PB (och övriga):
Hela matfrågan, är alltså hur många mål lagad mat man bör äta. Jag tycker att man ska äta både lunch och middag, vilket heller inte dagligdags är något större problem egentligen, enligt mig. Skolbarnen får ju skollunch i skolan, men om de inte ätit så jättebra där så tycker inte jag att man ska förlita sig på det som enda målet ordentlig mat.
Min syster tycker det räcker bra med mackor, och så youghurt, oboy eller kräm till det framåt 18-tiden eller så... Hennes barn äter alltså nu under sommarlovet frukost, lagad mat till lunch, fika 1-2 gånger om dagen och så mackor till kvällsmat.
Och hon undrar varför mellanbarnen är väldigt kräsna när det gäller mat, och varför äldsta barnet är överviktigt? Hon själv är också överviktig.
Hennes första huvudargument är att "jamen jag och min sambo tycker det blir för mäktigt att äta lagad mat två gånger om dagen". Mina motargument: Det där är bara en vanesak... Dessutom så kan man få i sig mer näring och mindre mängd kalorier om man äter sig lagom mätt på mat, än om man ska bli lika mätt på smörgås med pålägg. Jag har även påpekat att hon själv är uppvuxen med lagad mat två gånger om dagen... Hennes motargument var "ja, men hur ofta hade hon tid att leka med oss". Jag kontrade att "hon gillade ju inte att leka, men hon läste en massa för oss, och lät oss "hjälpa till" med allt möjligt. Ej uttalat men tänkt var att jag aldrig sett min syster leka med sina barn, trots att hon inte har den otroligt tunga bördan av att laga mat två gånger om dagen.
Hennes andra huvudargument är att "ja men jag orkar faktiskt inte stå och laga mat två gånger per dag". Nej, jag är inte heller så förtjust i att tillbringa "hela" dagen vid spisen. Men å andra sidan är det få maträtter som kräver det, egentligen. Det jobbigaste med matlagning är om man börjar bli hungrig, och ska komma på något att laga, och det enda man kan komma på har man givetvis inte ingredienser till... Det löses lätt genom planering. Och planerar man så kan man fixa litet lättare saker. T.ex. koka extra mycket potatis för att ha och steka dagen därpå, eller göra storkok köttfärssås och ha i frysen och bara koka pasta till... Eller en annan lösning är ju att hon faktiskt bara lagar mat en gång om dagen, och sambon lagar den andra gången Det är ju också problemlösning, han jobbar ju dagtid och det är inte så värst ofta han är ute och reser med jobbet...
Puh. Långt, och det har tagit tid att skriva det också när jag behövt greja med lillkillen emellanåt (som för övrigt går på mammas nerver litet nu, ville inte äta välling så nu ligger han på mattan och leker av sig litet, hoppas jag...)