• Mademoiselle T

Är jag löjlig? känner mig inte välkommen

Jag och min sambo fick en inbjudan till bröllop idag. Det är från början vänner till honom, men jag har träffat de många gånger de tre senaste åren. Nu till frågan, mitt förnamn var felstavat och jag stod med sambons efternamn. Ungefär som Hanna Johansson istället för Anna Stenberg och det kändes inte så trevligt.

Inser att jag är löjlig, men det hade varit så lätt att kolla vad jag heter.  Vi har skickat mail till varandra flera gånger, alternativt hade killen ifråga kunnat kolla med min sambo eller någon annan av deras gemensamma vänner.

När vi skickade inbjudan för ett par månader sedan var jag väldigt noga med vad folk hette. Likadant var jag noga när vi skrev gästpresentationer (att alla skulle innehålla minst ett positivt ord) så att alla skulle känna sig välkomna.

Vad tycker ni? är det viktigt att kolla vad folk heter?

• Svar på tråden Är jag löjlig? känner mig inte välkommen
  • Sebastiána

...en felstavad inbjudan är inte någon bra orsak till att tacka nej till en bröllopsinbjudan.

• Mademoiselle T

Aleta skrev 2010-05-31 21:42:35 följande:
    De kanske hade någon som hjälpte den att skriva och det kanske blev några namn ihopblandade. Vem vet orsaken. Frågan är om det är så himla viktigt. Slarvigt, ja, men viktigt? Nej tycker jag.  Du skulle lika gärna kunna tolka det som att de är så bekväma med dig och känner att de känner dig så väl att de inte tänkte på att de måste dubbelkolla. Man kan alltså lika gärna, om man vill, tolka det positivt. Tycker du om dem?Vill du gå på bröllopet? Blås inte upp ett skrivfel till något det inte är.

Det var inte handskrivet, utan printat på etiketter. Jag tror att det helt enkelt inte brytt sig så mycket, man är ju olika som människor. De är allmänt slarviga, osar inte till fester etc.

Och nej, det är inte viktigt. Men när jag fick inbjudan kändes det inte så roligt som det brukar när man får en inbjudan. Jag kände mig som ett bihang till min sambo, typ "hon Anna, Hanna, Sanna eller vad tusan är det hon heter".

Tyckte det var intressant att höra vad andra tycker, men jag går ju inte omkring och är sur över detta. Och självklart kommer jag gå på bröllopet och tycka att det är lika fantastiskt fint som jag tycker att alla bröllop är.

• KatjaB

Klart att man bör ha koll på att det blir rätt namn, fast om jag ska vara helt ärlig så skickade vi ett par inbjudningar med bara hans efternamn och bådas förnamn för att vi hade lite bråttom att få iväg alla sen och inte fick tag på rätt folk för att få reda på efternamnen där och då. Tänkte att det är väl inte hela världen, och har iallafall inte hört något om det.
    När vi väl träffat ett av paren så sa vi som det var, vi vet att ni inte är gifta, men ... med glimten i ögat.

Så visst kan det vara retligt, men jag tror nog inte att brudparet menade något illa

• Jessika81

Jag tycker också att det är väldigt slarvigt. Ofta anstränger sig folk mycket med inbjudningarna så varför inte fullfölja och googla allas namn och adresser också då så det blir rätt? Många människor finns ju på hitta.se och de flesta finns på birthday.se. Folk som gifter sig är i allmänhet så unga att de lärt sig googla i skolan.

Visst är det inte hela världen och du är säkert hjärtligt välkommen och de har nog bara haft bråttom. Självklart är det ingen anledning att tacka nej. Men jag förstår din känsla!

