Livets toppar och dalar
Ja, visst gör det...
Det här var vårt andra UL (vecka 18), vi gjorde ett KUB i vecka 12.
Lycka till imorgon!
Ja, visst gör det...
Det här var vårt andra UL (vecka 18), vi gjorde ett KUB i vecka 12.
Lycka till imorgon!
Vickan och Oupsie - tack, känns lite konstigt att skriva om det här och nu... men livet går ju vidare för oss, även om det är tungt för Snorkis med familj.
Just nu slappar jag med popcorn och Morden i Midsomer. Tonåringarna pysslar med sitt, lillen sover och mannen jobbar natt.
Tack muggles och Ore, känns skönt att allt är bra med vår lilla flicka så här långt
tack, Nenne
Jag drogs med högt blodtryck förra graviditeten, fick vara sängliggande sista månaden och blev till slut inducerad - då hade jag 100/155...
Vid inskrivningen nu hade jag 130/88, så det var ingen bra början, jag brukar ligga på 120/70, så de kommer att ha noga kolla på mig den här gången, får gå på täta besök.
Ja, vi bad att få veta Har en flicka 14 år, pojke 13 år och lilleman 8 månader, så könet spelar ingen roll, hade ju varit mer praktiskt med en pojke när vi har alla babykläder och så, men vi har trott på flicka hela tiden! Jobbar du inom mödravården/förlossningen?
Ok, det låter som ett intressant jobb
Jag hade GBS när min dotter föddes 1996, på den tiden kollade man inte det rutinmässigt och det upptäcktes inte förrän hon var född och höll på att avlida i blodförgiftning.
Som tur var repade hon sig efter en vecka på neo i kuvös med tre olika penicillinbehandlingar, och har varit frisk sedan dess.
När jag väntade nästa barn hade jag inte GBS, men däremot nu när jag väntade lilleman. Då fick jag order att åka in till förlossningen i god tid för att hinna få penicillin minst 4 timmar före förlossningen - nu blev det ju en inducering som tog över ett dygn, så det löste sig.
Nu har jag inte GBS under denna graviditet, men BM kommer att testa flera gånger.
Vad jag har förstått så är GBS bara fara för barnet vid förlossningen. Finns alltså ingen anledning att medicinera i förväg.
Tur att jag inte läste det då
Fast å andra sidan kan en massa sällsynta saker uppstå under en graviditet
Snaily - vad är det som är komplicerat med din grav? När har du BF?
Lappis - ska ni adoptera?
Ja, tufft måste det ha varit... lycka till!
Jag hade ett värde som var jättelågt och fick ta om provet direkt efter ultraljudet, behövde dock inte vänta en vecka på svaret, utan det tog bara en dag.
Provsvaret var lika lågt enligt BM, men det var bara i positiv riktning för det sänkte risken till 1:20000 jämfört med 1:78 som det var innan pga min ålder.
Det finns ingen riktigt bra info på svenska på nätet om de olika värdena, men googla så finns info på engelska.
Lycka till!