• Aleta

Stackars lilla Elise, men nu protesterar hon ju ordentligt!
    Det är helt enkelt en klok liten flicka som inte klagar om hon inte har något att klaga på.

Ni borde åtminstone inte få några problem med att försäkra Elise efter detta. Vilken genomgång!

Och en kombi av House/McGyver skulle väl irritera de allra flesta till vansinne trots att de alltid lyckas med vad de tar sig för.

• Aleta

Ninnis, helt solklart och starkt att försöka styra sitt psyke. Det tror jag att man skulle försöka med oftare.

Ja, klumpiga kommentarer om barn, kommer inte de oftast från folk som inte har egna barn?
    Jag frågade själv när jag var strax över 20 år ett par om de inte tänkte skaffa fler barn än ett. I min blåögdhet så trodde jag att det blev barn hur lätt som helst. De upplyste mig faktiskt vänligt men bestämt om att det inte är så lätt och att de hade försökt men inte lyckats. Där blev jag satt på plats, men det var bra för då lärde jag mig något nytt. Vi fortsatte att vara vänner och de fick så småningom tre barn till.
    Däremot kan jag inte förstå kommentarer som "det var på tiden" när det är så lätt att säga "grattis" eller "vad roligt". Det är lite besserwisserfasoner över sådana uttalanden.

Hoppas allt löser sig med mäklaren Solde!

Här hemma har vi fått ett hjälpehjon, det läses Kulla-Gulla för fulla muggar, vi är redan inne på tredje boken. Självklart så blir dottern alldeles inne i detta och leker hjälpehjon, hon gör upp listor med alla sysslor hon har. Hämta ved, mjölka kor, bära vatten, koka gröt osv.
    Tur att vi var en sväng på Nordiska muséet när vi var i Stockholm så hon fick lite utlopp för det där. De har en jättefin lekavdelning där barnen får klä ut sig och leka att de levde för 100 år sedan. Det finns handelsbod och trädjur osv. Rekommenderas, fast man måste vara med och leka själv.

• Aleta

Hurra för Blommis duktiga sotare!

Bu för Daas obefintliga handläggare.

Vet ni vad! Minken är tillbaka!
    Vi trodde att den hade vandrat vidare eftersom vi inte har sett den sedan helgen, men nu var den plötsligt på verandan. Helt orädd. Den satt på ett bord utanför fönstret och putsade sig medan vi satt med näsorna tryckta mot rutan på insidan bara ett par decimeter ifrån. Tillslut råkade den ramla ner från bordet när den snurrade runt lite extra för att putsa magen.

Jag tyckte att vi skulle jaga bort den och klev modigt ut på verandan och stampade i golvet. Resultat? Jodå, nyfiken tittade den fram under grillen som den hade hamnat under och kom traskande mot mig!
    Jag smet snabbt in igen och stängde dörren medan maken hysteriskt ropade att jag inte fick släppa in den. Jag hann att få igen dörren och sedan stod den och tittade på oss, undrande varför vi inte släppte in den. Det såg ut ungefär som när katten tittar anklagande för att vi inte är snabba nog med att få upp dörren. Efter en liten stund traskade den iväg mot vattnet.

Vad gör vi nu? Är den farlig för katten tror ni?
    *Pang*
    *Lång paus*

Precis när jag skrev så small det, vi rusade ut allihop och där var en av byns jägare som precis sköt en mink. Vi trodde att det var "vår" mink, men den här var helsvart. De börjar visst komma i stort antal nu, det släpptes ut 25000 minkar 4 mil bort för ca två veckor sedan.

Jägaren svarade på mina frågor utan att jag ställt dem, de tar katter också tydligen. Han var så arg över de som släppt ut dem, för dels så mår inte minkarna bra och dels så går de hårt åt det lokala djurlivet, vilt som tamt.

Det känns så grymt. Jag är helt emot pälsfarmer men att bara släppa ut djuren är också hemskt.

Nä, alla djurrättsaktivister, gör som jag istället! När jag av olika anledningar under en semester besökte en pälsfarm med chinchillor så åkte jag därifrån med 12 stycken som jag hade köpt.
    Vi byggde jättestora burar åt dem. Trevliga djur faktiskt! Sedan skildes sambon och jag åt och han behöll alla djuren. Hoppas att han har byggt färdigt utegården som jag hade planerat åt dem. Ska man rädda djur får man väl ta ansvar för dem också!

• Aleta

Tur att buskatten ligger här i soffan bredvid mig, annars hade jag blivit tvungen att ge mig ut och leta.

Askungen, du testade inte att leka Pippi med skurborstar också? Det gjorde jag.

Puerto! Vänd på dig!

• Aleta

Lilla Passion kämpar tappert vidare trots ovett och ont i ryggen. Ett tappert buret lidande!

Nu ringde jägaren på och visade upp "vår" mink också. Sorgligt, men bäst så tror jag. Den hade svält ihjäl snart. Han skulle vara mer uppmärksam de närmaste dagarna nu ifall det är så att det kommer en hel våg med minkar.

Nu har vi flyttat undan möbler, tavlor och lampa från matsalen, på måndag kommer målaren och ska börja med taket som blev förstört i vintras. Kommer du ihåg Blomman? Jag hade ju till och med borrat ett hål för att få ut vattnet. Undrar om han kan rädda de fina målningarna på väggen också, det kan nog bli värre.

• Aleta

Jag måste ha varit i affekt efter minkupplevelsen! Eller menade jag svällt ihjäl?
    (Självklart heter det svultit.)

Stora tjejen (6 år) är på sitt första disco! Det är femmorna som anordnar.

Härligt med alla fredagsmysare!

• Aleta
    Hvidbrud skrev 2010-10-22 18:53:28 följande:
    Villemoa: du får sätta hörlurar i byxlinningen och spela vaya von dios och rulla åttor med höfterna. *vänd dig puerto*
    Åttor med höfterna är bra och stora höftcirklar också, jag tror att någon av de rörelserna är till för att fixera bebisen. Däremot kanske inte så bra för fogarna? Annars kan jag dansa med så att det blir vändning snart.
  • Aleta

Kan han inte trumma på magen eller något annat irriterande så att hon vänder sig bort från oväsendet?

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans