• Sarric

Så ledsen och besviken

Min älskling och jag har efter många års dividerande fram och tebax äntligen kommit överens! Alla bitar föll på plats när vi kom på att vi skulle ha ett vinterbröllop!

Glada i hågen berättade vi för våra föräldrar, mamma blev orolig för tiden så det var väl inte den väntade reaktionen men svärmor tog priset!

"Då kan inte jag", deklarerade hon och påminde oss om skidstugan de hyrt den veckan. Vi visste ju om det, men hade helt glömt detta. Nu förväntar hon sig att vi ska byta datum så hon kan åka dit och vi ska åxå komma och vara där tror hon. Till saken hör att svärföräldrarna inte ens åker skidor...

Är det fel av oss att tycka att de kanske kan boka om stugan, eller borde vi vänta till nästa år? Vi vill inte byta datum så alternativet är samma datum nästa år...

• Svar på tråden Så ledsen och besviken
  • sun moon

Vi fick byta vårt första datum för att det skulle passa en i närmaste familjen. Vi anpassade vårt datum för att de som vi verkligen vill ha med på vår vigsel ska kunna komma. 

• Joseful

Varför ska ni byta datum för en av de viktigaste dagarna i ert liv för någon annans skull?

Jag skulle endast byta datum för bröllopet för våran egen skull inte för någon annan, vems den än var.

Att din svärmor verkar tycka att hennes skidsemester är viktigare en erat bröllop säger ju en hel del... :(

Hoppas det löser sig för er!

Lycka till!

• Sörön10

Oj.. vilken jobbig reaktion att få! =( 

Har ni möjlighet att byta datum eller är allt uppbokat? 

• Sebastiána

Det var ju inte så att de bokade stugan EFTER att ni berättade att ni skulle gifta er. De hade redan bokat den och ni visste om det. Alla kan inte dansa efter brudparets pipa.

• Mia 77

Här håller jag faktiskt med din svärmor lite grann. Om ni nu visste om att de bokat stuga den veckan och ni verkligen vill ha dom på bröllopet så skulle jag ändrat datum

• Skuggan

Oj vilken jobigt sitaution.

Det viktigaste här tror jag är att försöka lägga undan alla principer och all prestige.

Prata med svärmodern om datumet och bröllopet, om det är viktigt för er av en speciell anledning så kanske ni kan förklara det. Berätta hur det kom sig att ni glömde stugan, hur allt föll på plats och hur viktigt bröllopet är för er. Kanske kan de boka om stugan? Kan ni se över möjligheten att boka om, om det inte går, försök förklara läget för henne. Förklara också att ni gärna vill att de ska komma, de är ju trots att brudgummens föräldrar!

I nära relationer tjänar ingen på att det går prestige i frågor det slutar bara med sårade känslor. Däremot så finns det inget som säger att just ni ska boka om men inte heller att just de ska boka om. Försök hitta den bästa lösningen och om det inte går så får ni värdera hur viktigt det är för er att svärföräldrarna kommer.

• anne på grönkulla

Håller helt med skuggan här, särskilt om de haft den bokad tidigare. Förklara varför datumet är viktigt för er och att ert alternativ är ett år senare, kan de tänka sig att boka om för er skull? Om inte, kan ni tänka er att gifta er utan dem?

• Sarric

Lite olika åsikter där då (=

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker, det var väl kanske mest inställningen som var tråkigast... Men visst, vi visste ju att de hade en stuga men det var rätt länge sen de bokade den så det var inget som fanns i våra tankar när vi kom fram till ett datum som passade oss båda så bra (=

Jag känner att vi kan avboka, för att slippa bråka med svärmor. Sambon tycker inte det... *suck* Trodde ju folk skulle bli glada av det här...

• Sarric

Svärmor är inte den lättaste att prata med, om man säger så... Allt tas som kritik mot henne som person, och hon kan få ett utbrott om nån inte gör som hon tänkt.

Självklart vill vi att svärisarna ska vara med, så det blir nog för oss att boka om... Ville nog bara höra om jag var "konstig" som blev besviken på reaktionerna och bemötandet...

• knyttan

Man kan ju inte förvänta sig att alla människors liv ska stanna av helt bara för att man själv håller på att planera ett bröllop. Ett bröllop är en viktig tilldragelse i erat liv men det är kanske inte det absolut viktigaste i alla andras. Ni var informerade om att de skulle åka iväg på semester den veckan redan så jag kan nog tycka att svärmor har "rätt" att bli besviken.... Varför ska ni kräva av henne att hon ska ställa in en semester som hon kanske har sett fram emot länge? Om hon åker skidor eller inte har väl inte så mycket betydelse, det finns massor av människor som tycker om att vara i fjällen ändå, jag tillhör en av dem...

Jag tror att antingen så får man planera långt i förväg och förvarna alla väldigt tydligt om att "det och det datumet ska vi gifta oss" eller så får man helt enkelt acceptera att det finns andra planer i andra människors liv... ett vinterbröllop är ju inte så himla långt bort i tiden om ni ska ha det i år, så då kan jag faktiskt förstå att folk kan vara uppbokade redan och ni kommer bara att göra er ovänner med alla i er omgivning om ni ska hålla på att kräva av folk att de ska kasta om sina planer för att ni vill gifta er med "kort varsel".