• Aleta
    Mademoiselle T skrev 2010-05-31 21:58:03 följande:
      Det var inte handskrivet, utan printat på etiketter. Jag tror att det helt enkelt inte brytt sig så mycket, man är ju olika som människor. De är allmänt slarviga, osar inte till fester etc. Och nej, det är inte viktigt. Men när jag fick inbjudan kändes det inte så roligt som det brukar när man får en inbjudan. Jag kände mig som ett bihang till min sambo, typ "hon Anna, Hanna, Sanna eller vad tusan är det hon heter". Tyckte det var intressant att höra vad andra tycker, men jag går ju inte omkring och är sur över detta. Och självklart kommer jag gå på bröllopet och tycka att det är lika fantastiskt fint som jag tycker att alla bröllop är.
    Lata och slarviga låter det som. Jag förstår att det känns trist att de inte bryr sig mer, men jag gissar att de behandlar alla lika. Vem vet vad de har döpt de andra gästerna till?
  • Iryelle

Jättetråkigt. Jag har fått mitt efternamn felskrivet en gång, vet inte om vi fick en formell inbjudan men överallt annars så la de till "ström" istället för "berg" på slutet. Då blev jag lite sårad men jag antar att sånt här tyvärr händer. Väldigt dåligt att båda namnen var fel, de verkar lite slarviga av sig.

• Muulin

Jag förstår inte hur de kunde skriva Hanna istället för Anna...  men men, säg till dom innan bröllopet så att det inte står fel på placeringskorten!!! 

• BrideBecks

Det är ju ingen anledning till att inte komma på bröllopet för att namnet är felstavat.

Sen tycker jag att man borde kolla upp namnen innan man skickar inbjudan helt klart - lite lathet i min mening men alla är olika.

Annars tycker jag inte du ska lägga mer energi på detta mer än att påtala ditt korrekta namn när ni osa så kanske de skäms lite.

• Maxiander

Vi kommer på kuvertens adresser enbart kunna skriva ett efternamn, de efternamn, då vi skriver ut dem och det blev för komplicerat att göra på något annat sätt. Blirliknande:
    Andreas & Ann Svensson
    Villavägen1
    12345 Stockholm

I själva inbjudan skriver vi enbart förnamn (rättstavade förhoppningsvis). Det är verkligen inte för att vi inte vill bjuda någon utan av praktiska orsaker så som funktioner för att skriva ut med olika namn och storleken på kuverten osv. Vissa har så oroligt långa namn!

Det kan ju vara något sånt kanske?
    Slarvigt håller jag med om men jag tror inte du ska ta det personligt! Du står ju med och det visar ju att de vill bjuda dig!

www.maxiander.se/

• OomphGirl

Visst det är slarvigt men jag skulel inte ta det personligt.

Spec om de skickat en handskriven lista till de som trycker.. Vissa tryckare är helt hopplösa och trycker slarvigt, vi har haft det ofta när vi tryckt tex medlemskort för jobbet eller tröjor för klubbar, fattar itne hur mycket fel det kan bli!

Jag tycker bara du ska OSA:a och ioch korrigera ditt namn

• Heloise

Jag ska ärligt erkänna att jag stavade fel på marsalkens sambo som jag känner och tycker otorligt mkt om, just då fick jag för mig att hennes namn slutade på *blom men det var *mark, när marsalken sa det så ringde jag upp och bad om ursäkt, skämdes som en hund, problemet var att ajg mkt väl vet vad hon heter, det bara slog slint när jag skrev ut namnet på kuvertet.

• Heloise
    Heloise skrev 2010-06-01 14:35:03 följande:
    Jag ska ärligt erkänna att jag stavade fel på marsalkens sambo som jag känner och tycker otorligt mkt om, just då fick jag för mig att hennes namn slutade på *blom men det var *mark, när marsalken sa det så ringde jag upp och bad om ursäkt, skämdes som en hund, problemet var att ajg mkt väl vet vad hon heter, det bara slog slint när jag skrev ut namnet på kuvertet.
    Vad jag menar är att visst det är slarvigt men knappast mer än så, man har ju faktiskt lite att tänka på när man ska gifta sig och vissa saker blir fel, jag glömde ex min egen syster i bordsplaceringen... Inte betyder det att ajg inte älskar henne eller ville att hon skulle komma, nu hann vi iofs korrigera det men det var inte jag som upptäckte det utan min man.
  • Påfågeln

Visst kan tryckfelsnisse hoppa till ibland när man skriver! Men det är sådant som händer!

