• gunge

Vad tror ni om denna Buffè menyn ??

Satt och förökte planera ihop vad vi ska ha på buffèn på vår bröllopsfest. Har vi missat nått ?? Behöver lite nya ögon =) Vi gifter oss i Oktober så de är lite höst tema på festen..

Tar tacksamt imot tips !!

* Spenat & ädelost sallad med valnötter

* Cous Cous sallad med oliver

* Svart pasta sallad med salami & Bloody Mary dressing

* Krusbärs kyckling ( klubbor )

* Baconfylld kycklingfileè i skivor

* Tomat & chutneydresasd fläskfileè

* Porterskek

* Klyftpotatis

* Potatis sallad

* Coleslaw

* Färskost bollar

* Tunnbrödsrullar med feta/tomatkräm

* Prästostpaj

* Basilika / vitlöksås

* Jalapenjo sås

Bröd

Ost & Kex

Och tårta som efterrätt =)

Va tror ni.. Synpunkter tack :D:D

• Svar på tråden Vad tror ni om denna Buffè menyn ??
  • bobods

Det låter jättegott, väldigt många rätter! Ni har nog dubbelt så många rätter som vi, fniss Har ni några vegetarianer? Huvudrätterna att välja på för dom är som jag förstår det couscoussalladen och ostpajen, om det är flera kanske det är värt att satsa på någon mer vegetarisk rätt. Vi har valt en "huuvdrätt" (alltså borträknat småplock och sallader) med fisk, en med kyckling, en med rött kött och en vegetarisk. Då känner vi att det verkligen finns något för alla - som ju är själva tanken med buffé. Men sen har vi några vegetarianer också, så det beror helt på hur gästerna äter Någon laktosintol? Gluten? Allergier i övrigt? 

• gunge

Vi har inga vegetarianer på festen.. Våra familjer & vänner gillar KÖTT, ha ha..

Vi har skikat ut en liten efterlysning efter allergier till gärsterna och anpassar efter de.. gör laktosfria alternativ och lite så..

Fisken hoppade vi medvetet eftersom vi kände att den inte passade in riktigt i resten av menyn.. tror igen av de bjudna blir ledsen över de.. ( förutom jag, :P )

Men har du tips på nån fiskrätt, som gärna kan serveras kall ( har begränsat med värme möjligheter ) som inte är allt fr dyrt och inte för avnacerat att göra mhycket av så mottages det tacksamt =)

• OomphGirl

Jag hade lagt till någon mer grönsak, för det känns som det bara är spenat eller potatis fårn den delen av kostcirkeln ;)

Marinerade rostade paprikabitar är en personlig favorit (du kan få recept om det är intressant), eller bara lite coctailtomater i en skål, kanske med fetaost eller mozzarella?  

• gunge

Vi kommer ha lite små skålar med typ majs, oliver, tomatsallad, och annat "smått" som finns i oktober.. Paprikorna låter himla smaskiga =) Tar gärna ett recept..

Sen kommer de vara typ " vanlig" sallad i couscous och pasta salladen..

• Nordiskbrud

Det låter bra men jag saknar något som håller samman rätterna, det är många smaker och alla kanske inte passar ihop så bra. Men rätterna låter bra i sig så det blir nog jättegott . Ger ändå mina spontana förslag till vad som kan göra buffén ännu bättre i mina ögon

Kycklingklubborna skulle jag tagit bort, det blir väldigt söligt och är inte något man vill äta på bröllop i fina kläder. Känns som stor risk att ni får massor över, särskilt som ni har mycket kött. (Även krusbären har jag lite svårt att få ihop med de andra smakerna.) Och eftersom ni redan har en kycklingrätt med filé så kan klubborna tas bort.

Svart pasta sallad är jag lite skeptiskt till. Kommer det att se snyggt och aptitligt ut? Jag har sett bilder på rätten men risken är att såsen kommer rinna av pastan och lägga sig i botten tills servering och det bara blir en svart pasta, som ser skum ut.

Porterstek är gott men känns lite malplace i den övriga menyn som har mer av andra influenser än typiskt svenska. Kan ni inte göra en "vanlig" men välkryddad rostbiff istället. Strö över mycket färska örter och svartpeppar så passar nötkötet in bättre.

• gunge
    Nordiskbrud skrev 2010-06-21 10:21:10 följande:
    Det låter bra men jag saknar något som håller samman rätterna, det är många smaker och alla kanske inte passar ihop så bra. Men rätterna låter bra i sig så det blir nog jättegott . Ger ändå mina spontana förslag till vad som kan göra buffén ännu bättre i mina ögon Kycklingklubborna skulle jag tagit bort, det blir väldigt söligt och är inte något man vill äta på bröllop i fina kläder. Känns som stor risk att ni får massor över, särskilt som ni har mycket kött. (Även krusbären har jag lite svårt att få ihop med de andra smakerna.) Och eftersom ni redan har en kycklingrätt med filé så kan klubborna tas bort.Svart pasta sallad är jag lite skeptiskt till. Kommer det att se snyggt och aptitligt ut? Jag har sett bilder på rätten men risken är att såsen kommer rinna av pastan och lägga sig i botten tills servering och det bara blir en svart pasta, som ser skum ut.Porterstek är gott men känns lite malplace i den övriga menyn som har mer av andra influenser än typiskt svenska. Kan ni inte göra en "vanlig" men välkryddad rostbiff istället. Strö över mycket färska örter och svartpeppar så passar nötkötet in bättre.