Om ni vill byta dtaum "för en av de viktigaste dagarna i erat liv" beror väl på om ni tycker dte är viktigt att svärföräldrarna kan komma eller inte. Antingen så är det viktigt att de kan komma och då byter ni. Eller så är datumet viktigast och då gifter ni er den dagen och så får ni räkna med att svärföräldrarna kommer att bli både ledsna och besvikna, antingen för att de inte kan komma, eller för att ni tvingade dem att avstå från en semester de ville åka på och som de hade informerat om iförväg. Det sistnämnda är enligt mig inte så snyggt gjort, Men det är ju som sagt upp till er.

• anne på grönkulla

Näe det är klart det känns trist när det blir fel och man får sura miner, men man får ju också fundera på vad som är vettigt för att lösa läget på bästa sätt för alla inblandade.

• sun moon

Jag blev också ledsen att vi behövde byta datum för vi ville egentligen gifta oss på vårt förlovningsdatum. Exakt ett år efter vi förlovade oss. Men nu blir bröllopet ca 1 månad tidigare och då kan vädret vara bättre också. Det viktigaste är att man blir gift  

• Sarric

knyttan--> Vi förväntar oss verkligen inte att folks liv ska stanna av helt, det var inte riktigt det mitt inlägg gick ut på. Självklart vill vi att svärföräldrarna ska komma på vårt bröllop. Ja, hon har sett fram emot sin semester det vet jag och det var ju absolut inte vår mening att trampa henne på tårna. Vi har vetat om stugan sen typ januari och det var jättedumt av oss att inte komma ihåg det. Men jag känner mig ju besviken ändå, det var ju inte på jävulskap vi planerade in bröllopet då...

• lydice

Har inte läst igenom alla kommentarer men, nog skulle jag tycka att de fick byta sin vecka i stugan till en annan vecka!

• Moirie

Så här långt innan borde det vara ungefär lika svårt eller lätt för er som för svärisarna att boka om.

Även om man ställt in sig på ett visst datum så kommer vilket datum som helst bli speciellt för att det är er bröllopsdag. 

Vi hade en massa släkttjafs om vårt datum eftersom svärfar tyckte att vi skulle byta datum så att en av makens kusiner skulle kunna komma. Kusinen skulle jobba... Vi tog det inte personligt att hon prioriterade det så men jag blev ganska ilsk på svärfar som tyckte att det var viktigare att datumet passade kusinen än att vi skulle få gifta oss på vår årsdag. Om det hade varit någon vi stod närmare som inte hade kunnat komma så hade vi nog bytt datum, tror jag men det hade blivit krångligt eftersom vi bokat kyrka och lokal redan.

Man kan inte hitta ett datum som passar alla gäster. Det viktigaste är väl att det passar brudparet och de närmaste. Synd om det ska bli en stor grej av detta. Hoppas ni hittar en lösning.

• Påfågeln

Klart att man blir ledsen över ett sådant bemötande... Men tror ni att ni kan vara flexibla?
    När vi bestämde datum så gick vi nästan enbart på att folk skulle vara lediga och kunna komma... inget annat än det. Vi ändrade också datumet två gånger så att det skulle passa och ingen av våra föräldrar skulle vara borta.

För oss var det viktigare vilka som var där än ett specifikt datum. Det är ju människorna runt omkring som gör bröllopet!

Hoppas att det löser sig för er!

• pyrro

Jag skulle inte byta datum utan vidare, vi gifter oss exakt på dagen då vi sågs första gången och våra liv förändrades för alltid....för mig väger symboliken tungt. Om mina föräldrar/svärisar inte kunde offra en vecka i fjällen för det skulle jag bli väldigt besviken. Visst deras liv stannar inte för att vi ska gifta oss, men vi gifter oss EN gång.....fjällen finns kvar nästa vecka eller nästa år!

• Andreas flicka

Men, gifter ni er på en lördag som de flesta gör?

Stugbytardagen infaller ju oftast på en söndag. Så beroende på hur det faller sig kanske hon skulle kunna förkorta sin semester lite?

Eller gifter ni er mitt i veckan?

• Dejli

Dom har bokat stuga och förmodligen förbundit sig att betala en hel del pengar för stugan. Ni visste om det i förväg, och bokade ändå. Ni har förmodligen inte hunnit lägga ut några pengar på detta ännu.

Jag kan ju tycka att om det är några personer man verkligen vill ha med (som ens föräldrar) kanske man kan diskutera datumet med dem innan man spikar. Jag har t ex noll koll på när mina föräldrar bokar utlandsresor till höger och vänster, och jag skulle definitivt prata med dem innan jag bokade något.

De kanske är snälla och försöker boka om stugan, för jag antar att de gärna vill komma på bröllopet. Samtidigt skulle jag definitivt blivit sur om jag varit de.

Får man fråga varför just detta datum är så speciellt för er så att ni måste vänta till nästa år annars? Om det är något extremt särskilt med detta datum kanske det gör det lättare för svärföräldrarna att förstå er. Om det bara är för att ni har bestämt er för detta datum, bara för att... då kanske ni får tänka om om ni vill ha dem där.

Svar på tråden Så ledsen och besviken