Vad har ni för budget?
Vad har Ni satt för budget på erat bröllop?
Och vad är det som ni anser kommer kosta mest, på just Ert bröllop?
Lite roligt att läsa om olika budgets & hur ni tänker lägga upp det :)
/ Malin
Vad har Ni satt för budget på erat bröllop?
Och vad är det som ni anser kommer kosta mest, på just Ert bröllop?
Lite roligt att läsa om olika budgets & hur ni tänker lägga upp det :)
/ Malin
Vi har inte satt ngn bestämt budget än men kommer att göra det inom kort. Bröllop nästa höst nämligen.
Tror dock att vi kommer att sätta 80.000 kr som tak, resa och ringar ej medtaget.
Halva budgeten är restauurangen med lokal, mat, personal etc.
Vår budget er 250-300 000 inkludert resa. Størsta postene er middag, resa, och fotograf.
Har börjat med budgeten nu och utan ringar som ligger på drygt 25.000:- verkar det hamna på 60-70 000:-. Det hade jag inte alls räknat med, men när jag räknar ihop det hamnar det där... Det som kostar mest är fotograf, lokal och mat & dryck. Resa ligger också utanför detta.
"Problemet" är att vi ska ha vigsel med middag för en mindre krets en dag och senare tar vi festen för ca 70 pers. Efter vigsel går vi på restaurang och då räknar jag med en kostnad på ca 15.000. Till festen gör jag maten själv och det går på lite drygt samma. Så det blir liksom dubbla kostnader. Min blivande vill absolut inte ha en vigsel för alla, så vi har valt att göra på det här sättet, men det kostar...
Vi har en budget på 15 000 (ring och resa är inte inräknat). Vi får mycket hjälp av familj och vänner som ska pynta, laga mat osv. Min ring kommer bli dyraste punkten på ca 5000 men eftersom jag inte helt bestämt hur jag vill ha den är den utanför budgeten.
Vi har inte satt någon definitiv budget - men jag tror att det kommer att landa kring 20 000kr (klarar knappt av att skriva siffrorna).
Ca 55 gäster
Vigsel och fest på svärmors gård/lada.
Tema rollspel (sjukt nördigt)
Pizzabuffé (som det ser ut nu)
Dessertbuffé (bakar själv)
Klänning från Ebay
Väldigt enkla guldringar som vi bekostar med 'gammalt' guld som vi säljer/smälter ner
Dryck från nätet
Weddingfavor i form av tiosidiga tärningar med våra namn på (Ebay + klistermärke) samt sammetspåse (Ebay - jättebilligt! ca 60öre st!!)
Brudbukett kommer nog min svärmor att göra åt mig (hon har en fin trädgård)
Frisyr & Smink är stora frågetecken än så länge
Bröllopsresa gör vi ingen då vi inte tycker om att resa (är hemmatofflor båda två och har en son på 1½år)
Vi satsar mer på att själva festen kommer att bli som ett 'event' för våra gäster med mycket saker att göra.
Jag hoppas att det hela kommer att gå runt. Vet inte om mor & farföräldrar kan/vill hjälpa till med något ekonomiskt än - räknar inte med det i alla fall,
Vi bokade lokal/resturang rätt tidigt å det var ganska lätt att räkna ut resten.
Så från början var det en budget på ca 55000. Men nu hamnar vi på ca 65 000
(för jag köpte en liiiiite dyrare klänning osv)
Jag hade tänkt oss en budget på max 30 000kr .
Vi spar på bröllopsresan till ett annat år :)
Vi hoppas hamna mellan 20' o 30'000, med 30-40 gäster (småplanerar för bröllop nästa höst). Klänning har jag redan (fått av en bekant), men ska sys om, men det borde min mormor kunna hjälpa mig med. Mamma älskar att laga mat, så det får hon göra (buffé), men vem som betalar vet jag inte än. Tårtan får hon också baka.
Buketten tänkte jag ev. försöka binda själv eller ta hjälp av en kompis. Hår och smink fixar jag själv. Ringarna går nog på ca 10'000 och blir den största posten, sen fotograf 4500-5000 kr. Alkoholfritt. Fixar dekorationer och inbjudningar etc. själva.
Ingen fest direkt (därmed inget bekymmer med musik etc), utan bara mottagning med middag och tårta. Ev. uppmanar vi gästerna att på kvällen göra oss sällskap på nån krog i stan. Tärnorna får välja kläder själva, men får kanske matchande sjalar av oss, eller nåt åt det hållet.
Men de pengarna finns inte i dagsläget, så vi hoppas vi får ihop det.
200 000 har vi satt då vi kommer nästan upp till 200 pers som deltar och det känns som att mottagning med mat, dryck, tårta kommer kosta mest.
Har nu räknat ut att mottagning med maten, lokalen och personal är mer än hälften av kostnaderna så vi får väl se om vi kan hålla 80.000 kr eller inte.
Känns inte riktigt så i dags läget.
Tycker det här med fotograf är svårt. Vill ju ha ngn riktigt bra men vill inte lägga en förmögenhet på det. Suck, vilka problem man har.
Vårt kommer gå på 100.000 kr för 58 pers exl resa. Jag hade räknat på 70.000 kr, men alla småposter gjorde att det sprack...
