• Fröken Skruttis

Min "bästis" är inte intresserad av vårat bröllop.

Har känt denna tjejen i 5 år och det är hon och jag som umgås mest,typ "bästisar". Hon var jätteglad när vi förlovade oss för ca 1 år sen och har sen inte frågat en enda fråga. Hon är inte det minsta intresserad. Hade det varit hon som skulle gifta sig så hade jag velat veta allt! Kollat in klänningar osv. Nu menar jag inte att hon ska bli helt galen och bara ägna sig åt mig..men hon har som sagt inte frågat en enda fråga. Hon nämner det inte överhuvudtaget. Varför?

Hon själv är singel (39 år) Har inte haft ett förhållande på flera år. och är trött på ensamheten. Kan det vara där skon klämmer? Att hon tycker att det är jobbigt för att jag har hittat någon att spendera livet med? Tycker att det är tråkigt iaf och jag känner att jag saknar någon att bolla ideeér med osv.

• Svar på tråden Min "bästis" är inte intresserad av vårat bröllop.
  • 100904

Har du försökt engagera henne något i bröllopet? Kan ju annars vara så enkelt att hon inte vill lägga sig i för mycket. Hoppas det löser sig! :)

• Fröken Skruttis

Har frågat henne vid flera tillfällen om vad hon tycker och hon svarar men inget mer. Inga följdfrågor direkt.

• pyrro

Det kan vara svårt att engagera sig i nån annans lycka om man själv inte är helt lycklig med sin situation. Har varit på bägga sidor om det i olika situationer. När jag levde ensam under många år och var ganska olycklig och längtade efter man och barn så var det väldigt jobbigt när min syster och kompis fick barn. Om jag engagerade mig i dom så var jag liksom tvungen att erkänna för mig själv hur mkt jag önskade det själv. Det blev en självbevarelse att hålla det på lite avstånd (kan jag se nu i efterhand).
    När jag själv träffade min BM så förlorade jag min bästa kompis för att hon inte  kunde hantera att jag äntligen var lycklig och hennes förhållande var på nergång....det blev liksom ett skifte mellan oss som hon inte kunde hantera och låtsades mer eller mindre inte om vare sig killen jag träffat eller att jag blev med barn. BLev lite löjligt när jag stog med magen i vädret och hon totalignorerade den Så jag bröt med henne.
    Nu menar jag såklart inte att du ska bryta med din vän, försök se det från hennes sida att det kanske inte är så lätt att bli påmind om att man är ensam och försök aktivt involvera henne, hon kanske behöver en puff att känna sig  önskad.

• Trasan99

Min bästa vän berättade att hon tyckte att det var jättejobbigt när jag pratade bröllop och hon var singel och hatade det. Jag tror att det är det det handlar om. Prata! För oss blev det många tårar vid tangentbordet när vi kom fram till vad problemet var. Jag är så glad att vi pratade ut, för allt var utrett när det var dags för vårt bröllop.

• Aleta

Hon kanske tycker att det är jättetråkigt med bröllop. Hon behöver inte tycka mindre om dig för det. När man själv ska gifta sig så blir det så väldigt stort att man lätt tror att alla andra tycker att det är lika intressant.

Jämför med bebisar. Det är uuuurtråkigt att höra på föräldrar när de berättar om sina bebisar. Gääääsp. Det betyder inte att jag inte gillar barn eller mina vänner.
    (Det var ännu tråkigare innan man hade barn själv.)

• Sebastiána

Hon kanske är rädd att förlora dig som vän. Många blir helt upptagna av sin parrelation och glömmer bort singelvännerna.

• anne på grönkulla

Fråga henne själv varför.

Men kanske känner hon att det finns saker i hennes liv som du inte ser och engagerar dig i, som hon är ledsen för, som hon tycker ditt bröllop skymmer, också. Är du där för henne?

• CeKe

Mmm, jag kan ju bara prata för mig själv... men jag fattade inte alls det här stora med bröllop, klänningar, ringar, uppsättningar, duktning, detaljer etc innan vi själva började planera.. så jag förstår henne faktiskt! Jag menar, tidigare hade jag nog tänkt att "kul för dem" men inte så mycket mer. Och då jag inte var insatt i alla detaljer runt om, hade jag nog inte heller frågat så mycket...

Min svägerska gifte sig förra sommaren och jag hade ingen koll alls, frågade nog inget alls och hon berättade inget självmant om detaljer etc. I och med att hon inte berättade, trodde jag att hon/de ville hålla planeringen för sig själva. Hade det varit idag, hade det varit en helt annan sak!

• Miss Laari

Åh, jag måste hålla med föregående talare, min tärna & bästa vän sedan 10 år tillbaka verkade oxå enligt mig helt ointresserad.

Nu har jag förstått hur mycket fint hon faktist sagt om mig och vårt bröllop bakom ridåerna! :) Klart hon bryr sig! Man överanalyserar så lätt alla runtomkring.

Det är inte deras bröllop och de kommer aldrig bli så angagerade som oss som står som brudar, och som några nämner  -jag  förstår dem! Bröllop är fantastiskt, once in a lifetime för den som gifter sig såklart, kan vara jobbigt för närståenda att hänga med ibland. Prata med henne, ge lite tid så löser det sig säkert!

Hoppas du får en toppendag!

