• gunge

Vur gör ni med bordsplaceringen när förälder har ny partner ?

NI som har skilda föräldrar där någon av dom e omgift ? Sitter den nya partnen på honnörsbordet eller inte ??

Min M2B papp gifte om sig när min m2b va i vuxen ålder, han har alltså inte växt upp med henne vilket för mig gör en ganska stor skillnad.

E nån vett & etikett bok läste jag att "nya" partners" skulle sita långt ifrån honnörsbordet men vi har satt henne så nära de går, så hon sitter precis på kanten men ändå är min svärfar väldigt sur och ska promt ha henne på honnörsbordet.

Hur gör ni ?

• Svar på tråden Vur gör ni med bordsplaceringen när förälder har ny partner ?
  • Vi2alltid

Svårt... vi hade sån tur att båda mina föräldrar hade nya partners, så dessa partners fick varann till bordet :)

På ett sätt kan det vara schysst och sätta henne vid honnörsbordet MEN då måste det ju vara med en naturlig kavaljer...
    Om vett och etikett säger så, så är ju din lösning bra med att sätta henne så nära som det går.

Jag skulle nog ändå försöka sätta henne med honnörsbordet om det inte ställde till alltför mycket besvär. Om hon absolut inte får plats där så skulle jag göra som du har tänkt.

• Miss Sofie

Min killes föräldrar är skilda, pappan har en ny fru men mamman har "bara" en ny sambo. Föräldrarna kommer att sitta på honnörsbordet och så har vi försökt placera de nya partners så nära som möjligt ändå, eller åtminstone så dom kan se varandra. Vi kommer att ha U-bord.

Var på ett bröllop förut och dom satt i samma sits och föräldrarna satt på honnörsbordet. Dom hade runda bord och hade gjort så att de nya partners satt vid samma bord tillsammans med partners till best man och tärna och så, så det blev lite av det "näst bästa" bordet. Men det var trevligt.

• mattiasFästmö

vi kommer inte sätta min pappas fästmö vid honnörsbordet, av den enkla anledningen att även om jag tycker om henne väldigt mycket så har jag ju varken vuxit upp med henne eller hon vart någon stor del av mitt liv Så hon får sitta nära, men inte på honnörsbordet. Min m2b's styvpappa kommer dock sitta på fadersplatsen, därför att han vuxit upp med honom som pappa och för att han vart mer förälder än vad hans mamma har vart flertalet gånger. Så vi kommer ha 4 förädrar vid honnörsbordet, min mamma och pappa, min m2b's mamma och styvpappa, och min pappas fästmö och min m2b's pappa (om han nu kommer) får snällt sitta bland dom andra

• Maxiander

Både min mamam och pappa har nya samt att både min m2b mamma och pappa har nya. Vi har fyra extraföräldrar tillsammans. Ingen av dessa at ens bett om att få titta på eller lägga sig i bordsplaceringen annat än att kommit med goda råd som att tex sätta några som kommer komma senare längst ut osv. Då vårat bord kommer vara ganska litet pga av hur lokalen är utformad så sättar vi våra biologiska föräldrar där med oss.

Vår präst sa till oss att denna dag är för oss och att separerade föräldrar får acceptera att de denna dag enbart är våra föräldrar och därför sitta med varandra i kyrkan osv och inte med sina nya, förutsatt att det är det vi vill. I vårat fall vill vi det och det är vår stora dag :)

Efter att ha planerat bröllop i åtta månader har jag verkligen lärt mig en sak, att många kommer tycka ditt och datt och att alla aldrig kommer bli helt nöjda, men det är vi som gifter oss och vi som planerar så då är det också vi som avgör hur det blir. har alltid anpassat mig så mycket jag kunnat för andra men just denna dag är det faktiskt just vår dag!

www.maxiander.se

• Skogsmullen

hej

jag gör som man ska göra i kyrkan.
    Placerar mina svärföräldrar vid honnörsbordet och sen deras nya partners placerar jag bland de andra gäster "fast det tillhörfamiljen" så tillhör de ändå inte på något sätt och i kyrkan enligt tradition ska de nya partner sitta lite längre bak..

MVh

Skogsmullen

• ClaraH

Jag tycker att det är naturligt att biologiska föräldrarna sitter vid honnörsbordet. De sitter ju inte bredvid varandra, så även om de inte är bekväma med varandra är det ju inte så stor sak. Nya partners kan väl placeras nära. Personligen skulle jag inte känna att det var naturligt att man som sitter ihop i kyrkan. Nu har jag hört att man ska göra det men om jag inte visste om det skulle jag satt mig med min nya partner om mina barn skulle gifta sig. Skulle de säga till mig skulle jag naturligtvis sitta med mitt ex, men måste erkänna att det skulle kännas lite konstigt att inte sitta med sin nya partner. Jag undrar hur många det är som känner till att man ska sitta ihop i kyrkbänken?

• Helges Älskling

Vi gjorde så att vi satte de "nya" partnerna brevid brudgummens föräldrar på var sida.

• Zia 20090618

"Alla" våra föräldrar är skilda och 3 av dem har gift om sig. Men vi kommer ta dem vi känner att vi står närmast vid honnörsbordet, blir nog våra riktiga föräldrar + min mammas man som varit en del av min familj länge och som jag är uppväxt med. Medan min blivande inte har någon direkt kontkat med sina föräldrars nya, skulle bli jättekonstigt att ha dem där. Tror inte de heller hade tyckt att det var helt rätt.. Får se om ens ena "nya" ens blir bjuden.. De bor inte ens ihop utan är särbos och ses då och då.. Så vi blir nog 7 st vid honnörsbordet..

• gunge

Vi kommer gifa oss borgerligt så hur man ska sitta i kyrkan har jag ingen aning om =S

Nu är de ju bara imn svärfar som e omgift och min svärmor är singel, alla trivs jätte bra ihop och mina svärföräldrar e väldigt bra vänner och allt e jätte smidigt. Så de är ju inte därför han vill ha henne på bordet utan de är mer en prestige grejj tror jag.. Han e gift me hene och så ska hon sitta där, typ.. Men för mig känns de väldigt fel och jag har sagt till min M2B att han får bestämma lite eftersom de är hans pappa och "styvmamma" ( även om de ordet aldrig används om henne )

Min m2b är "styvpappa" till min son så jag tänker hur jags kulle vilja ha de på hans bröllop, men de käns nite riktigt som samma grej, han har ju levt med honom sen han va bebis och är mer pappa till honom än hans riktiga pappa. Så de känns lite mer OK att sätta en sån styvföäder vid honnörsbordet, eller tänker jag orättvist då?

• gunge

Men herre gud va jag skriver slarvigt.. Skyller på bröllops-stress :P

• mattiasFästmö

gunge skrev 2010-08-12 13:19:42 följande:
    Min m2b är "styvpappa" till min son så jag tänker hur jags kulle vilja ha de på hans bröllop, men de käns nite riktigt som samma grej, han har ju levt med honom sen han va bebis och är mer pappa till honom än hans riktiga pappa. Så de känns lite mer OK att sätta en sån styvföäder vid honnörsbordet, eller tänker jag orättvist då?  

Nej det tycker jag inte. Vi kommer ha min m2b's styvpappa vid honnörsbordet, för att han, precis som din kille, har vart som en pappa för honom under uppväxten. Han har haft liten eller periodvis ingen kontakt med sin biologiska pappa och därför var det självklart att vi sätter styvpappan på pappans plats. Men min pappas fästmö kommer inte sitta vid honnörsbordet. Så du tänker absolut inte orättvist för vi tänker likadant

• kapellösa

Sånt kan vara svårt, för oss är båda hans föräldrar omgifta medans mina fortfarande är gifta med varandra. Vi kommer lösa det genom att min bästa kompis föräldrar, som jag står oerhört nära och ser som mina extraföräldrar, också kommer sitta vid honörsbordet. På honörsbordet kommer alltså vi, mina föräldrar, mina "extra föräldrar", hans far+fru och hans mor+man att sitta. Så löste vi problemet...

Svar på tråden Vur gör ni med bordsplaceringen när förälder har ny partner ?