• Rosen2011

Inte gifta sig för nära en släktings bröllopsdag?

Hur skulle ni reagera om en familjemedlem gifte sig dagen
    efter er bröllopsdag (med flera år mellan naturligtvis)?
    Skulle ni tycka det var okej?

Själv skulle jag inte bry mig med minsta, men alla är väl olika...

Är det okej eller tycker ni att det är big no no?

• Svar på tråden Inte gifta sig för nära en släktings bröllopsdag?
  • Trasan99

Victoria gifte sig ju på sina föräldrars bröllopsdag... Jag hade inte brytt mig!

• fjutjur brajd

Det är klart man måste få göra det. Tycker jag i alla fall. Till och med på bröllopsdagen tycker jag är helt ok. Det är väl ett väldigt trevligt sätt att fira sin bröllopsdag med att gå på bröllop!

Det skulle ju kunna bli väldigt svårt att i över huvud taget gifta sig på sommaren om man har stor familj och inte ska gifta sig i närheten av någon familjemedlems bröllopsdag.

Däremot skulle jag personligen undvika att gifta mig tex på någon av mina föräldrars 50- eller 60-årsdag eller liknande.

• wallinbruden

Jag kan inte förstå att det finns folk som bryr sig om sånt.. Vore det inte en ära snarare? Jag och min syster har lustigt nog samma förlovningsdag för vi gjorde det nästa gång, ca sju år senare när den 17/7 inföll på en lördag och det är ju lite kul.

• mittid

Helt OK! Ska man tänka på allt och alla heeeeela tiden och ta hänsyn in absurdum blir livet rätt så kämpigt...

• LindaochStefan

Vi gifter oss på min mosters bröllopsdag och det hade de inget emot. Bara kul!

• Rosen2011

*pustar ut* 
    Vi kommer att gifta oss dagen efter en familjemedlems bröllopsdag och
    har fått lite småvibbar om att dom inte gillar det
    Dom säger det med ett leende på läpparna men jag tror att dom inte
    tycker att det är så kul.

Men som ni säger, NÄR ska man då kunna gifta sig?
    Och det datumet vi helst ville ha var inte en lördag så då fick det bli just
    denna dagen (5 dagar senare) och nu har jag svårt att tänka mig att byta.
    Har ju redan bokat kyrka, fotograf, solist, hotell, middag osv...

Hade vi tagit veckan innan så hade vi hamnat väldigt nära en annan familjemedlems
    bröllopsdag så det är ju lika "illa" ditåt.

• mittid

Rosen2011 skrev 2010-06-21 21:33:17 följande:
    *pustar ut* Vi kommer att gifta oss dagen efter en familjemedlems bröllopsdag ochhar fått lite småvibbar om att dom inte gillar det Dom säger det med ett leende på läpparna men jag tror att dom intetycker att det är så kul.Men som ni säger, NÄR ska man då kunna gifta sig?Och det datumet vi helst ville ha var inte en lördag så då fick det bli justdenna dagen (5 dagar senare) och nu har jag svårt att tänka mig att byta.Har ju redan bokat kyrka, fotograf, solist, hotell, middag osv...Hade vi tagit veckan innan så hade vi hamnat väldigt nära en annan familjemedlemsbröllopsdag så det är ju lika "illa" ditåt.

De får ta och kamma till sig surisarna... äger de hela veckan eller hela månaden eller?!?!? "ironisk nu"!!!

• Rosen2011

mittid skrev 2010-06-21 21:36:35 följande:
      De får ta och kamma till sig surisarna... äger de hela veckan eller hela månaden eller?!?!? "ironisk nu"!!!

Lite så kände jag också, men allting har som sagt sagts med ett leende.
    Dock kände både jag o min blivande att det fanns något mer "bakom".

Personligen skulle jag bara tycka att det var kul om någon familjemedlem
    gifte sig dagen före eller efter, eller rent av på samma dag

Tack för era kloka ord, nu är jag ännu mer övertygad om att inte "ge med oss" 
    o byta dag!

• Optimia

Jag har jättesvårt att komma ihåg folks bröllopsdagar. Alltså, jag kommer ju ihåg att t.ex. min ena kusin gifte sig i september för några år sen, och att sambons kusin gifte sig i juni 2008, men mer exakta datum än så kommer jag faktiskt inte ihåg.

Jag tycker inte man har rätt att bli sur om någon råkar (avsiktligen eller oavsiktligt) välja samma datum som man själv; jag tycker inte man kan förvänta sig att andra ska komma ihåg ens bröllopsdag. Går man på i snitt 4 bröllop i året blir det en himla massa datum att komma ihåg efter några år (speciellt som de flesta gifter sig under perioden maj - augusti).

Att däremot välja att gifta sig på sin förälders 50/60-årsdag tycker jag däremot är mindre genomtänkt. Dessutom kommer man väl förhoppningsvis ihåg när ens föräldrar fyller år, och kan undvika de datumen?

• Moirie

När man gifter sig så får man en dag som är ens egen, det året! Inte varje gång det datumet infaller år efter år. Tycker man det verkar det ganska självupptaget tycker jag:)

• anne på grönkulla

Förväntas man kunna alla sina släktingars bröllopsdagar? Jag kan då rakt inte det...

