Emblas Mamma skrev 2010-11-15 18:55:08 följande:
förstår vad du menar! vi har inte alls sex så ofta längre. jättejobbigt att det blir så! det har som du säger hamnat längst bak någonstans och man har inget behov. dock så blir det i alla fall några gånger i månaden.. ska försöka få det att bli mer men är man stressad och har barn så är det inte alltid så lätt! Hur ska ni göra nu? Vill ni försöka och behålla äktenskapet? Hoppas det går bra för er! !!
Nej, stress och (små) barn är väl inget som gynnar samlivet direkt. För vår del finns det dock inga små barn som stör. Bara vuxna hemmaboende barn...men dom är inte heller så givande för samlivet i och för sig. Går dock inte att lägga hela skulden på det dock.
Inte heller går det att lägga all skuld på bara avsaknaden av sexbiten även om det är en stor och viktig faktor i sammanhanget så klart i att känna sig intimt samhörig med någon annan.
Nej, det är väl hela biten sammataget. Har man inte roligt ihop, har man ingen kommunikation sins emellan, var och en tar ständigt enskilda beslut som sedan bara informeras till den andre, man gör de flesta sakerna i livet var för sig, det finns ingen närhet (om nu inte att sova i samma säng räknas som närhet förstås), inget sexliv, ingen förtrolighet, tilliten är naggad i kanten o.s.v...då finns det ju inte mycket kvar att bygga något på. Och att bara gifta sig och ingå ett äktenskap räddar inte upp en sådan situation.
Även om min fru utåt sett verkar "nöjd" som det är så är hon ju inte det innerst inne. Vi båda står inte längre på oss för våra åsikter utan nöjer oss som det är och accepterar livet och sopar under mattan istället för husfridens skull. Hon kanske är nöjd med att bara vara gift formellt sett utåt. Jag tycker att det skall betyda något mer än så och att det skall ge ett tillskott i livet också. Annars kan man som sagt var lika gärna vara ogift och leva ett liv på egen hand.
Jag tror personligen att vi båda nu måste förändra så mycket av våra inställningar till den andra hälften att vi inte blir "vi" längre utan vi blir helt andra människor i det läget som vi egentligen inte vill vara men som vi behöver vara för att göra den andra hälften nöjd. Vad säger man ibland...nåt i stil med att det kanske har runnit för mycket vatten under broarna redan så det går inte att rädda längre...