• Daa

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Tack för uppmuntran.
    Har inte försökt ringa FK ännu, har lite för mycket att göra på jobbet. Däremot har jag fått tag i chefen. Han blev lite förbryllad och kan inte komma ihåg på rak arm vad han skrivit. "Men jag vet att jag tänkte bara kopiera det du skrivit. Kan jag ha rört till det med siffrorna? Jag vet i alla fall att jag skrev att de ska läsa din arbetsbeskrivning, för den stämmer till 100%."

I brevet från FK kommenterades inte alls att det är en tvillinggraviditet, så jag känner mig ganska säker på att hela genomläsandet stannade vid 5-10 kg.

Nu stämmer ju inte det där med 5-10 kg, men varför denna fixering vid antal kg? Idag släpade jag runt med en plastskiva, 1*1,5 meter, och det var riktigt besvärligt och tungt. Fick ett infall och vägde den: 7,5 kg. Inte ett tungt lyft enligt FK, men ändå så svårt på grund av formen.

Rutinmässigt avslag, kommenterade en kompis det hela.

• Daa

Solde: åååh, så fint det låter med våningen! *hoppas*

Lanovia: skönt att det blir lättare att vara vän med svärmor under dessa omständigheter.

• Daa

Heloise: att FK ska förmås ringa chefen är min plan. Och numer även chefens plan. Själv ska jag börja på att författa ett brev där jag begär omprövning, utifall att det inte räcker med telefonsamtal.
    Varför ska man göra en arbetsbeskrivning om den inte ens läses?

Ja, det är skrämmande det som står i artikeln. Om det stämmer att män blir sjukskrivna för dessa symptom är det utan tvekan diskriminering så det stänker om det.

• Daa

Lätt hänt.

Soldemor skrev 2010-10-01 12:24:10 följande:
    *Sitter och möblerar lägenhet och shoppar på Ikea istället för att förbereda för begravning och gudstjänster*

• Daa

Heloise: det blir nog bra med en webergrill åt Panzer. Och Jullan
    Min make är på väg hem från södra Sverige med en häftig bil från förr i tiden. Det har jag gått med på. Tyvärr kan jag nog inte använda det för att få något eget vid senare tillfälle, eftersom han på något sätt har fått det till att det är min bil också. Och så är det ju. Hans egen häftiga bil har bara två säten och nu måste vi ju ha en familjevariant, anser han.

Blommis: det är så skönt att höra att det kändes bra med jobbcoachen! Ja, du är allra allra bäst på din väg. 

Flamman: hur är det? Får du ta det lugnt i helgen?

Ringde fk på morgonen. Eftersom jag laddat för en tid i telefonkö blev jag mäkta förvånad över att få prata med någon efter sisådär en två minuter. Däremot gav det väl inte så mycket, annat än en notering till min handläggare att ringa mig i början av nästa vecka. Försökte också fråga mer generellt om det finns rutiner för hur man ska göra när uppgifter från arbetstagaren skiljer sig från uppgifter från arbetsgivaren. Det kunde hon inte svara på, för hon handlägger inte havandeskapspenning.

• Daa

Heloise: KRAAAAM!
    Jobbigt att känna sådär. Jullan, kom igen! Nu har du vilat klart!

Jag har också muff-snor (det skrev jag kanske aldrig. Jag tänkte iaf göra det när du frågade först). Det är äckligt och klibbigt som tusan och jag har haft det ganska många veckor. Tänkte att det inte är någon fara så länge det inte börjar lukta.
    Men visst är det lite läskigt när saker börjar kännas annorlunda.

*kramar om Heloise igen*

Hoppas dagen blir bättre snart.

• Daa

*andas ut*

Det var inte fjolligt att ringa, Heloise. *kramar om*

• Daa

Heloise: hur är det med dig idag? *orolig*

Solde: när får ni veta om lägenheten?

Tro det eller ej: FK har ringt! Det är att begära omprövning som gäller, så chefen ska få skriva ett nytt utlåtande om omplacering där han betonar att han anser det fullständigt orimligt att jag ska kunna arbeta hela graviditeten och jag ska skriva själva omprövningsbrevet där jag tänkte betona tvillinggraviditet, att de tunga lyften är betydligt tyngre än vad som angetts, att jag även har otaliga lyft som anses "mindre tunga" om man bara ser till antalet kilon men att dessa lyft och bearbetningar är sådana att de blir väldigt slitsamma även för någon som är i toppform samt att kollegor i andra delar av landet har fått havandeskapspenning beviljat då deras arbete anses vara för tungt. Något mer?
    De verkar inte bry sig om buller (som skulle kunna skada ett ofött barns hörsel), kemikalier (som kan medföra fosterskador), skaderisker vid arbete med maskin, trånga utrymmen och arbetsställningar som ger även en person i toppform behov av vila ganska ofta. Det enda som räknas är antal kilo.

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans