• Emmilie87

Är 20 000 kr för lite?

Hej!

Jag och min sambo planerar att gifta oss i september 2011, och vi har nu börjat att spara. Vi kommer vara cirka 50 gäster. Vi vill inte ha ett allt för stort bröllop; jag ska till exempel ha min mammas klänning, mamma ska göra frisyren (hon är frisör) och min syster ska göra alla blomsterarrangemang (hon är florist). På så sätt kommer vi undna lite billigare. Vi ska även försöka laga maten, ej tårtan, själva.

Är det för snålt att ha en budget på 20 000 kr? Vi kommer inte kunna spara mer än så till september nästa år.

Mvh
    Emmilie

• Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?
  • Emmilie87

Tack för alla som TROR på att vår budget håller! Det gör mig mer taggad och ökar hoppet om att det verkligen kommer att gå! :D

• Fårävvör

I och med att det är ganska länge kvar till bröllopet så kanske det kan vara läge att fundera på vad ni kan önska er för bidrag i juklappar/födelsedagspresenter etc? Om du tex behöver ett par nya skor till klänningen, kanske någon kan bidra till det när du fyller år nästa gång?

Jag tror säkert att det går med er budget, men det är nog viktigt att börja planera tidigt (vilket du ju har gjort!) så att man dels inte missar för många saker i planeringen, men också kan passa på när det till exempel är erbjudanden etc.

Lyckat till!

• Zia 20090618

Det fanns ju någon tråd om det tidigare? Bröllop under 20 000:- Kollat den tråden? Om itne, sök reda på den. Där finns nog tips i mängder ;)

• pluggisen

Emmilie87 skrev 2010-06-21 15:56:34 följande:
    Till pluggisen: Okej va skönt att höra! :D Vi vill ju ha det enkelt, men ändå ha de där viktiga bitarna (klänning, kyrka, gäster osv). Var det länge sen du gifte dig? :)

Vi gifte oss för 2 år sedan i Hällevik i Sölvesborg i Blekinge. Vi är såå nöjda. Vi bjöd på buffe och tårta och godisbord mm.

• prinsessanogrodan

Hej TS!

Jag tror att det går alldeles utmärkt att klara det på er budget! Och jag tror att era gäster kommer minnas ert bröllop lika väl med en budget på 20 000 kr som om det kostat 20 miljoner kr. Det viktiga för att ni och era gäster ska få en bra dag som alla minns med glädje är kanske att planera riktigt bra så att ni och era gäster får njuta av dagen. Planera ordentligt och fundera på hur mycket ni vill/kan förvänta er att ni själva och andra ska göra under själva bröllopsdagen och att om ni ser andras hjälp som deras "bröllopspresent" så ska vi vara tydliga med det. Att någon fixar blommorna kan ju vara den personens bröllopspresent till er. Gör man så tror jag att andra inte har så mycket emot att hjälpa till och bidra till festen. Sen kan man ju aldrig kräva att få hjälp och bidrag till festen, men DET tror jag att ni redan vet/tänker på. Har man en budget på 20 000 kr så är man nog inte så "bortskämd" av sig. Men som sagt fundera ordentligt och tänk igenom hela dagen och planera noga. Försök att se till så att gästerna och ni själva får njuta av dagen och inte bara hjälpa till. Ingen vill slava i köket hela dagen vare sig man är gäst eller brudpar.

Sen tänkte jag på placeringskort. Man kan plocka stenar eller löv ute och sen skirver man med guldpenna eller silverpenna på. Jättefint. Jag har sett detta på 2 bröllop och det är ett fantastiskt sätt att få in lite "naturkänsla" och samtidigt hålla nere kostnaderna. Jag kan säga att det är först nu som jag insåg att man sparar pengar på det. På dessa bröllop tänkte jag bara på hur fina och personliga placeringskorten var.Så jag tror inte att gästerna kommer se det om ett sätt för er att spara pengar utan som vackert och annorlunda.

• Kattpoet

Vårt bröllops gick  för  detta.

3500 kr mat

2700kr vigselavgifter ( gifta sig på en helg i skottland är dyrt)

1000kr  kläder

50 kr brudbukett  ( fixade den själv)

1000 kr  fika + tårta.

Så det  går att göra det billigt om man vill och orkar med det hela och det handlar inte om pengar, det handlar om kärlek.

Kompisens 1000 kr bröllop sägs ha varit trevligt, alla fick ta med sig sin egen picknick korg och sedan bjöd brudparet på tårta, jag låg hemma sjuk tyvärr.