Oj vilka summor en del lägger:) själv har vi inte lagt någon direkt budget, men har väl räknat på det och det stannar runt 25.Då är ju inte resan inräknad. Vi ska ha runt 80 gäster och buffe. eftersom jag kan göra bröllopstårtor så gör jag den själv dagen innan:) Men maten blir den dyraste delen.
Mottagning för alla. Fest för somliga.
Vi har bestämt oss för att bjuda in massor av släktingar, vänner, arbetskollegor, körmedlemmar o s v, till kyrkbröllop med efterföljande mottagning på en billig men mysig hembygdsgård.
Där tänkte vi bjuda på fin folkmusik av dräktklädda spelmän, och mingel.
Alkoholfri bål och lätt tilltugg. Typ smördegsrullar med mögelost, chips, salta pinnar, ägghalvor...
Sen drar 100 av oss vidare på riktig fest i annan lokal med mat i vanlig ordning.
Då blir det inte så fruktansvärt svårt att välja bort vissa. Och så har man ju liksom ändå bjudit många till sitt bröllop ändå...Jag tror att det uppskattas av alla som nog inte trodde de skulle bjudas alls annars.
Mina föräldrar har varit på en sådan "mottagning" och tyckte det var jättetrevligt att alls få komma dit, fast de var bara långväga släkt med brudgummen.
Men vår mottagning skall få bli relativt billig. Tycker inte att de behöver någon alkohol
t ex.
Med hemlagad mat, hemgjord brudbukett (har tränat som en tok, och det kommer bli bra) kompisgjord frisyr, Kinaklänning, Kinasmoking, och billigt men jättegott vin kommer det nog gå på ca 40-50 000. Som mest.
Tänker absolut lägga mest krut på att pynta lokalen och borden fint. Det är det som man själv minns från bröllopsfester.
Och så göra ett supersnyggt men billigt program för både kyrkan och festen!
Vår budget just nu ca 30 000 kr.
ca 70 pers
Vänner sjunger i kyrkan
Fest i bygdegård
Buffe - inkl förrätt o efterrätt
Brölloptstårta ( en god vän gör den - utbildad konditor )
Vin o öl till maten
Vänner som fotograferar oss
Väninna gör mitt hår - ( frisör)
Gör dekorationer själv
Brudbukett själv ( är florist)
Någon form av underhållnig i musikväg - dock ej bokad än
Bar till självkostnadspris under kvällen
Anlitat vänner att hjälpa till styra upp festen...
Klänning, ringar inte inköpta än - men siktar på att även de ska kunna ingå i summan.
Ev häst o vagn fram till bygdegården oxå...
Resa hoppas vi komma iväg på nästa år - den är ej med i budgeten..
Jag gjorde en budget i går och på den ligger vi kring 45 000 kr. Vi har ännu inte bestämt om vi bara ska bjuda de närmaste ca 21 st på middagen eller om vi ska ta de vanliga med, då blir vi 37 st.
Tror dock att vi kommer att hamna under 45 000 och då är mat, ring och hotellnatt inräknad. Vi räknar inte med någon bröllopsresa, kommer att göra den vid ett senare tillfälle.
Jag kommer fixa min frisyr själv, brudbuketten och corsage likaså. Det är maten som är den dyra posten för vår del. Vi kommer mest troligtvis hålla middagen på en restaurang på en ort i närheten av kyrkan.
Vår budget ligger på ca 35 tkr med 40 gäster.
Då (Som vanligt) är den dyraste posten middag/fest - vi hyr en festvåning och har middagsbuffé där. Själva maten är inte särskilt dyr (365 kr/kuvert och en rejält stor buffé) och lokalhyra, personal, städning och dekorationer ingår i kuvertpriset.
drycken däremot går lös på rätt häftiga summor (i mina ögon) och landar på 290 kr/pers för välkomstskål, 2 glas vin samt kaffe & avec (4 cl). tårtan kostar mellan 1000-1500 kr.
klänning beställer jag från kina (2000 kr inkl underkjol och frakt), kostym har vi hittat flera fina för allt från 500-1800 kr. skor har vi bägge själv sen innan. underkläder köpte jag på rea i somras och smycken hade jag sedan innan. köpte en matchande tiara av min syster för några hundralappar. slöja lånar jag mammas.
inbjudningskort har jag gjort av vitt 170 gr teckningspapper och lite silverglitter (65 kr). porto och kuvert kommer kosta ca 350 kr (inbjudan + tackkort).
övernattning på samma hotell som vi håller middagen, kostar 1550 kr.
våra vigselringar kostar tillsammans ca 2700 kr.
frisören går lös på ca 2000 kr. blommor räknar vi 5-600 kr.
Eftersom jag studerar så svindlar det lite framför ögonen även om det inte verkar vara så enorma summor.. vi försöker göra undan saker allt eftersom så att man inte behöver hysta ut såna mängder med pengar åt gången. Ekonomin som student är ju inte så förlåtande, särskilt inte om man råkade ha ett liv innan man började plugga. Som tur är tjänar bm rätt bra och har möjlighet att "fylla ut" i inköpen.