• queen eileen

    Måste man ha en möhippa?

    Är man väldigt tråkig om man inte vill ha en möhippa??
    Jag och min blivande träffades på högskolan och var båda med i sexmästeriet - med andra ord har vi gjort vår beskärda del av knasigheter och lustiga upptåg på stan mm mm.. Nu har vi även blivit föräldrar och jag känner att den delen (klä ut sig och gå runt på stan och göra uppdrag inför folk) verkligen inte tilltalar mig. Been there done that så att säga. Var på en möhippa för några veckor sen där bruden fick göra just det och alla berömde bruden och sa att hon var en sådan bra hippa som bjöd på sig själv och gjorde dagen så bra osv osv. Men om jag inte kan se det roliga i att springa runt och be om äktenskapsråd eller stå med en megafon i stadsparken - varför ska jag göra det då?
    Min andra fundering är att jag valt att inte ha någon tärna - har svårt att se någon lämpad för uppgiften då jag inte har någon syster, inte någon gammal barndomsvän och ingen som jag helt och hållet litar på (till saken hör väl att under tiden då jag var gravid blev jag rätt besviken på mina "nära" tjejkompisar som pga av avundsjuka (?) inte kunde glädjas med mig och visade nästan inget intresse alls) Med andra ord finns ingen självklar person att ordna möhippan och jag har även svårt att se mina olika umgängeskretsar samsas.. känns som det är enklast att bara säga till min blivande att om han får någon förfrågan så får han säga att jag inte vill ha någon? Eller är det ett misstag? Något jag kommer ångra? Känner mig lite vilsen..

  • Svar på tråden Måste man ha en möhippa?
  • duckling

    så klart gör man som man vill, men jag tycker att du ska tänka över om du verkligen Inte vill ha nån möhippa, eller om det snarare handlar om att du inte vill ha nån möhippa med förnedrande och pinsamma inslag?


    har själv också svårt för förnedringshippor där bruden får gå runt utklädd på stan och sälja kyssar, däremot tycker jag att en hippa är ett utmärkt tillfälle att fira bruden, lära känna nya kompisars kompisar och ha en riktigt riktigt bra dag tillsammans.


    istället för att be din fästman att avblåsa alla planer kanske han kan avråda från pinsamheter? det går alldeles utmärkt att ha fina hippor utan pinsamma inslag (har varit med och planerat tre stycken i år, så jag vet :)) när man istället umgås, firar bruden och har det riktigt trevligt. även om man inte har ett stort stabilt gäng är ju bröllop och hippa perfekt tillfälle för alla kompisar att gå samman och ha det roligt. tycker att en möhippa ska handla om bruden och vad hon vill göra/tycker om, och lika självklart som det finns tjejer som gillar att ha på sig afroperuk och köra aerobics på stora torget (och såna hippor är säkert jätteroliga för rätt sorts tjejer) så finns det lika många blivande brudar som istället föredrar champagnepicknick, danslektioner för hela gänget eller andra o-pinsamma grejer.


     


    hoppas du kommer på hur du vill ha det!

  • melondoft

    Ni kanske kan gå på nå spa-behandlingar och sen en god middag eller något i den stilen? Jag vill heller inte ha "practical-jokes"-stuk på min hippa och det tänker jag förtydliga VÄLDIGT noga till folk så de inte får för sig att ha någon sådan hippa. Jag är verkligen ingen sån person och skulle nog heller inte ställa upp på något liknande. Dessutom dricker jag inte alkohol så jag skulle inte ens kunna göra det med alkohol i kroppen...

  • Sebastiána

    Jag vill inte heller ha någon hippa där man ska springa på stan och göra bort sig. Nu vet jag inte vilka som kommer att ordna min hippa (om jag får någon) men jag har berättat för min BM och mina vänner att jag inte ställer upp på "tramsigheter". Jag vill hellre ha en mysig dag på ett spa eller äta på en trevlig resturang med mina vänner.

  • kk16247

    såna där tramshippor är kanske itne så kul, men man kan ju göra en mognare variant, som att umgås över en middag eller ta in på ett pensionat, alternativt gå på spa. förhoppningsvis känner dina vänner dig tillräckligt för att veta vad som passar just dig, annars kanske det är läge att hinta om det?

  • mattiasFästmö

    Jag tackade nej till min möhippa av flera skäl, och det gick alldeles utmärkt och tror inte att det är något jag kommer ångra. det är ju vigseln som är den viktiga känner jag.

  • Zesa

    Jag känner precis som du. iom att jag har panikångest och har svårt för vissa saker så hade jag nog kunnat avstå en hippa.


    har iaf fått veta datum då jag ska bli hippad o det är idag. så jag sitter här snällt o väntar på att skaran ska komma. har dock påpekat flera gånger att jag inte vill ha en massa trams o sånt. men jag tror dessvärre att jag kommer få dras med nåt. men vi får se... nu är det mest bara jobbigt att vänta, riktigt jobbigt!

  • queen eileen

    Tack för era synpunkter! Som Sebastiána säger så vet jag ju inte ens om jag får någon, och jag har pratat en hel del om det här dilemmat med min blivande så han vet nog väldigt bra var jag står - och jag misstänker att om någon får för sig att ordna en möhippa så pratar de väl med honom. Så kanske kan det bli något trevligt ändå - vem vet - kanske känner mina vänner mig bättre än jag och vet vad jag vill ha =)

  • empa83

    jag visste ju att jag skulle få en och jag bad om en lugn dag å det fick jag. poledancing på morgonen sedan lunch och efter det helkroppsmassage å ansiktsbehandlning. på eftermiddagen var det mina favorit drinkar å kvällen avslutades med middag på en av mina favorit resturanger. inget pinsamt där inte;)

Svar på tråden Måste man ha en möhippa?