• prinsessanogrodan

För billiga dukar,servetter,ljus,vaser, dekorationer etc är ju ställen som IKEA och Ullared (om ni bor nära) bra. Kanske även Överskottsbolaget? Där har dom ibland billiga ljus,servetter, guldpennor,vaser, glas,tallrikar,bestick, fina papper att göra inbjudningar av, godis, snacks, läsk och sånt.Om ni kollar runt efter sånt redan nu så har ni tid att kolla priser,jämföra utbud och sedan handla till bästa pris. Glitter, Gina tricot  och HM har ju ofta fina smycken. Jag kan säga att en av mina vänner köpte alla sina smycken till deras bröllop på Glitter! Om man inte är väldigt petig eller expert på smycken och juveler så duger dessa smycken alldeles utmärkt. Och om man inte köper dom alltför lång tid innan och inte använder smyckena innan så hinner dom inte bli fula ( så som såna smycken brukar bli med tiden). Kanske ska du köpa dom samma vecka som bröllopet är? Om det inte är jätteviktigt med att köpa ett visst halsband eller att det bara måste se ut på ett visst sätt så kan du ju köpa det som råkar finnas på Glitter/HM/Gina tricot just den veckan.Eller du kanske redan har fina smycken att använda? Eller din mamma kanske har? Eller någon kompis kanske har något du kan låna?

Sen tänkte jag på mat och sånt. Kan ni tänka er att "bara" bjuda på kaffe/te, tårta och kakor? Det går faktiskt att göra så och det kan ju vara ett sätt att kanske slippa springa runt så mycket själva under bröllopsdagen. Och då kan ni baka alla kakor och tårtan själva.Kakor kan ni ju göra ett par månader innan och frysa in och tårtan dagen innan bröllopet.

• Emmz

Hej!

Vi har också en liten budget. 30.000, och vi har 20 fler gäster än ni har. Om en fest blir rolig och minnesvärd har för mig inget med hur påkostad den är. Det tristaste bröllop jag varit på var också det som kostat mest :) För mig är det en rolig utmaning att hitta lösningar som är kreativa och personliga och inte kostar skjortan. Det är inte hur mycket pengar man lägger i en fest utan hur mycket hjärta som jag tror gör skillnad!

• SandraMT

Vi trodde det skulle räcka med en budget på 19000 MEN!! Maten och spriten kostar. Bara mat med serverings personal och porslin kommer gå på nästan 10000, då har vi buffé och vickning, och spriten på 5000 sedan kommer klänningen från Kina gå på cirka 2500 och karlns kostym på lika mycket sedan är det skor, slöja, smycken om man vill köpa det nytt, tiara eller krona om man vill ha det, dekoration, inbjudningskort, ringar, tårta, lokal, blommor. Jag menar det är mycket som kostar. Det är mest små smummor som snabbt blir stora summor. Så räkna om lite. Vi har lagt undan 4000 i månaden och kommer göra det hela vägen fram till december då vi gifter oss. Tror vårt bröllop, som vi trodde skulle bli billigt (under 20000), kommer hamna på cirka 30000 istället. Och då har vi fyndat mycket och kommer göra tårtan och inbjudningskorten själva och vi kommer bli max 35 personer.

Så det beror ju helt och hållet på vad för bröllop ni ska ha.

• ConnyD

jag har jobbat på alla typer av bröllop, från svindyra till ett på pizzeerian med en dunk HB på bordet och ¨på alla dessa bröllop har brudparet sett lika lyckliga ut och det är det viktigaste. era nära och kära ser ändå bara er lycka. så klart att det går med er budget.

• Dejli

Jag fattar faktiskt inte resonemanget med att det är den enda dagen man får bestämma precis själv hur man vill ha det. För det första hoppas jag att man är två som bestämmer (dvs de två som ska gifta sig). För det andra... om du t ex väljer att ha en fest för att fira 10-åriga bröllopsdagen eller 50-åriga födelsedagen, är det då gästerna som bestämmer allt? Eller? En födelsedag är det ju egentligen mer du själv som kan bestämma med gott samvete eftersom det är DIN dag, inte ER dag.

Jag tror att ni kommer klara er utmärkt på 20 000, särskilt om ni väljer att inte servera alkohol i någon större mängd. Man måste ju t ex inte ha en trerätters middag med oxfilé och tryfflar. Var på en bröllopsfest där brudparet hade ordnat grillar med "grillvärdar" som höll koll, och ett rejält "tillbehörsbord" med sallader, potatisgratäng och olika såser och alla fick ta med det de ville grilla. Supertrevligt och inte så pretentiöst. Inte så mkt jobb för gästen heller egentligen utan mycket smidigare än en knytisfest. Dessutom fick alla äta något de gillade.

Tårta går ju t ex att köpa fina på ICA Maxi till ett bra pris, klänningen har du ju fixad redan, ringar kan man ju som någon föreslagit köpa billiga och sedan köpa nya till 5- eller 10-årsdagen t ex.

• Sebastiána

Klart att man kan få ihop ett bröllop med 20.000:-. Ring vill du kanske ha men sedan kan man hitta jättebilliga brudklänningar på t.ex Tradera. Gör man mat själv behöver inte det heller bli så dyrt.

• AndréaK

Givetvis klarar ni det med den budgeten. Vårt gick på 35 000 kr+ bröllopsresa, hade 73 gäster....buffé, tårta, öl, cider och vin. Valde bort sprit och champagne men beställde goaste tårtan istället =)

Svar på tråden Är 20 000 kr för lite?