Flamman, å vad det upptar ens hjärta när barnen säger sådant som går rakt in genom alla försvar man har. Det tar verkligen längst in.
Jag tror det klokaste du kan göra är att låta henne prata ur sig alla olika saker hon bär på. För jag tror att mycket handlar om att hon sorterar känslor och pratar hon så bearbetar hon dem också.
Den åldern är en tid då man har börjat fatta lite om döden, men förstår vad det egentligen är, gör man inte förrän uppåt tolvårsåldern, var det en barnpsykolog som sa.
Jag tror hon bearbetar sig själv, sin existens, vad hon har, sin plats på jorden och hur allt hänger samman och hela livets stora gåta just nu.
Och är det som det är just nu med kompisen så ligger "jag har INGA kompisar" väldigt nära till hands. Världen är ganska svart/vit när man är barn. Antingen är det bra, eller så är det skit.
Dessutom verkar din dotter vara av den reflekternade sorten-en sådan som jag själv känner igen mig i. Då är det viktigt attt man får stöd i allaa tankar och både bejakas i att man tänker och att det är positivt, men att man inte lämnas för ensam med tankar som då blir grubblerier.
Det där med Lilla Tonåren stämmer för övrigt.
Min chef hade en åttaårig dotter när vi jobbade ihop. De hade ett rent helsicke den tiden, med totalkonflikter ofta ofta. Jag tror att är mna så strak i den frigörelsedelen redan då, så behöver den nog inte bli lika galet stark igen vid de riktiga tonåren.