu måste jag säga! :D

Svar på tråden Preventivmedel :S "Hej-kom-och-hjälp-mig"-situation...