• Pepona

    Hur många gäster har ni bjudit?

    Lokalen vi ska hyra har maxgräns på 100 personer. Då vi har mycket släkt och vänner på gott och ont blir det runt 105 om vi skulle bjuda alla. Detta gör att vi har ett litet dilemma.
    Hur många tror ni rent hypotetiskt tackar nej?
    Hur många har tackat nej när ni skickat inbjudan?
    Ska man våga skicka inbjudningar till alla och "hoppas" på att några inte kan komma?

    Hjälp! Hur skulle ni gjort? Blir galen sååå svårt sånt här!

  • Svar på tråden Hur många gäster har ni bjudit?
  • FruStolpe

    Av våra 216 inbjudna kom 205. 10 kunde inte komma, och en dog en tid före bröllopet.

  • AnkiochJanne

    Vi har bjudit 33pers och med oss (jag, bm och våra barn) så kan vi bli 37pers.
    Alla har inte svarat än då osa är den 1/9 och vi gifter oss den 30/10...

  • Bridezilla11

    Vi kommer bli runt 40 personer, och då har vi inte tagit bort någon p.g.a ekonomi m.m.. Det blev så få p.g.a att min BM har hela sin släkt i Norrland, så endast föräldrar och syskon kommer att komma därifrån.

  • Pepona

    Lutar åt att jag kanske kör en liten chansning ändå Som sagt jag tror att en del kommer tacka nej då jag talar om att vi inte vill ha med barn under middan. Om alla skulle komma så får jag lösa det ändå. Min inställning brukar vara att det löser sig alltid på något sätt. Får skicka ut inbjudan i tid helt enkelt så jag vet.

  • Lindahl

    Vi har bjudit ca 50 st, än så länge har 2 tackat nej, men osa är inte förräns den sista oktober så det är långt kvar än.....

  • FruEriksson2011

    Om vi skulle bjudit alla vi tänkt mig hade vi blivit 75, men har fått dra ner till 45 då lokalen inte tar mer, då det inte finns sittplatser till alla. Så det fick bli Familjen/släkten som efter vigseln får komma på middag.

    Vännerna får vi fira med en annan gång!

    Helst skulle vi bara vilja fira med våra föräldrar o syskon, men det skulle inte gillas av resten av min släkt. Min sambo kommer ha typ 10 pers, resten e mina :(

  • jazzie78

    Vi ska bjuda 60 stycken - men jag räknar med bortfall då två familjer inte kommer då vi inte ska ha med några barn på bröllopet. Så jag räknar med att vi blir kanske runt 40....
    Mina vänner och min släkt bor 60 mil från mig men trots det är det många av "mina" som kommer att komma... :o)
    Vi har bjudit dem vi umgås med inte någon avlägsen faster eller kusin som vi träffar knappt en gång om året....

  • Novem

    Vi kommer bjuda runt 60, listan var först över 80 personer, men vi kapade ner lite. Mest för att jag alltid velat ha ett llitet röllop (nu blev det lite större än jag hoppats, men ändå...)

  • MissNina

    Vi har bjudit 75 pers + fotograf och band.
    Vi ska middag på Tofta Herrgård så för vår del så är det ingen brist på plast, men om alla kommer vet vi ej.

    Jag tror ni kommer klara er med lokalen.
    Hoppas ni får ett fint bröllop och vi väntar på lite kort ;)

  • Janqvist

    Vi kommer att bjuda 116 personer (ej barn) i en lokal som rymmer 100... håhå, men vi resonerar att finns de hjärterum så finns de stjärterum!

    Några vet vi ju att kommer å tacka nej, men resten klämmer vi in på nå vis! :D

  • Uttan

    Vi skulle bli 81 personer med oss inkluderat men blev 65 st. Så jag tror nog du kan bjuda alla 105. 5 platser till går säkert ordna på något sätt? Finns det hjärterum finns det stjärterum. :)

  • xaniara

    Ärligt talat så kommer nog gästlistan krympa lite när väl alla OSA droppat in, så jag tror inte det kommer bli något problem. 


    Vad jag tänkte på bara var att det finns en anledning till att lokaler har en maxgräns för hur många personer som får vistas i den samtidigt, och jag tycker det känns lite oansvarigt att tänka "äsch, vi klämmer in en hög till". Skulle det hända något (det kanske börjar brinna) så kan - utöver att kanske ens släktingar skadas - även ägaren till lokalen råka riktigt illa ut, försäkringsbolagen kanske inte betalar ut ersättningar etc. 


    Det är klart att risken kanske inte är så stor, men det är värt att tänka på.

  • Vi2alltid

    För vår del var det 62 stycken av 65 som kom.... så man kan ju aldrig förutsätta att folk kommer tacka nej, även om det är ganska vanligt...

  • fru AM

    JAg tror antalet "nej-tack-svar" beror på "hur långt bort" bröllopet är. Om det är krångligt för folk att delta, om de måste skaffa barnvakt i flera dagar, köpa dyra tåg-/flygbiljetter osv.


    Vi gifte oss i Stockholm där vi och alla våra inbjudna släktingar och vänner bor. Alla kom. Vi hade "barnfritt" men de med småbebisar tog med sig dem så det blev inget bortfall på grund av det heller. Jättekul, tyckte vi!

  • mri

    Vi ska bjuda 127 men av dem är ca 30 stycken barn så vi får se vad det hela slutar med..:)

  • say yes

    jag tror vi kommer bjuda runt 70, max 75 pga festlokalen.

Svar på tråden Hur många gäster har ni bjudit?