• Emmilie87

Är 20 000 kr för lite?

Hej!

Jag och min sambo planerar att gifta oss i september 2011, och vi har nu börjat att spara. Vi kommer vara cirka 50 gäster. Vi vill inte ha ett allt för stort bröllop; jag ska till exempel ha min mammas klänning, mamma ska göra frisyren (hon är frisör) och min syster ska göra alla blomsterarrangemang (hon är florist). På så sätt kommer vi undna lite billigare. Vi ska även försöka laga maten, ej tårtan, själva.

Är det för snålt att ha en budget på 20 000 kr? Vi kommer inte kunna spara mer än så till september nästa år.

Mvh
    Emmilie

• Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?
  • JustMeAndMyLove

Min syster ska gifta sig, de ska grilla hamburgare och korv och alla får ta med egen dricka. De kommer ordna "musikanläggning" och låna ihop till bord att ha i trädgården och lite sånt. De funderar på att lägga några 10 på att köpa nya fat och ljuslycktor på dollarstore så deras budget blir på någon 1000-lapp.

Jag är SÄKER på att de kommer ha ett minst lika vackert bröllop som alla andra jag vart på. De kommer ha sina finaste kläder och deras barn kommer ha sommarklänningar och egenplockade blomor i håret.

20.000 går det att göra mycket med om man är kreativ. jag ordnade blommor på ett bröllop tex. Plockade ca 4-5  vilda blommor till varje vas (en på varje bord) och stoppade i 1 blomma som fanns i  brudparets rabatter. (var nån finare blomma, vet inte vad de heter) det blev sjukt fint! och helt gratis :)

Lycka till!

• Edwins mamma

Klart att man KAN göra det för en jättebillig peng. Jag själv anser att de är den största dagen i mitt liv förutom när våra barn har föds.. Men om man tycker det är en fest som alla andra då klarar man nog det på 20000kr. Jag själv skulle hellre hoppa över hela grejen tills jag hade råd att slå på stort. Alla får ha en egen åsikt eller som en sa till mig. Det är den ENDA dagen i på hela livet som det är du själv som bestämmer hur hela din dag ska se ut. INGEN ska lägga sig i hur ni vill ha det. Är ni nöjda är alla andra nöjda!!

• Emmilie87

Hur som helst får vi inte ihop mer pengar innan bröllopet är tänkt att äga rum, så vi får helt enkelt hushålla med 20 000 kr. Man får prioritera lite. Varför vi vill gifta oss nu beror på att vi vill "ha det gjort" innan vi skaffar hus och barn...Bröllop är ju en engångssumma vilket inte villa o barn är. :P

Hur brukar man gör amed dricka? Kan man bjuda på dryck till maten och sedan ha en bar (där gästerna får köpa). Vad är vanligast på bröllop?

/Emmilie

• Senilia

Klart ni klarar det.
    Vi har ca 65 gäster och just nu har vi betalt följande
    Klänning, skor, underkläder, hårflour - 3500
    Kostym, väst, slips, skjorta - 2000
    Lokal - gratis
    kyrka - gratis
    Snittar - 1000
    Efterrätt (gör själva) - 1000
    Dricka efter maten + kaffe - 4000
    Dukar, dekoration, stolar och bord lånar vi ihop - likaså porslin och glas. Gör väl inget om det inte är exakt samma? Bondromantik kallas det visst..=)

Dricka till maten får vi av svärföräldrarna som gåva - maten likaså..=)
    Min kusin fixar håret, svärmor bukett + alla dekorationer till kyrka etc.

Allt går att fixa bara man orkar leta..=)
    Lycka till!

• Zia 20090618

Vi får visserligen maten betald men kommer hålla oss under 20 000:- för drygt 60-65 pers. Det är absolut inte omöjligt ;) Man kan ju välja själv hur mycker man vill lägga på saker och ting, det kan visst bli ett oerhört fint bröllop ändå!

• prinsessanogrodan

Ni kan ju spara en del på att välja billiga ringar nu och sen köpa dyrare senare om ni vill. Det finns ju tex billiga ringar i stål som nästan ser ut som vitt guld, en del har en liten (inte äkta diamnat men ändå) sten i också. Vill ni har gult guld så kan ni ta dom absolut smalaste eller kanske kan ni köpa helt släta ringar i silver? Kolla om tex Guldfynd har erbjudande om att köpa tjejens ring för halva priset. Många såna affärer har rea under sommaren också. Och sminka sig kan man göra själv. Det finns ju en del smidig mat att göra som tex kladdkaka till efterrätt, potatisgratäng  till varmrätten och så kanske tex fläskfilé (finns ofta fryst som är billigare än den i köttdisken)....dansk fläskfilé brukar vara billigare än svensk. Kanske en enkel kavring med löjrom och rödlök och kanske räkor till förrätt? Eller avokadohalvor med skaldjur, dill, citron, creme fraiche och lök till förrätt (du kan göra allt innan)? Att göra egna festprogram, inbjudningar etc på datorn går alldeles utmärkt. Vi var på bröllop för 3 år sen och där hade brudparet gjort egna inbjudningar med ett skojigt foto på sig själva och husdjuren på. Personligt och jättefint!