Jah håller nog inte alls med dig.. Jag gillar menyn, att de är lite annorlunda och spännande rätter på " vanlig" mat och att smakerna med lite utlänskt och svenkt blandas tycker jag bara e roligt.. Så oerhört tråkigt att gå på en buffe där allt smakar likadant..
    Såsen kommer inte ligga på pasta salladen utan kommer ligga i en skål jämte.. jag har jobbat med svart pasta på detta sättet förut och de har vart jätte uppskattat..

Så som sagt de du har " problem" med i menyn är de jag tycker om mest.. De är ju så sant att smaken e som baken.. Och tur e väll de .. :D:D
  • gunge

nu gjorde jag helt galet och fick med mitt svar i citatet, ha ha.. märks att de e mycket nu :P Jaja..

• OomphGirl

Rostade Paprikor på åkermans vis

räkna med en tredjedels paprika per person max

Ta stora röda och gula paprikor
    Placera på galler på runt 200 grader
    vänd ofta tills de är svarta och bubbliga hela vägen runt men itne för svart på någon sida.
    Lägg sedan paprikorna i platpåsar och förslut
    Lägg dessa i kallt vatten

När paprikorna svalnat skala bort skalet (ska gå enkelt om de är klara) skär sedan bort kärnhuset.
    Dela i cirka 3 cm tjocka strimlor.
    Ska de sperveras direkt så serverar man dem då direk med lite olivolja på
    Godast blir dock om man sedan iaf minst någon timma lägger dem i olivolja med skalade vitlöksklyftor (cirka 2 klyftor per paprika)
    Mycket gott till kyckling och ger trevlig färg till en måltid.
    Otroligt gott.

• Nordiskbrud

Du ville ha tips, om du inte vill ha det så starta inte en tråd där du ber om tips. Vad var vitsen med tråden? Alla kan ju inte säga att allt låter gott och perfekt.

(Jag har också jobbat med svart pasta och vet att det kan mötas med skeptism, samma sak med kycklingklubbor just på bröllop).

• OomphGirl

Glömde säga att allt låter gott
    Men kyckligklubbor är vääääldigt kladdigt..

• gunge

Nordiskbrud  

Herre gud.. Jag är jätte glad för tips och syndpunker men jag måste väll inte hålla med om dom ?? Jag har ju ändå valt den här maten av en anledning..

JAg vill höra för och nackdelar de va därför jag startade tråden.. Jag tar åt mig allt som skrivs.. Jag ska tänka om vad gäller kycklingklubborna för ni har alla rätt, de blir nog kladdigt..

Självklart kan den svarta pastan mötas på olika vis men jag känner ju min släkt och mina vänner ?? JAg hade ju aldrig haft den på en buffe med främmande människor som jag inte känner men jag har gjort mat till dessa människor förr... Som ag skrev i ett tidigare inlägg, vi har tex valt bort fisk för jag vet att de är kött gästerna vill ha..

JAg ville absolut inte låta neggo peggo.. Eller dissa dig. Dina synpunkter va bra.. Men som sagt inte något negativt för mig.. 

Ska du svara och vara på forum ska du nog vara berätt på att inte ALLA kommer tycka som du även om råd & tips är kanon bra.. De betyder ju inte att de du sagt är fel eller dåligt.. de betyder bara att alla e olika och gillar olika saker..  Inget illa ment alls alltså..

Jag ville bara ha lite tips.. som de goda paprika receptet.. Tack OomphGirl  :D:D

• Nordiskbrud

Ja du käre....

Jag har inga problem med att hänga på forum eller att alla inte håller med i saker jag framför. Det är ju en del med att hänga här på tex BT....
    Det var bara ditt sätt att svara, som var så otroligt defensivt, som gjorde att jag ifrågasatte varför du startar en tråd när du inte vill ta emot ha tips som går i en negativ riktning. Tycker nog att det är du som ska lyssna på ditt eget råd, att ALLA inte tycker som just du.

(Dessutom inledde även jag med att påpeka att rätterna i sig låter bra. Jag har aldrig dissat din buffé bara gett tips om hur den kan bli lite bättre).

• Serafine

Gunge: Det låter väldigt gott - och vad många rätter att välja på! Personligen skulle jag behöva en rejäl sallad med olika sorters grönsaker och kanske nån dressing för att buffén skulle bli fulländad (tycker att det kan bli lite "tungt" med bara kött, potatis och osträtter). Men ni verkar ju har tänkt på grönsakerna en del redan iaf :) Ska ni ha någon form av dessert i buffén? Lite fruktsallad kanske?

OomphGirl: Tack för receptet, det ska jag också prova! Hur blir paprikabitarna i konsistensen - mjuk eller knaprig?

• OomphGirl

De blir mjuka, de smälter nästan på tungan..

• jojjo in love

det kan vara trevligt att ha tillbehör vid sidan av, t.ex oliver, marinerade champinjoner, rostade coctailtomater, tomat och mozzarellasallad. rostade paprikor är grymt gott.

Svar på tråden Vad tror ni om denna Buffè menyn ??