Men fråga dem om de har ett problem med det och varför om ni tror de upplever det så - och förklara era val. Eller släpp det helt.

• Troll10

Det är ju lika knäppt som om man inte fick lov att föda sitt barn på någon annans födelsedag! Kniiip!

Datum är väl inget man kan "äga". (Men jag skulle inte heller lägga mitt bröllop på någons jämna födelsedag.)

• Bride in leather

I närheten fine.

Samma dag,not fine,det hade inte uppskattats.

• kokosbollen

Vi gifter oss dagen innan mina svärföräldrars bröllopsdag, de är dessutom deras 40:e i år.

De har nämnt det massa av gånger, men jag tror och hoppas att de tycker det är OK.

Nu kommer de få fira sin årsdag på gotland eftersom vi gifter oss där, och det verkar de faktist tom glada för. (De är inte alltid så lätta att göra glada!)

• Josefine 776

Lite sent inlägg men en fråga som gnager: Jag och min man gifte oss sommaren 2006. Några månader efteråt eklaterades giftermålet mellan min svåger och hans fästmö och de skulle gifta sig samma datum som oss - 2007.
    När vi påpekade att de kanske kunde flaggat för detta då vi bestämde datum (vi bytte datum några gånger och var således inte så noga med vilken dag det blev) och att vi ju faktiskt firade vår FÖRSTA bröllopsdag (hade det varit två år senare eller därefter hade det inte spelat ngn som helst roll) fick jag till svar att de hade tänkt gifta sig detta datum huuur länge som helst och att siffrorna i datumet harmonierade var oerhört viktigt eftersom min svåger är sifferfreak. (Nu talar vi om en man som knappt kommer ihåg sin egen födelsedag så at han skulle legat bakom detta är ren och skär nonsens.)
    Nåväl, jag ringde och frågade OM det fanns en chans at de kunde tänka sig att byta datum men fick då till svar att "Om vi nu inte var nöjda med datumet behövde vi inte komma på bröllopet överhuvudtaget". Hm. Min man och hans bror är nära så det var inte ett alternativ.

Nu är detta några år sedan och irritationen har självklart lagt sig, men jag vill ändå fråga om jag var toklöjlig som reagerade som jag gjorde? Till saken hör att in svägerska har ett ego av rang..

• fruhgan

Jag skulle inte bry mig ett enda dugg om någon nära släkting eller vän gifte sig samma datum som vi gifte oss, jag skulle tycka att det vore underbart att få fira vår bröllopsdag med att få gå på bröllop.
    Jag skulle gratulera brudparet med orden: " Grattis! Vi gifte oss också det här datumet och vi är jättelyckliga tillsammans så det här datumet kommer fungera lika bra för er som för oss!"
     Jag skulle nog nästan känna mig lite smickrad att de valde samma datum vare sig brudpraet kommer ihåg att jag och mannen gifte oss det datumet.....jag skulle tänka att "då gjorde vi ett jättebra val,eftersom andra också tycker att det är ett bra datum"
    Jag skulle inte ta illa upp om vi fick inbjudan till ett bröllop samma datum som vi firar bröllopsdag, inte alls.
    Jag skulle inte ta illa upp oavsett om det vore vår 1-åriga bröllopsdag eller vår 10-åriga bröllopsdag, för mig skulle det inte spela någon roll hur länge vi varit gifta, jag skulle inte ta illa upp.
    Visst är det lite extra speciellt med den första bröllopsdagen,  men jag tycker inte man kan resonera som så att ingen annan ska "få" gifta sig den dagen. Jag och min man "äger" inte det datumet och vi skulle inte ta illa upp.
    Jag skulle snarare tycka att det vore lite som att återuppleva VÅRT bröllop. Och vi skulle väl kunna fira VÅR bröllopsdag med presenter i sängen och frukost på sängen och så åka i väg på bröllopet och känna oss lite extra lyckliga och kära den dagen- dels för att det är vår bröllopsdag men även för att det är bröllop och jag tror att det skulle bli lite extra mycket kärlek mellan oss för att det är bröllop på vår bröllopsdag
    Om vi skulle vilja gå ut och äta eller åka iväg på tex en slottsweekend eller resa i väg eller liknande för att fira vår bröllopsdag så kan vi ju göra det efter eller innan. Nog för att vår bröllopsdag kommer vara väldigt speciella och viktiga dagar men egentligen så kan det ju komma saker emellan som man inte råder över, någon av oss kan bli sjuk - hur firar man bröllopsdag om någon av oss har magsjuka eller halsfluss??? Jo man får väl fira lite försiktigt hemma och sen ta igen det vid ett senare tillfälle när alla är friska.....även om det då egentligen är på "fel" dag.

• Juni 2012

Vi gifter oss den dagen som mina föräldrar firar 10årig bröllopsdag :)

• Sebastiána

Jag hade inte brytt mig alls. Varför skulle man göra det?

Svar på tråden Inte gifta sig för nära en släktings bröllopsdag?