Maxiander: Jag tror nog att det är bäst att skriva både för och efternamn på båda parter om de inte ingått äktenskap. Helt enkelt för att de kanske har valt att leva som sambos och vill ha sitt egna namn. Lösningen kan vara att Ni skriver namnen på två rader istället! Det blir också snyggt kan jag lova.

Sen finns det ett jättebra tips om ni har lite tid att kolla upp namnet på en men ni har adressen. Kolla på en sökmotor där de har personnamn (väljer att inte skriva någon då jag tror nog att de flesta har sin egna favorit!) sök på adressen och vips så har ni namnet!!

• Andreas flicka

Vi har råkat stava fel på ett namn eftersom min BM:s mamma stavade det fel när hon gav oss uppgifter om vilka hon tyckte att vi borde bjuda.

Namnet är skrivet med bindestreck fastän det ska vara utan och personens efternamn är utan h, Typ som Dal istället för Dahl. Det kändes tråkigt sedan vi fick reda på det men vad göra... :-S

• Toffi

Precis sådöär gjorde jag när jag skicka ut våra inbjudningar. För oss är det så att ibland känner man bara en av personerna i paret. Vi vill bjuda denne och självklart också dess respektive men vi visste helt enkelt inte efternamen på vissa. Då har jag också löst det som de som bjudit dig gjorde.

Tycker verkligen inte att du inte ska känna sig välkommen. Det klart du är. Vi har i alla falla bara bjudit personer vi vill ha på vårt bröllop även om vi inte kan allas efternamn.

• OomphGirl

Haha kom precis att tänka på den underbara scenen i Mitt sotra feta grekiska bröllop där de av misstag skriver Brudgummens mors namn som Harry istället för Harriet..

Och jag tror att om jag skulle skicka ut inbjudningar så skulle det bli en hel del fel, folk stavar mitt rätt vanliga svenska namn fel hela tiden och har en finsk väninna jag känt i flera år, visade sig att i 1,5 år stavade jag hennes väldigt enkla förnamn namn fel. Tydligen blir det ett killnamn när det blir fel dessutom lol.

• KatjaB

OomphGirl skrev 2010-06-01 17:28:16 följande:
    Haha kom precis att tänka på den underbara scenen i Mitt sotra feta grekiska bröllop där de av misstag skriver Brudgummens mors namn som Harry istället för Harriet..

hahaha

• majsan801

Vi stavade fel på iaf ett förnamn då vi faktiskt inte visste hur hon stavade. Eller snarare m2b var säker på att hon stavade så. Sen skriver vi bekanta med bara ett efternamn alltid. Så har vi fått inbjudan alltid. Vi har snarare blivit glada när det bara står ett efternamn som om man vore gifta.

• OomphGirl

Företen.. när detta bröllopet sker komemr ni vara gifta DÅ med tanke på att ni redan skicakt ut era egna inbjudningar.. Då är det väl ok inte enligt ettikettsboken men ganska logiskt att redan nu skicka i vad som kan förutsättas skulle bli ditt nya efternamn?

• Mademoiselle T

OomphGirl skrev 2010-06-01 22:24:33 följande:
    Företen.. när detta bröllopet sker komemr ni vara gifta DÅ med tanke på att ni redan skicakt ut era egna inbjudningar.. Då är det väl ok inte enligt ettikettsboken men ganska logiskt att redan nu skicka i vad som kan förutsättas skulle bli ditt nya efternamn?

Måste först säga till all er som svarat att de irriterade känslorna är borta. De försvann ganska snabbt. Tycker fortfarande att det är slarvigt. De känns som de har lagt tid på inbjudan, men liksom inte lagt ner kärlek i den. Var ett par stavfel och lite knasigt monterad (inte svårt att sätta ihop, bara limmat) 

Har därför väldigt svårt att tro att det har att göra med att de tror att jag skulle ta makens namn. Han heter dessutom ett son-namn och jag har ett lite ovanligare namn, så han byter till mitt. Vi har fått inbjudningar förut där jag stått med makens namn och då har jag inte alls reagerat på samma sätt. Det var nog att både för och efternamn var fel, kände liksom inte igen mig i namnet. Men som sagt, det är glömt nu.

Svar på tråden Är jag löjlig? känner mig inte välkommen