Hurra för Blommis duktiga sotare!
Bu för Daas obefintliga handläggare.
Vet ni vad! Minken är tillbaka!
Vi trodde att den hade vandrat vidare eftersom vi inte har sett den sedan helgen, men nu var den plötsligt på verandan. Helt orädd. Den satt på ett bord utanför fönstret och putsade sig medan vi satt med näsorna tryckta mot rutan på insidan bara ett par decimeter ifrån. Tillslut råkade den ramla ner från bordet när den snurrade runt lite extra för att putsa magen.
Jag tyckte att vi skulle jaga bort den och klev modigt ut på verandan och stampade i golvet. Resultat? Jodå, nyfiken tittade den fram under grillen som den hade hamnat under och kom traskande mot mig!
Jag smet snabbt in igen och stängde dörren medan maken hysteriskt ropade att jag inte fick släppa in den. Jag hann att få igen dörren och sedan stod den och tittade på oss, undrande varför vi inte släppte in den. Det såg ut ungefär som när katten tittar anklagande för att vi inte är snabba nog med att få upp dörren. Efter en liten stund traskade den iväg mot vattnet.
Vad gör vi nu? Är den farlig för katten tror ni?
*Pang*
*Lång paus*
Precis när jag skrev så small det, vi rusade ut allihop och där var en av byns jägare som precis sköt en mink. Vi trodde att det var "vår" mink, men den här var helsvart. De börjar visst komma i stort antal nu, det släpptes ut 25000 minkar 4 mil bort för ca två veckor sedan.
Jägaren svarade på mina frågor utan att jag ställt dem, de tar katter också tydligen. Han var så arg över de som släppt ut dem, för dels så mår inte minkarna bra och dels så går de hårt åt det lokala djurlivet, vilt som tamt.
Det känns så grymt. Jag är helt emot pälsfarmer men att bara släppa ut djuren är också hemskt.
Nä, alla djurrättsaktivister, gör som jag istället! När jag av olika anledningar under en semester besökte en pälsfarm med chinchillor så åkte jag därifrån med 12 stycken som jag hade köpt.
Vi byggde jättestora burar åt dem. Trevliga djur faktiskt! Sedan skildes sambon och jag åt och han behöll alla djuren. Hoppas att han har byggt färdigt utegården som jag hade planerat åt dem. Ska man rädda djur får man väl ta ansvar för dem också!