Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Sorry Andbeyond! Visste inte... jag bara tog det för att jag tycker det är ett så fint namn!

• Norrskensflamman

Måste berätta om lilla T idag:

Hon har pratat om en kille X i klassen som nyss har börjat. Han kom förra året från något annat land och har gått förberedelseklass på skolan och har varit med en del i T:s klass på sexårs och nu i ettan är han också med på en del lektioner. Han håller alltså på att slussas in i klassen. Hon har berättat att "han är kolsvart, har jättemysigt, mjukt krulligt hår och är BÄST på fotboll på hela skolan". "X och jag är kompisar" brukar hon säga.

I vår lilla kommun har vi precis börjat ta emot somaliska flyktingar och är inte så "vana" ännu. MÅnga stirrar nyfiket på alla svarta och särkilt om de har färggranna kläder och sjalar runt huvudet. Även om vi överlag är vänligt inställda till dem så håller folk än så länge en distans och man ser ju aldrig någon som pratar med dem.

När jag och flickorna gick in på ICA, efter att vi varit och röstat, så när vi kommer in och ska gå förbi kassorna springer T glatt iväg, fram till en svart kvinna med dotter i 12-årsåldern som står i kassan. Alla stirrar på kvinnan med dottern, men min blonda, blåögda lilla T går glatt fram och säger HEJ. Efter att hon bytt några ord kommer hon tillbaka till mig och förklarar att "det där var ju X:s mamma och storasyrra". Jag tror aldrig jag har sett någon bli så glad över ett litet HEJ som den kvinnan  

Det värmde i mitt hjärta!

• Norrskensflamman
    Aleta skrev 2010-09-19 21:33:34 följande:
    Lilla T! ♡ ♡ ♡ Precis vad som behövdes för att muntra upp mig just nu! (Stirrar med bestörtning på SD:S stapel i valvakan.)
    Ja, vad är det som händer alltså !
  • Norrskensflamman

I vår kommun fick rasisterna 3,6% Jag är chockad!

Hur kan de ens få EN röst???

Sossarna fick 59,1% i vårt illröda län.

I kommunvalet fick sossarna 43% drygt och näst största parti är MP med 17% Det var intressant faktiskt.

• Norrskensflamman

Sorry, 59,1% i vår illröda kommun skulle det vara.

Ja, ja, det får vara hur det vill med den saken, det värsta har hänt och det är att SD är inne i riksdagen och får en vågmästarroll. Tvi vale! '*ryser*

• Norrskensflamman

Villemoa; glömde tidigare att önska lycka till på UL. Håller tummarna att allt är okej!

Nu väntar jag på att min invandrare till make ska återvända "hem till Sverige" som han själv brukar säga. Det blir ett kallare Sverige han återvänder till

• Norrskensflamman

Villemoa skrev 2010-09-20 00:29:39 följande:
    Tack för lyckönskningar till ul!I min kommun har SD hittills fått 3,6% av rösterna och det är inte färdigräknat än. Jag blir chockad! Ännu mer chockad blir jag av att 5% av invånarna i det område jag bor i har röstat på SD i riksdagen!! Jag är mycket bekymrad över att SD kommit in i riksdagen. Vad betyder det för Sverige nu och i framtiden? Åkesson själv säger att de har en retorik kring invandringspolitiken och att man ska skilja den från befintliga invandrare i Sverige. Men vilken är deras retorik kring de invandrare som redan bor här? Blir det skillnad på 1:a generationens invandrare och 2:a? Jag tillhör ju själv kategori två och vad kan det komma att betyda för Moa och Flammans barn te.x? Det viktiga nu, tycker jag, är hur de båda blocken ska agera. Det viktiga borde vara att samarbeta över gränserna och göra ALLT för att SD inte ska få nåt att säga till om! Skulle blocken komma överrens, ja då kan vi snacka om solidaritet för alla människors lika värde oavsett hudfärg, religion, sexuell läggning och politisk tillhörighet.

Villemoa, precis likadana tankar flyger om kring i mitt huvud just nu! Vi får se hur solidariska våra politiker är när det kommer till kritan.

• Norrskensflamman

Hej hej! har suttit fast i kurser två dagar och nu är högarna på skrivbordet ENORMA
    Har skummat igenom tråden,men har glömt vad jag skulle kommentera. Förutom två saker: Ingis: Förfärligt med syrran och idiotmaken. Hoppas de spärrar in honom. Det där verkar vara ett sista desperat försök att få henne att ändra sig. Förhoppningsvis ger han upp snart. Och bra att andra än hon nu fått se hur det är, farbror Blå t ex. Min hotade också att ta livet av sig, t o m iscensatte ett självmord när han visste att jag var på G att hämta mina kläder från huset. Det var fruktansvärt. Tur som var hade jag folk med mig. Skickar massor med styrkekramar till dig och din syster. Hoppas hon och barnen får lugn och ro snart.
    Och härligt att höra att du och maken är back on track igen

Bruttan: Härliga, duktiga stora I som tar debatten och inte låter sig tystas ned ang en så viktig sak!

Här är full rulle med barndans, street dance och idag börjar barnkören. Puh, jag tycker jag hinner ingenting annat än att flänga runt och så sitta på kurs förstås :-S

Kram till alla!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans