• Fröken Skruttis

Det svider i plånboken..

Jag har ju alltid vetat att det är dyrt att gifta sig,men det är ju fasiken löjligt va dyrt det är! Eftersom det är ganska så svårt att få tag i en bra/fin lokal här i Göteborg så ska vi köra paketpris på ett ställe som brukar fixa bröllop. Fint...995 kr/person...har då då 50 gäster så är det 50 lax ut på bara mat...helt galet! Visst ingår det mycket och du slipper all logistik med allt annat vilket vi tycker är skönt..men ändå! Vi var lite inne på om vi skulle ta en grym resa utomlands och gifta oss där bara min sambo och jag...det känns väldigt lockande..ganska så mycket billigare också..men samtidigt så känns det liksom som om något skulle fattas om man inte har sina nära och kära med sig. Visst,man kan ju ha en lite mer avslappnad fest när man kommer hem...men det är ändå inte riktigt samma sak. Är det bara mig som pengarna ger ångest`?! Med bröllopsresa å grejer så är vi ju lätt uppe i 120.000kr..hemska tanke!

• Svar på tråden Det svider i plånboken..
  • Andreas flicka

Japp, det är det som är så bra med att man kan välja. Om man vill lägga alla pengar på sig själv och resa då gör man det - vill man istället fira med alla nära så gör man det. Allt kostar. Vårt bröllop är ännu dyrare än så. Men jag sk*ter i det på ren svenska - gifta mig det gör jag bara en gång och då ska det ske med buller och bong!

Diskutera noga igenom vad ni vill ha.

En liten grej till bara. Jag älskar att gå på bröllop - dvs andras bröllop det är en livets fest mitt bland allt "elände" här på vår jord - vill man bli bjuden får man bjuda...

• linani

Samma för mig!! Västkustbröllop 2012, kollat runt lite och som du säger.. 50 000 får man typ "räkna med" i mat/lokal. Sjukt, så nu letar jag lokaler helt hysteriskt!! Vill verkligen ha ett drömbröllop och tyckte jag satt en vettig/hög bugdet.. men nähä..

När ska ni gifta er?

• Fröken Skruttis

Visst vill jag att det ska vara en riktig fest med buller och bång och hela kalaset! Men tycker ju att det är dyrt...det är ju en dag efter bröllopdagen också. Känns bara surt om hela sitt sparkapital ska gå till bröllopet...kanske inte hela,,men en stor bit iaf..;) Och det är ju säkerligen värt det!

Iinani: Svårt med lokaler i Göteborgstrakten och även i närheten. Man kanske borde satsa på de?! Kan nog få in en del pengar ifån galna brudar..;) Vi ska gifta oss i Augusti 2011..:)

• Andreas flicka

Ok nu kommer jag att låta som snorkfröken själv. Men - när man går ut och äter hyfsad fin mat på restaurang så blir det sällan under 1000 kr för två pers och ofta har man då bara tagit ett glas vin var. Om man vill ha festen i en lokal i vilken de som har lokalen ska göra det mesta samt inte håller på med svarta pengar - ja då kostar det så som du beskriver.

Jag tycker inte att det är en orimlig kostnad. Jag antar att det är 3-rätters vi pratar om med vin etc etc. Gå till vilken restaurang som helst och räkna ihop vad du skulle få betala för allt. Jag lovar att det inte stoppar på 995 kr.

Hoppas ni kan hitta ett alternativ som ni känner er bekväma med.

• ollasulrika

Åh jag tycker att mitt kommer kosta...men inte ens hela vårt bröllop kommer upp i 50 000. fast då ska ju jag göra det mesta själv... tårta och mat ...får hjälp med en del av svärmor å mannens faster...

Om jag räknar ihop allt som allt så kommer vi nog lägga 15- 20 000 kronor... tror vi kommer ha en grym dag ändå...

Lycka till allihopa!!!!

• linani

:) haha.. ja..

Till Andreas flicka och Brallis2010: Alla vill väll gifta sig med buller och bång. Och jag tror inte att det handlar om att man får mest buller med mest pengar :) Vi har inte några problem med pengar, men det är inte så att jag "skiter" i dom... Är antagligen därför vi har pengar ;)

Och även 50 000 sticker lite i plånboken tycker jag. Men vad skönt om ni slipper den känslan. Grattis till er!

• linani

Jag menar inte att ni inte kan ha god ekonomi.. :) förstå mig rätt!

Men jag är avundsjuk på att ni kan "se bortom" pengarna. För visst, vi sparar, vi vet att det kommer kosta m.m precis som du säger.

Men det svider i min plånbok.. och som sagt, skönt för er som slipper känna så. Samtidigt vill ja ha superkoll på vars pengarna går, annars skulle min budget åka all världens väg.

• linani

Brallis2010, jag menar inte något illa, jag tror inte du är slarvig eller oekonomisk.. känns som du tar illa upp. Jag vet ju inte vem du är!

Men det va ju ni som skrev att ni "skiter" i vad det kostar.. ville bara kolla hur det egentligen ligger till :) För du visar ju tydligt och klart att du egentligen inte alls "skiter" i det :)

Lycka till med era bröllop!

• Andreas flicka

Jag svarade som jag gjorde eftersom jag vet vad saker kostar, det är inte bara maten som räknas in i kuveret, utan även personal och el, tid det tar att förbereda osv osv. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att det kostar 995 kr per kuvert, jag tycker också det är mycket pengar. Det jag försökte förmedla att allt ha sitt pris och är man bara medveten om det och kan motivera det inför sig själv ja då är det bara att köra.

Kan du INTE motivera 995 kr per kuvert inför dig själv då borde du tänka om. För då kommer det inte kännas roligt att gifta sig.

• Andreas flicka

Alltså jag tog ett beslut från början - Frågan jag ställde till mig själv var: är jag ok med att det kostar så här mycket. Svaret var, efter noga övervägande, JA - alltså nu struntar jag i vad det kostar för jag har redan haft den diskussionen med mig själv och självfallet min BM.

Svar på tråden Det svider i plånboken..