• Skuggan

Edwins mamma skrev 2010-06-21 16:29:32 följande:
    Klart att man KAN göra det för en jättebillig peng. Jag själv anser att de är den största dagen i mitt liv förutom när våra barn har föds.. Men om man tycker det är en fest som alla andra då klarar man nog det på 20000kr. Jag själv skulle hellre hoppa över hela grejen tills jag hade råd att slå på stort.

Jag kan förstå resonemanget, men dagen blir ju inte stor för att den är dyr utan för att man lovar varandra evig kärlek. Det är lika stort och fantastiskt oavsett om man betalat allt man kan skrapa ihop under 10 år eller om man gör det gratis i rådhuset. Allt annat är prioriteringar.

Till TS, självklart kan ni ha en budget på 20 000 men det handlar om att ni måste prioritera vad som är viktigt för er och vad det får kosta. Utifrån det kan nog ingen svara på vad som går åt utan det smartaste ni kan göra är att sätta er ner och börja fundera på vad ni vill ha, alla små kostnader och alla små poster som kan dyka upp och ta reda på ungefär vad det kostar. Därifrån kan ni ta fram en budget och göra de nödvändiga prioriteringarna för att hålla er inom de ramar ni har. Sen får ni vara stenhårda på det. För börjar man rucka på principerna så sticker det snabbt iväg.

• bobods
    Edwins mamma skrev 2010-06-21 16:29:32 följande:
    Klart att man KAN göra det för en jättebillig peng. Jag själv anser att de är den största dagen i mitt liv förutom när våra barn har föds.. Men om man tycker det är en fest som alla andra då klarar man nog det på 20000kr. Jag själv skulle hellre hoppa över hela grejen tills jag hade råd att slå på stort. Alla får ha en egen åsikt eller som en sa till mig. Det är den ENDA dagen i på hela livet som det är du själv som bestämmer hur hela din dag ska se ut. INGEN ska lägga sig i hur ni vill ha det. Är ni nöjda är alla andra nöjda!!
    Frågan är då, om man väntar tills man kan "slå på stort", varför man väljer att gifta sig. Jag gifter mig iallafall inte för festens skull. I sånt fall skulle jag välja en enklare ceremoni nu och ordna en ordentlig fest kanske på 5-årsdagen eller 10-årsdagen.
  • eigollet

Vi bjöd till 30 årsfest för 10000 kr då vi bjöd på all mat och alkohol. Lägg sedan på för klänning, ring för 10000 till och ni är hemma med budgeten. Klart det går!

Skippa allt lull-lull som kostar, inbjudningarna tex: kan ni inte designa ett snyggt meil och skicka? Slipper man porto och materialkostnader! De man inte kan nå via meil kan man kontakta via telefon.
    Naturen erbjuder gratis dekorationer.
    Klänning kan du köpa på begagnad på Blocket eller Tradera för en spottstyver. Ring kan man få superbilligt via pantbanker, bara att lämna in för upputsning!
    Har man inte redan något frächare set underkläder man kan använda?
    Lokal kan man hitta gratis, en loge hos grannbonden, hemma i trädgården eller via någon bekant?
    Bjud på grillbuffé med några röror som tillbehör och hemmagjorda tårtor. Tårta kanske kan vara någon av gästernas bröllopspresent till er?
    Lycka till!

• Edwins mamma

Vi har valt att vänta för vi vill ha en oförglömlig fest som alla ska komma ihåg. Vära släkt/vänner ska inte behöva göra/hjälpa till med saker för alla ska bara gå omkring och njuta på vår fest. Som jag sa tidigare. INGEN kan bestämma vad som är rätt eller fel en sån här dag. Det är vårt sätt att göra vår vardag lite roligare med tre barn och ett förhållande som vi vill vårda på just det sättet. De hade säkert kunnat göra det billigare men de är inte pengen på hela kalaset som är det viktiga för oss utan servicen och klassen på kalaset! Då får man vackert betala vilket vi en sån här dag gärna gör. 

Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?