• BMTS

Det är klart att du vill att din bästa vän ska bry sig, men ärligt talat kan vi brudar inte förvänta oss att världen ska stanna upp bara för att vi gifter oss eller att alla människor ska tycka att våra val av blommor och klänningar och dukningar och festprogram är så vansinnigt spännande.... Jag är själv inte särskilt intresserad så jag kan gott och väl förstå att andra inte tycker att mitt bröllop är jordens mittpunkt. Om din väninna tycker det är jobbigt att själv vara singel när du ska gifta dig, ja, det kan ju också vara så. Oavsett anledning så är en vän inte en dålig vän bara för att ditt bröllop inte är livsviktigt för henne!

• Fröken Skruttis

Tycker ändå att det är konstigt. Jag pratar inte alls om bröllopet med henne just nu för hon intresserar sig inte alls. Och har inte direkt pratat ihjäl henne om det heller. Jag har ALLTID funnits där för henne igenom jobbiga relationer,dumpningar osv. Det kan hon absolut inte klaga på. Men för en gångs skull så skulle jag vilja att hon fanns där för mig också. Klart att hon finns där ändå..men ni hajar. Så fort hon träffar en kille..i många fall bara "ser" en kille på jobbet ett par ggr så är hon DÖkär eller att han är den ultimata killen...då pratar vi om han VARJE gång vi träffas och jag har inget emot det,absolut inte! Vi vänder och vrider på allt om hus hon ska ta kontakt osv..men hon kan inte ens fråga mig om jag tex ska ha en vit klänning...Förstår att bröllopet inte är livsviktigt för henne..det är det inte för mig heller och jag är ingen tjej som tjötar ihjäl folk om det heller. Men känner mig "ensam"..

• brudeniskrudenijuli
    Fröken Skruttis skrev 2010-06-03 15:13:32 följande:
     Tycker ändå att det är konstigt. Jag pratar inte alls om bröllopet med henne just nu för hon intresserar sig inte alls. Och har inte direkt pratat ihjäl henne om det heller. Jag har ALLTID funnits där för henne igenom jobbiga relationer,dumpningar osv. Det kan hon absolut inte klaga på. Men för en gångs skull så skulle jag vilja att hon fanns där för mig också. Klart att hon finns där ändå..men ni hajar. Så fort hon träffar en kille..i många fall bara "ser" en kille på jobbet ett par ggr så är hon DÖkär eller att han är den ultimata killen...då pratar vi om han VARJE gång vi träffas och jag har inget emot det,absolut inte! Vi vänder och vrider på allt om hus hon ska ta kontakt osv..men hon kan inte ens fråga mig om jag tex ska ha en vit klänning...Förstår att bröllopet inte är livsviktigt för henne..det är det inte för mig heller och jag är ingen tjej som tjötar ihjäl folk om det heller. Men känner mig "ensam"..
    Jag förstår vad du menar. Jag har också varit i båda situationerna. Man får nog bara acceptera ointresset och prata med andra som är lika intresserade av bröllopet som en själv, och det kan nästan bara vara andra blivande brudar. Som här! Med mig får man tjöta hur mycket som helst om bröllop! :)
  • Fröken Skruttis

brudeniskrudenijuli skrev 2010-06-03 15:25:55 följande:
    Jag förstår vad du menar. Jag har också varit i båda situationerna. Man får nog bara acceptera ointresset och prata med andra som är lika intresserade av bröllopet som en själv, och det kan nästan bara vara andra blivande brudar. Som här! Med mig får man tjöta hur mycket som helst om bröllop! :)

Låter bra det! Ska vi tjöta ihjäl varandra?..;)

• brudeniskrudenijuli

Tjöta på bara! :) Jag håller på att tjöta ihjäl min blivande man här, kan inte bestämma mig vilken ring jag vill ha och han fattar inte vad som är problemet. Det är ju bara en ring liksom... INTE!

• shakynose

Om jag förstått rätt så är ditt bröllop om mer än ett år, och även om man själv glatt och ivrigt börjar planera så tidigt så kanske det inte känns riktigt lika angeläget för ens vänner o familj? Allvarligt talat så har jag rullat med ögonen åt många vänner många gånger när de ringt om bordsplacering o blommor ett och ett halvt år innan själva bröllopet. Är det detta man ska begränsa samtalen till i ett år framöver liksom...

Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, och du säger själv att du inte gärna tjatar på folk. I det här fallet kanske det är vad du borde göra? Ring henne o förklara att du gärna vill ha henne som bollplank i din bröllopsplanering, om hon inte är intresserad så får hon då en chans att säga nej o förklara varför (brist på intresse för bröllop behöver inte alls betyda att man är en dålig vän!) eller så inser hon att du faktiskt behöver och vill ha hennes stöd i detta och blir glad för det. Själv har jag varit bollplank åt många bekanta vars vänner inte riktigt fattat hur kul det är med bröllopsplanering. Inget konstigt med det! Alla kan ju inte ha lika stort intresse av vita kläningar och plockmat som jag! Det är ju därför det är så bra att detta forum finns så att vi som totalt snöat in på bröllop kan prata av oss utan att tråka ihjäl våra närmaste.

• lillabjörn

Mina bästisar måste inte vara engagerade, det finns andra som är intresserade och jag tänker att festen blir såååå mkt roligare om alltfler moment blir överraskningar!

Jag tycker inte du ska ta illa upp. Däremot tycker jag du bör ta hänsyn till din singelbästis känslor och eventuella sorg över att vara ensam.

/M

Svar på tråden Min "bästis" är inte intresserad av vårat bröllop.